• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Siemens rozbiera budynki tylko elektrycznymi maszynami. Efekt? 96% materiałów wraca do obiegu

08.07.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Elektryczne maszyny zamiast spalinowych kolosów
  • Rekordowy poziom recyklingu
  • Bezemisyjny transport zamyka cykl
  • Laboratorium przyszłości
  • Branża budowlana na rozdrożu
  • Co dalej z elektryfikacją budów?
  • Przyszłość budownictwa elektrycznego

Niemiecki gigant technologiczny Siemens pokazał, że przyszłość budownictwa może być bezemisyjna już dzisiaj. Podczas rozbiórki starych budynków pod nowy kampus technologiczny w Erlangen w Niemczech firma zastosowała wyłącznie elektryczne maszyny budowlane, osiągając przy tym spektakularny wynik w recyklingu materiałów.

Elektryczne maszyny zamiast spalinowych kolosów

Projekt w Erlangen to nie zwykła rozbiórka, ale praktyczny test przyszłości branży budowlanej. Siemens Real Estate we współpracy z Siemens Digital Industries zdecydował się na radykalnie nowe podejście – całkowicie elektryczne maszyny budowlane firmy Volvo wykonały wszystkie prace rozbiórkowe.

Do akcji ruszyły różne modele elektrycznych maszyn. Wewnątrz budynków pracowały kompaktowa koparka Volvo ECR18 Electric oraz ładowarka kołowa L20 Electric. Pierwsza precyzyjnie kruszyła beton i mury, druga transportowała materiały na zewnątrz. Wsparcie zapewniał robot demolacyjny Husqvarna.

Główne prace rozbiórkowe realizowały większe maszyny – elektryczna koparka materiałowa EW240 Electric MH i koparka gąsienicowa EC230 Electric. Skruszony materiał przemieszczała ładowarka L120 Electric wprost do elektrycznej kruszarki gąsienicowej.

Inne w podobnym temacie

Zeekr 7x

Chiński premium wchodzi do jaskini lwa. Zeekr startuje w Niemczech z agresywnymi cenami i gwarancją na dekadę

01/12/2025
fastned stacja ladowania

Charakterystyczne żółte dachy znikają z niemieckich autostrad. Fastned zmienia strategię i zaciska pętlę wokół Alp

26/11/2025
volkswagen v2g

Niemcy to zrobili. Twój samochód elektryczny staje się legalnym magazynem energii. Kiedy Polska ogarnie kwestie V2G?

16/11/2025
denza z9 gt

Niemcy mają problem. Denza wjeżdża do europy z marką premium. 965 koni i ładowanie 1000 kw to dopiero początek

15/11/2025
siemens rozbiorka volvo elektryczne
siemens rozbiorka volvo elektryczne
siemens rozbiorka volvo elektryczne

Rekordowy poziom recyklingu

Efekty ekologiczne projektu przechodzą najśmielsze oczekiwania. Z dwóch zburzonych budynków o powierzchni 3300 metrów kwadratowych i kubaturze około 24700 metrów sześciennych odzyskano 12800 ton materiałów mineralnych. Co więcej, aż 96 procent wszystkich materiałów z rozbiórki zostanie ponownie wykorzystanych.

Materiały trafiły do różnych celów – jako podkład pod płyty podłogowe, kruszywo do betonu czy panele podłóg technicznych, które wróciły do producenta na renowację. To pokazuje, że budownictwo może funkcjonować w obiegu zamkniętym znacznie skuteczniej niż dotychczas.

Bezemisyjny transport zamyka cykl

Siemens nie poprzestał na elektrycznych maszynach budowlanych. Cały łańcuch logistyczny został zelektryfikowany – bezemisyjne ciężarówki Volvo Trucks transportowały przetworzone materiały, dowodząc, że zeroemisyjny przepływ materiałów jest już dzisiaj możliwy nawet w środowisku miejskim.

Projekt wspierało kilka firm partnerskich, w tym dealer Volvo Robert Aebi, Husqvarna Construction oraz lokalne przedsiębiorstwa energetyczne z Erlangen. Ta szeroka kooperacja pokazuje, że transformacja branży wymaga współpracy całego ekosystemu.

Laboratorium przyszłości

Daniel Bechmann, kierownik projektu budowlanego, podkreśla ambitne cele Siemensa: „Wyznaczyliśmy sobie ambitne cele zrównoważonego rozwoju i dążymy do neutralności klimatycznej do 2030 roku”. Nowe budynki firmy są już w większości neutralne pod względem CO2 w eksploatacji, więc elektryfikacja budowy była logicznym krokiem.

Siemens otwarcie nazywa projekt „praktyczną próbą polową” i „prawdziwym środowiskiem nauki”. Cel jest jasny – redukcja emisji, unikanie niepotrzebnego transportu i efektywne wykorzystanie zasobów.

siemens rozbiorka volvo elektryczne
siemens rozbiorka volvo elektryczne
siemens rozbiorka volvo elektryczne
siemens rozbiorka volvo elektryczne
siemens rozbiorka volvo elektryczne

Branża budowlana na rozdrożu

Therese Schmitz-Hillebrecht z Volvo Construction Equipment nie ma wątpliwości: „Nasza transformacja to już nie wizja, ale rzeczywistość”. Firma nie tylko rozwija elektryczne maszyny budowlane, ale aktywnie wspiera partnerów w przejściu na bezemisyjne rozwiązania.

Peter Bauer z Volvo CE dodaje, że projekt nie byłby możliwy bez ścisłej współpracy wszystkich zaangażowanych stron. Metzner Recycling wykazał się odwagą w otwieraniu nowych ścieżek, a Volvo z partnerami udowodnił potencjał elektrycznego budownictwa.

Co dalej z elektryfikacją budów?

Projekt w Erlangen może być początkiem rewolucji w branży budowlanej. Elektryczne maszyny budowlane stają się coraz bardziej wydajne, a ich koszty operacyjne maleją. Dodatkowo, rosnące wymagania ekologiczne i regulacje emisyjne będą skłaniać firmy do podobnych rozwiązań.

Micheal Metzner z Metzner Recycling podkreśla, że pierwszy większy krok w kierunku w pełni elektrycznego placu budowy to ogromny sukces. Wszyscy uczestniczy – od operatorów maszyn po planistów i logistyków – mogli bezpiecznie zapoznać się z nową technologią.

Przyszłość budownictwa elektrycznego

Doświadczenia z Erlangen pokazują, że elektryfikacja budownictwa nie jest futurystyczną wizją, ale osiągalnym celem. Kluczowe są jednak odpowiednie planowanie, współpraca między firmami i gotowość do inwestycji w nowe technologie.

Siemens planuje ukończenie nowego kampusu technologicznego jako globalnego centrum badań i rozwoju. Inwestycja o wartości około 500 milionów euro ma stać się „jądrem światowych działań technologicznych w przemysłowym metaverse”.

Czy podobne projekty staną się standardem w branży budowlanej? Jakie są największe bariery dla elektryfikacji budów w Polsce? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach.

Tagi: koparka elektrycznamaszyny budowlaneNiemcysiemens emobilityVolvo
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

Zeekr 7x
Aktualności

Chiński premium wchodzi do jaskini lwa. Zeekr startuje w Niemczech z agresywnymi cenami i gwarancją na dekadę

2025-12-01
fastned stacja ladowania
Aktualności

Charakterystyczne żółte dachy znikają z niemieckich autostrad. Fastned zmienia strategię i zaciska pętlę wokół Alp

2025-11-26
volkswagen v2g
Aktualności

Niemcy to zrobili. Twój samochód elektryczny staje się legalnym magazynem energii. Kiedy Polska ogarnie kwestie V2G?

2025-11-16

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

greenway promocja darmowe ladowanie huby
Aktualności

GreenWay odpala prawdziwą bombę na święta. Ładujesz z mocą 400 kW zupełnie za darmo

2025-12-11
tesla supercharger wroclaw
Aktualności

Wielki rozjazd cen na ładowarkach. W grudniu za to samo ładowanie zapłacisz 50 albo 200 złotych

2025-12-15
tesla model y performance
Aktualności

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

2025-12-14
koszt ladowania ev w polsce
Poradniki

Ile kosztuje 100 km elektrykiem w 2025 roku? Jak wygląda koszt ładowania elektryka? Różnice są gigantyczne

2025-12-14
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.