• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Elektryki mniej awaryjne niż auta spalinowe – badanie ADAC ujawnia zaskakujące wyniki

14.04.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Elektryki kontra spalinówki – statystyki nie kłamią
  • Nieoczekiwany główny winowajca
  • Główne przyczyny awarii w pojazdach elektrycznych:
  • Główne przyczyny awarii w pojazdach spalinowych:
  • Hyundai Ioniq 5 – niespodziewany czarny koń
  • Producenci uczą się na błędach
  • Co to oznacza dla rozwoju elektromobilności?
  • A co z polskim rynkiem?

Niemieckie Stowarzyszenie Automobilowe ADAC opublikowało ciekawe badanie, które pokazuje, że samochody elektryczne są znacznie rzadziej narażone na awarie wymagające pomocy drogowej niż ich odpowiedniki z silnikami spalinowymi. Dane ujawniają również wspólnego „wroga” dla obu typów pojazdów, który wcale nie jest związany z wysokonapięciowymi komponentami EV.

Elektryki kontra spalinówki – statystyki nie kłamią

Liczby mówią same za siebie. Pojazdy elektryczne wyprodukowane w latach 2020-2022 miały średnio 4,2 przypadku awarii na 1000 pojazdów, podczas gdy samochody spalinowe zanotowały zdecydowanie wyższy wskaźnik – aż 10,4 awarii na 1000 pojazdów. To ponad dwukrotnie więcej!

Co istotne, niezależnie od rodzaju napędu, wskaźnik awaryjności systematycznie spada. W 2020 roku elektryki miały średnio 8,5 awarii, a pojazdy spalinowe 12,9. W 2022 roku liczby te spadły do zaledwie 1,7 dla EV i 5,4 dla pojazdów spalinowych. To imponująca poprawa w tak krótkim czasie.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Nieoczekiwany główny winowajca

Najciekawszym odkryciem ADAC jest fakt, że główną przyczyną awarii zarówno w samochodach elektrycznych, jak i spalinowych jest… ten sam element. To tradycyjny akumulator 12V, który w przypadku elektryków odpowiada za aż 50% wszystkich awarii wymagających pomocy drogowej. W przypadku samochodów spalinowych ten sam element był winowajcą w 45% przypadków.

To zaskakujące, ale jednocześnie pocieszające dla właścicieli pojazdów elektrycznych. Oznacza to bowiem, że nie muszą się martwić o awarię droższych elementów, takich jak akumulator wysokonapięciowy czy silnik elektryczny.

REKLAMA
tesla model 3
Tesla Model 3, fot. Tesla

Główne przyczyny awarii w pojazdach elektrycznych:

  • Akumulator 12V: 50%
  • Silnik, zarządzanie silnikiem, system wysokonapięciowy: 18%
  • Opony: 13%
  • Generator, rozrusznik, system elektryczny, oświetlenie: 10%
  • Kluczyki, immobilizer: 3%
  • Inne: 5%

Główne przyczyny awarii w pojazdach spalinowych:

  • Akumulator 12V: 45%
  • Generator, rozrusznik, system elektryczny, oświetlenie: 23%
  • Silnik, zarządzanie silnikiem, system wysokonapięciowy: 10%
  • Opony: 8%
  • Kluczyki, immobilizer: 7%
  • Inne: 7%

Hyundai Ioniq 5 – niespodziewany czarny koń

Jednym z zaskakujących wyników badania jest słaba pozycja modelu Hyundai Ioniq 5. Ten wielokrotnie nagradzany samochód elektryczny wyróżnia się negatywnie wysokim wskaźnikiem awaryjności – 18,3 dla samochodów wyprodukowanych w 2021 roku i jeszcze gorszym wynikiem 22,4 dla egzemplarzy z 2022 roku.

To ogromny kontrast w porównaniu z głównym rywalem – Teslą Model Y, która może pochwalić się współczynnikiem awaryjności zaledwie 0,9 dla samochodów wyprodukowanych w 2022 roku. Model 3 również wykazuje stały spadek awaryjności – z 4,4 dla egzemplarzy z 2019 roku do zaledwie 0,5 dla pojazdów wyprodukowanych w 2022 roku.

Volkswagen ID.4 również wypada solidnie z zaledwie 1 awarią na 1000 pojazdów dla modeli z 2022 roku. Nawet budżetowa Dacia Spring, która kosztuje mniej niż połowę ceny Hyundaia Ioniq 5, miała współczynnik awaryjności 2,9 dla egzemplarzy z 2022 roku.

REKLAMA
hyundai ioniq 5

Producenci uczą się na błędach

ADAC zauważa, że odnotowuje coraz mniej wezwań od właścicieli samochodów elektrycznych, ponieważ „wiele początkowych problemów i słabości, które pojazdy elektryczne miały w pierwszych latach, zostało już rozwiązanych w wyniku procesu uczenia się producentów”.

Stowarzyszenie podkreśla również, że pomimo kilku odstających od normy modeli, różnorodność i ogólna wytrzymałość samochodów elektrycznych na niemieckim rynku wystarcza, by prowadzić do dalszego spadku ogólnego wskaźnika awaryjności.

Co to oznacza dla rozwoju elektromobilności?

Wyniki badania ADAC to kolejny argument obalający mit o niskiej niezawodności pojazdów elektrycznych. Prostota układu napędowego elektryków – mniej ruchomych części, mniej płynów eksploatacyjnych, rzadsze zużywanie się hamulców – przekłada się na realnie mniejszą podatność na awarie.

Szczególnie istotne jest to, że główną przyczyną problemów z pojazdami elektrycznymi nie są systemy wysokonapięciowe czy silniki, a zwykły akumulator 12V – część, którą łatwo i tanio wymienić.

Czy to koniec obaw o niezawodność elektryków? Dane ADAC jasno pokazują pozytywny trend, ale elektryczna motoryzacja wciąż się rozwija. Wraz ze zwiększaniem się populacji starszych pojazdów elektrycznych na drogach, będziemy mogli lepiej ocenić ich długoterminową niezawodność.

A co z polskim rynkiem?

Choć badanie ADAC dotyczy rynku niemieckiego, można przypuszczać, że podobne tendencje występują również w Polsce. Przy rosnącej popularności samochodów elektrycznych w naszym kraju, informacja o ich niższej awaryjności może być zachętą dla niezdecydowanych kierowców.

Co sądzisz o wynikach badania ADAC? Czy niższa awaryjność to wystarczający argument za wyborem samochodu elektrycznego? Podziel się swoją opinią w komentarzach!

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Tagi: adacawariadacia springhyundai ioniq 5tesla model 3tesla model yvolkswagen id.4
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

byd xiaomi rosna tesla spada
Aktualności

BYD i Xiaomi wyprzedzają Teslę – chińska rewolucja na rynku aut elektrycznych

2025-05-28
maly samochod elektryczny maj 2025
Poradniki

Mały samochód elektryczny w Polsce w maju 2025 roku. Jaki model wybrać?

2025-05-25
xiaomi yu7
Aktualności

Xiaomi wchodzi na wojenną ścieżkę z Teslą. Oto różnice między Xiaomi YU7 i Tesla Model Y? Który z nich wypada lepiej?

2025-05-24

Dołącz do dyskusji

RSS Nowe tematy na forum

  • Folia na ekranie - ktoś ma?
  • Jaki mały samochód elektryczny?
  • Xiaomi YU7 zaprezentowane. Co o nim myślicie?
  • Czym śmigacie, jeśli macie?
  • TeslaFI czy Tessie czy Tesla Mate?
REKLAMA

Popularne wpisy

denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
forum .lovev.pl grafika ai
Aktualności

Forum.LovEV.pl – tworzymy nową jakość dla miłośników elektromobilności w Polsce

2025-04-12
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.