• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Elektryki mniej awaryjne niż auta spalinowe – badanie ADAC ujawnia zaskakujące wyniki

14.04.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Elektryki kontra spalinówki – statystyki nie kłamią
  • Nieoczekiwany główny winowajca
  • Główne przyczyny awarii w pojazdach elektrycznych:
  • Główne przyczyny awarii w pojazdach spalinowych:
  • Hyundai Ioniq 5 – niespodziewany czarny koń
  • Producenci uczą się na błędach
  • Co to oznacza dla rozwoju elektromobilności?
  • A co z polskim rynkiem?

Niemieckie Stowarzyszenie Automobilowe ADAC opublikowało ciekawe badanie, które pokazuje, że samochody elektryczne są znacznie rzadziej narażone na awarie wymagające pomocy drogowej niż ich odpowiedniki z silnikami spalinowymi. Dane ujawniają również wspólnego „wroga” dla obu typów pojazdów, który wcale nie jest związany z wysokonapięciowymi komponentami EV.

Elektryki kontra spalinówki – statystyki nie kłamią

Liczby mówią same za siebie. Pojazdy elektryczne wyprodukowane w latach 2020-2022 miały średnio 4,2 przypadku awarii na 1000 pojazdów, podczas gdy samochody spalinowe zanotowały zdecydowanie wyższy wskaźnik – aż 10,4 awarii na 1000 pojazdów. To ponad dwukrotnie więcej!

Co istotne, niezależnie od rodzaju napędu, wskaźnik awaryjności systematycznie spada. W 2020 roku elektryki miały średnio 8,5 awarii, a pojazdy spalinowe 12,9. W 2022 roku liczby te spadły do zaledwie 1,7 dla EV i 5,4 dla pojazdów spalinowych. To imponująca poprawa w tak krótkim czasie.

Nieoczekiwany główny winowajca

Najciekawszym odkryciem ADAC jest fakt, że główną przyczyną awarii zarówno w samochodach elektrycznych, jak i spalinowych jest… ten sam element. To tradycyjny akumulator 12V, który w przypadku elektryków odpowiada za aż 50% wszystkich awarii wymagających pomocy drogowej. W przypadku samochodów spalinowych ten sam element był winowajcą w 45% przypadków.

Inne w podobnym temacie

tesla wydluzenie gwarancji na baterie

Tesla Model 3 lub Model Y to Twój samochód? Producent pozwoli ci dokupić spokój ducha, ale zegar tyka

15/12/2025
adac test wallboxów

Niemiecki ADAC obnażył prawdę o domowych ładowarkach. Jeden model to cyfrowe zagrożenie [TEST]

12/12/2025
tesla lg cells vs panasonic ev clinic

Miażdżący raport EV Clinic w sprawie baterii w samochodach Tesla. Chińskie ogniwa LG wytrzymują o wiele mniej niż Panasonic

09/12/2025
tesla holiday update 2025

Tesla 2025 Holiday Update oficjalnie. Elon Musk dowozi worki pełne prezentów i jedną dużą nowość w świątecznej aktualizacji

06/12/2025

To zaskakujące, ale jednocześnie pocieszające dla właścicieli pojazdów elektrycznych. Oznacza to bowiem, że nie muszą się martwić o awarię droższych elementów, takich jak akumulator wysokonapięciowy czy silnik elektryczny.

tesla model 3
Tesla Model 3, fot. Tesla

Główne przyczyny awarii w pojazdach elektrycznych:

  • Akumulator 12V: 50%
  • Silnik, zarządzanie silnikiem, system wysokonapięciowy: 18%
  • Opony: 13%
  • Generator, rozrusznik, system elektryczny, oświetlenie: 10%
  • Kluczyki, immobilizer: 3%
  • Inne: 5%

Główne przyczyny awarii w pojazdach spalinowych:

  • Akumulator 12V: 45%
  • Generator, rozrusznik, system elektryczny, oświetlenie: 23%
  • Silnik, zarządzanie silnikiem, system wysokonapięciowy: 10%
  • Opony: 8%
  • Kluczyki, immobilizer: 7%
  • Inne: 7%

Hyundai Ioniq 5 – niespodziewany czarny koń

Jednym z zaskakujących wyników badania jest słaba pozycja modelu Hyundai Ioniq 5. Ten wielokrotnie nagradzany samochód elektryczny wyróżnia się negatywnie wysokim wskaźnikiem awaryjności – 18,3 dla samochodów wyprodukowanych w 2021 roku i jeszcze gorszym wynikiem 22,4 dla egzemplarzy z 2022 roku.

To ogromny kontrast w porównaniu z głównym rywalem – Teslą Model Y, która może pochwalić się współczynnikiem awaryjności zaledwie 0,9 dla samochodów wyprodukowanych w 2022 roku. Model 3 również wykazuje stały spadek awaryjności – z 4,4 dla egzemplarzy z 2019 roku do zaledwie 0,5 dla pojazdów wyprodukowanych w 2022 roku.

Volkswagen ID.4 również wypada solidnie z zaledwie 1 awarią na 1000 pojazdów dla modeli z 2022 roku. Nawet budżetowa Dacia Spring, która kosztuje mniej niż połowę ceny Hyundaia Ioniq 5, miała współczynnik awaryjności 2,9 dla egzemplarzy z 2022 roku.

hyundai ioniq 5

Producenci uczą się na błędach

ADAC zauważa, że odnotowuje coraz mniej wezwań od właścicieli samochodów elektrycznych, ponieważ „wiele początkowych problemów i słabości, które pojazdy elektryczne miały w pierwszych latach, zostało już rozwiązanych w wyniku procesu uczenia się producentów”.

Stowarzyszenie podkreśla również, że pomimo kilku odstających od normy modeli, różnorodność i ogólna wytrzymałość samochodów elektrycznych na niemieckim rynku wystarcza, by prowadzić do dalszego spadku ogólnego wskaźnika awaryjności.

Co to oznacza dla rozwoju elektromobilności?

Wyniki badania ADAC to kolejny argument obalający mit o niskiej niezawodności pojazdów elektrycznych. Prostota układu napędowego elektryków – mniej ruchomych części, mniej płynów eksploatacyjnych, rzadsze zużywanie się hamulców – przekłada się na realnie mniejszą podatność na awarie.

Szczególnie istotne jest to, że główną przyczyną problemów z pojazdami elektrycznymi nie są systemy wysokonapięciowe czy silniki, a zwykły akumulator 12V – część, którą łatwo i tanio wymienić.

Czy to koniec obaw o niezawodność elektryków? Dane ADAC jasno pokazują pozytywny trend, ale elektryczna motoryzacja wciąż się rozwija. Wraz ze zwiększaniem się populacji starszych pojazdów elektrycznych na drogach, będziemy mogli lepiej ocenić ich długoterminową niezawodność.

A co z polskim rynkiem?

Choć badanie ADAC dotyczy rynku niemieckiego, można przypuszczać, że podobne tendencje występują również w Polsce. Przy rosnącej popularności samochodów elektrycznych w naszym kraju, informacja o ich niższej awaryjności może być zachętą dla niezdecydowanych kierowców.

Co sądzisz o wynikach badania ADAC? Czy niższa awaryjność to wystarczający argument za wyborem samochodu elektrycznego? Podziel się swoją opinią w komentarzach!

Tagi: adacawariadacia springhyundai ioniq 5Tesla Model 3Tesla Model YVolkswagen ID.4
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

tesla wydluzenie gwarancji na baterie
Aktualności

Tesla Model 3 lub Model Y to Twój samochód? Producent pozwoli ci dokupić spokój ducha, ale zegar tyka

2025-12-15
adac test wallboxów
Stacje ładowania

Niemiecki ADAC obnażył prawdę o domowych ładowarkach. Jeden model to cyfrowe zagrożenie [TEST]

2025-12-12
tesla lg cells vs panasonic ev clinic
Aktualności

Miażdżący raport EV Clinic w sprawie baterii w samochodach Tesla. Chińskie ogniwa LG wytrzymują o wiele mniej niż Panasonic

2025-12-09

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

tesla supercharger wroclaw
Aktualności

Wielki rozjazd cen na ładowarkach. W grudniu za to samo ładowanie zapłacisz 50 albo 200 złotych

2025-12-15
greenway promocja darmowe ladowanie huby
Aktualności

GreenWay odpala prawdziwą bombę na święta. Ładujesz z mocą 400 kW zupełnie za darmo

2025-12-11
koszt ladowania ev w polsce
Poradniki

Ile kosztuje 100 km elektrykiem w 2025 roku? Jak wygląda koszt ładowania elektryka? Różnice są gigantyczne

2025-12-14
tesla model y performance
Aktualności

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

2025-12-14
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.