• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

1234 konie i 140 km zasięgu mniej. Brutalna prawda o autostradzie i Lucid Air Sapphire [TEST ZASIĘGU]

15.11.2025
w Samochody elektryczne, Testy
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Test, który obnaża marketing
  • 140 kilometrów zasięgu znika
  • Dlaczego fizyka wygrywa z mocą?
  • Czy to wciąż dobry wynik?

Lucid Air to król zasięgu. W Stanach Zjednoczonych ten samochód dzierży tytuł najbardziej wydajnego i dysponującego największym zasięgiem EV na rynku. Tyle że, jak to w życiu bywa, diabeł tkwi w szczegółach. Owszem, Lucid Air Grand Touring przejedzie na jednym ładowaniu oficjalnie aż 512 mil (ok. 824 km). Ale Lucid ma też w ofercie bestię.

Nazywa się Lucid Air Sapphire i jest to 1234-konna (1250 KM) hipers limuzyna, która katapultuje się do setki w mniej niż dwie sekundy. To bezpośredni rywal Tesli Model S Plaid. Oficjalne dane zasięgu dla tej wersji to „tylko” 427 mil (ok. 687 km). Wciąż imponująco, prawda? Niestety, ta liczba jest prawdziwa tylko na papierze.

Prawdziwy świat, a zwłaszcza autostrada, weryfikuje te obietnice w brutalny sposób.

Test, który obnaża marketing

Amerykańska agencja EPA, która podaje oficjalne dane zasięgu, stosuje cykl mieszany. Składa się on w 55% z jazdy miejskiej i w 45% z autostradowej. W przypadku aut spalinowych ma to jakiś sens. Ale dla samochodów elektrycznych to przepis na zakłamywanie rzeczywistości.

Inne w podobnym temacie

los angeles znak hollywood

Historyczny moment w USA. Los Angeles ostatecznie odcina pępowinę od węgla, mimo politycznych krzyków

09/12/2025
mercedes-benz cla elektryczny

Mercedes CLA EQ to duchowy spadkobierca „auta jednolitrowego”. Zasięg w teście realnym nokautuje dane katalogowe [TEST ZASIĘGU]

08/12/2025
lucid gravity touring

Lucid Gravity Touring oficjalnie wjeżdża do gry. Tańszy o 15 tysięcy dolarów, ale czy to wystarczy, by uratować sprzedaż?

21/11/2025
tesla semi odswiezony wyglad

Tesla wreszcie rusza z masową produkcją Semi. Ujawnili pierwszego klienta i to jest hit

15/11/2025

EV jest niesamowicie wydajny w mieście, gdzie ciągle odzyskuje energię. Prawdziwym testem i tym, co realnie interesuje kierowcę w trasie, jest zasięg autostradowy. To na autostradzie pojawia się lęk o zasięg. Rzadko kiedy ktokolwiek, poza taksówkarzem, przejeżdża 500 km jednego dnia, kręcąc się wyłącznie po mieście.

Dlatego ekipa z Out Of Spec przeprowadziła swój standardowy test: jazdę ze stałą prędkością 70 mil na godzinę (ok. 112 km/h) aż do kompletnego rozładowania baterii w Lucid Air Sapphire. To scenariusz idealnie oddający realia długiej podróży po amerykańskich (a także europejskich) drogach. Wynik?

Well, That’s Not Great - Lucid Air Sapphire 70-MPH Highway Range Test!

140 kilometrów zasięgu znika

Lucid Air Sapphire, z oficjalnym zasięgiem 687 km, w teście autostradowym przejechał zaledwie 339,5 mili, czyli około 546 kilometrów.

Różnica jest porażająca. To niemal 90 mil, czyli około 140 kilometrów zasięgu mniej niż obiecuje producent w folderze. Na kilkanaście kilometrów przed „śmiercią” samochód i tak zaczął już drastycznie ograniczać moc.

Wyobraźmy sobie planowanie podróży. Wpisujesz w nawigację cel oddalony o 650 km, bo przecież auto ma prawie 700 km „papierowego” zasięgu. W efekcie stajesz bezradny na poboczu 100 kilometrów przed celem. To nie jest drobna różnica. To katastrofa w planowaniu podróży.

Dlaczego fizyka wygrywa z mocą?

Skąd tak gigantyczna rozbieżność? Odpowiedź jest prosta i składa się z dwóch elementów: opon i oporu powietrza.

1. Ultra-lepkie opony o ogromnych oporach

Żeby przenieść 1234 konie mechaniczne na asfalt i wystrzelić ważącą grubo ponad dwie tony limuzynę do setki w niecałe 2 sekundy, nie można użyć „ekologicznych” opon o niskich oporach toczenia. Lucid Air Sapphire jeździ na specjalnie zaprojektowanych, ultra-przyczepnych oponach Michelin Pilot Sport 4S. To niemal wyczynowa mieszanka, która dosłownie „klei się” do drogi.

Ceną za tę absurdalną przyczepność są gigantyczne opory toczenia. W wersji Air Pure, nastawionej na wydajność, opony są twarde i zaprojektowane do oszczędzania każdego wata energii. W Sapphire mają przede wszystkim wgryzać się w asfalt.

2. Wykładniczy wzrost oporu powietrza

W samochodach elektrycznych napęd jest tak wydajny (ponad 90%), że straty na nim są minimalne. Dlatego dwoma głównymi czynnikami wpływającymi na zasięg stają się właśnie opory toczenia (opony) i opór aerodynamiczny.

A ten drugi rośnie nie liniowo, ale wykładniczo wraz ze wzrostem prędkości. Oznacza to, że różnica w zapotrzebowaniu na energię między 50 km/h (jazda miejska w teście EPA) a 112 km/h (test autostradowy) jest kolosalna. Sapphire, jako wersja sportowa, ma też zapewne elementy nadwozia generujące większy docisk, co dodatkowo pogarsza aerodynamikę na rzecz stabilności.

To zjawisko występuje też w autach spalinowych. BMW M3 na sportowej oponie zawsze spali więcej niż bazowe 330i na oponie „eko”. Tyle że tam niska wydajność silnika spalinowego (ok. 30-40%) tak bardzo zaburza obraz, że opony są tylko jednym ze składników strat. W EV, gdzie napęd jest niemal idealny, opory toczenia i aero stają się głównymi winowajcami.

Czy to wciąż dobry wynik?

Trzeba być uczciwym: 546 kilometrów realnego zasięgu autostradowego to wciąż fantastyczny wynik. Zwłaszcza jak na samochód o mocy ponad 1200 koni. Wiele popularnych elektryków może o takim wyniku jedynie pomarzyć, nawet w swoich „zwykłych” wersjach.

Test ten obnaża jednak coś innego. Pokazuje, że nawet w świecie EV nie ma nic za darmo. To brutalny kompromis.

Wybierając wersję Grand Touring, dostajesz absolutnego króla długich podróży, który definiuje na nowo pojęcie zasięgu. Wybierając Sapphire, dostajesz jedną z najszybszych maszyn, jakie legalnie mogą poruszać się po drogach. Ale nie możesz mieć obu tych rzeczy naraz. Tracisz koronę króla zasięgu na rzecz korony króla przyspieszenia.

Wchodzimy w erę, w której klienci aut elektrycznych będą musieli podejmować dokładnie takie same, świadome decyzje, jak klienci aut spalinowych. Musimy nauczyć się ignorować laboratoryjne dane EPA czy WLTP, a zamiast tego pytać o realny zasięg przy 120 czy 140 km/h. Ten test pokazuje, że to jedyna miara, która ma znaczenie w prawdziwej trasie.

Co myślicie o takim kompromisie? Czy 546 km realnego zasięgu na autostradzie to wystarczająco dużo, by usprawiedliwić posiadanie 1200-konnej bestii, jaką jest Lucid Air Sapphire? A może wolicie spokojniejszą jazdę, ale z gwarancją przejechania 700 km? Czekamy na wasze opinie w komentarzach.

Tagi: lucidlucid airlucid air baterialucid air cenalucid air moclucid air specyfikacjalucid air wnętrzelucid air wyglądlucid air zasięgtest zasięguUSA
Udostępnij1Tweet1UdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

los angeles znak hollywood
Aktualności

Historyczny moment w USA. Los Angeles ostatecznie odcina pępowinę od węgla, mimo politycznych krzyków

2025-12-09
mercedes-benz cla elektryczny
Testy

Mercedes CLA EQ to duchowy spadkobierca „auta jednolitrowego”. Zasięg w teście realnym nokautuje dane katalogowe [TEST ZASIĘGU]

2025-12-08
lucid gravity touring
Aktualności

Lucid Gravity Touring oficjalnie wjeżdża do gry. Tańszy o 15 tysięcy dolarów, ale czy to wystarczy, by uratować sprzedaż?

2025-11-21

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

dongfeng nissan NX8 SUV
Aktualności

Nissan wstaje z kolan? Nowy potężny SUV NX8 może namieszać na rynku

2025-12-06
tesla holiday update 2025
Aktualności

Tesla 2025 Holiday Update oficjalnie. Elon Musk dowozi worki pełne prezentów i jedną dużą nowość w świątecznej aktualizacji

2025-12-06
greenway promocja darmowe ladowanie huby
Aktualności

GreenWay odpala prawdziwą bombę na święta. Ładujesz z mocą 400 kW zupełnie za darmo

2025-12-10
mercedes glb eq
Aktualności

Kanciasty Mercedes wraca do gry i celuje prosto w Teslę Model Y. Oto nowy Mercedes GLB EQ

2025-12-08
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.