Sony-Honda Afeela 1, luksusowy sedan elektryczny, oficjalnie zaprezentowany podczas CES 2025, wzbudził emocje i kontrowersje. Cena wyjściowa modelu Signature to aż 102 900 dolarów (dostępna od połowy 2026 roku), a tańsza wersja Origin (dostępna od 2027 roku) będzie kosztować 89 900 dolarów. Czy to futurystyczne auto wypełnione zaawansowaną technologią jest warte swojej ceny?
Technologia w centrum uwagi
Afeela 1 to wynik współpracy dwóch japońskich gigantów: Sony, lidera w branży technologii konsumenckiej, oraz Hondy, jednego z najbardziej rozpoznawalnych producentów samochodów. Projekt ma na celu stworzenie EV, które połączy zaawansowaną technologię, zrównoważony rozwój i luksus.
Na pokładzie Afeela 1 znajdziemy 40 czujników, w tym 18 kamer, lidar, dziewięć radarów i 12 ultradźwiękowych sensorów. Dzięki temu auto ma oferować jedne z najbardziej zaawansowanych systemów wspomagania jazdy (ADAS) na rynku. Według producenta, systemy te mają umożliwiać precyzyjne rozpoznawanie otoczenia oraz optymalne planowanie jazdy.
Sony podkreśla, że Afeela 1 to nie tylko samochód, ale także platforma rozrywki. Pasażerowie będą mieli dostęp do gier, filmów, muzyki i innych treści, które zostaną w pełni zintegrowane z systemem infotainment. Sony wykorzysta tu swoje bogate zasoby multimedialne, aby zapewnić rozrywkę na najwyższym poziomie.
Napęd i zasięg – poniżej oczekiwań?
Afeela 1 napędzana jest przez dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 480 KM. Zasilanie zapewnia bateria o pojemności 91 kWh, która według producenta pozwoli na przejechanie około 300 mil (około 480 km). Samochód obsługuje szybkie ładowanie z maksymalną mocą 150 kW, co jest rozczarowujące w porównaniu z konkurencją – na przykład Lucid Air, który ładuje się z prędkością ponad 300 kW i oferuje znacznie większy zasięg.
Tesla, lider na rynku EV, już teraz wyprzedza Afeelę pod względem technologii ładowania i efektywności energetycznej. W segmencie cenowym Afeela 1 znajdziemy także samochody oferujące większy zasięg i lepsze osiągi. Jeśli Sony-Honda nie poprawią tych parametrów przed planowaną premierą w 2026 roku, może to negatywnie wpłynąć na odbiór auta.
Design i funkcjonalność
Afeela 1 wyróżnia się minimalistycznym, nowoczesnym designem. Przód samochodu zdobi smukła, pozioma listwa świetlna, a tylne światła przypominają te znane z innych luksusowych EV. Wnętrze zachwyca prostotą – dominują tu duże ekrany i brak tradycyjnych przycisków. Wersja Signature oferuje dodatkowe funkcje, takie jak tylne ekrany, wirtualne lusterka oraz większe koła.
Ciekawostką jest wprowadzenie „osobistego agenta”, który ma wspierać kierowcę i pasażerów, dostarczając informacji o drodze i otoczeniu. Demonstracja podczas CES pokazała, jak auto samodzielnie wjeżdża na scenę, sterowane za pomocą telefonu. Choć to tylko pokaz technologii, Sony nie wyklucza, że podobne funkcje mogą znaleźć się w finalnej wersji.
Subskrypcje – szansa czy zagrożenie?
Sony-Honda ogłosiły, że zaawansowane funkcje ADAS oraz „osobisty agent” będą oferowane w modelu subskrypcyjnym. Przez pierwsze trzy lata użytkownicy otrzymają darmowy dostęp, ale później będą musieli płacić za dalsze korzystanie z tych usług. Nie podano jeszcze, ile będzie kosztować subskrypcja, co może budzić obawy wśród potencjalnych klientów.
Ostatnie reakcje konsumentów na subskrypcje w branży motoryzacyjnej były mieszane. Firmy takie jak BMW czy Mercedes-Benz spotkały się z krytyką za dodatkowe opłaty za funkcje, które wcześniej były standardem.
Dostępność i plany na przyszłość
Na początek Afeela 1 będzie dostępna tylko w Kalifornii, co wydaje się zaskakujące. Oba przedsiębiorstwa zapowiadają jednak stopniowe rozszerzanie sprzedaży na inne stany USA. Wybór Kalifornii jako miejsca premiery nie jest przypadkowy – to największy rynek EV w Stanach Zjednoczonych, a także miejsce o najbardziej rygorystycznych przepisach dotyczących emisji.
W 2027 roku do oferty ma dołączyć tańsza wersja Origin, co może zwiększyć dostępność Afeela 1 dla szerszego grona klientów. Jednakże, aby odnieść sukces, Sony-Honda muszą rozwiązać kilka kluczowych problemów, takich jak ograniczony zasięg i relatywnie niska szybkość ładowania.
Czy Afeela 1 to kierunek rozwoju motoryzacji?
Sony i Honda stawiają na połączenie luksusu, technologii i ekologii. Afeela 1 to odważny krok w przyszłość, który ma szansę wyznaczyć nowe standardy w branży EV. Jednak wysoka cena i przeciętne parametry techniczne mogą okazać się barierą dla wielu klientów.
Czy Afeela 1 zdoła konkurować z takimi markami jak Tesla, Lucid czy Rivian? A może stanie się jedynie niszowym modelem, który nie zyska szerokiej popularności? Dyskusja pozostaje otwarta. Co sądzicie o tym elektrycznym debiucie Sony i Hondy? Czekamy na wasze opinie w komentarzach.