• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Tesla wypuszcza robotaksówki na ulice Austin. Ale czy świat jest gotowy na auta bez kierowcy?

13.06.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 9 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Mały start, wielkie ambicje
  • Gdzie będą jeździć?
  • Kto skorzysta z usługi?
  • Jak wygląda nadzór nad robotaksówkami?
  • Co z bezpieczeństwem?
  • Czy to naprawdę autonomiczne pojazdy?
  • Co dalej?
  • A jeśli dojdzie do wypadku?
  • Czy świat zaufa Tesli?
  • Czego nie wiemy?
  • Czy Tesla spełni obietnice?

Już 22 czerwca na ulicach Austin w Teksasie mają pojawić się pierwsze autonomiczne taksówki firmy Tesla. Flota dziesięciu egzemplarzy Modelu Y, bez kierowcy za kierownicą, ma obsługiwać wybrany obszar miasta. Elon Musk zapowiada, że to dopiero początek. Jednak mimo szumnych deklaracji, pozostaje wiele pytań bez odpowiedzi – zwłaszcza o bezpieczeństwo i gotowość technologii.

Mały start, wielkie ambicje

Tesla nie planuje współpracy z Uberem czy Lyftem. Zamiast tego tworzy własną sieć przewozową opartą na autonomicznych samochodach. Usługa będzie dostępna przez aplikację – najpewniej tę samą, którą dziś klienci Tesli używają do zarządzania swoimi autami.

Na początek na ulice wyjedzie tylko 10 pojazdów Model Y, bez jakichkolwiek modyfikacji sprzętowych. To te same auta, które trafiają do klientów. Musk podkreśla: „Każda nowa Tesla opuszczająca fabrykę jest technicznie gotowa na pełną autonomię – wystarczy aktualizacja oprogramowania.”

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Jednak te robotaksówki korzystają z nowej wersji oprogramowania, różniącej się od tej dostępnej dziś dla klientów. Ma ona aż czterokrotnie więcej parametrów niż obecna wersja FSD (Full Self-Driving).

HOLY CRAP ITS A #ROBOTAXI!!@SawyerMerritt @WholeMarsBlog @DirtyTesLa @niccruzpatane pic.twitter.com/slfAsu0AQl

— Terrapin Terpene Col (@TerrapinTerpene) June 10, 2025

Gdzie będą jeździć?

Robotaksówki nie będą poruszać się po całym Austin. Tesla stosuje tzw. geofencing, czyli ograniczenie działania do ściśle określonych, dobrze zmapowanych i „bezpiecznych” obszarów. Auta mają unikać trudnych skrzyżowań i wybierać trasy, które algorytm oceni jako łatwiejsze.

REKLAMA

To wyraźna zmiana w filozofii Tesli. Przez lata Musk zapewniał, że jego firma pracuje nad uniwersalnym rozwiązaniem zdolnym jeździć wszędzie – bez ograniczeń. Teraz okazuje się, że przynajmniej na początku, Tesla idzie śladem Waymo – konkurenta, który od dawna stosuje geofencing i dokładne mapy.

Kto skorzysta z usługi?

Na razie nie będzie to oferta dla wszystkich. Usługa ma być dostępna na zaproszenie – prawdopodobnie dla pracowników Tesli oraz zaufanych testerów i influencerów.

To przypomina podejście Waymo, które najpierw udostępniało swoje auta tylko pracownikom, a dopiero potem – po miesiącach testów – szerszemu gronu klientów.

REKLAMA
tesla model y autonomiczne

Jak wygląda nadzór nad robotaksówkami?

Chociaż w pojazdach nie będzie kierowcy, nie oznacza to braku kontroli. Tesla stworzyła zespół teleoperatorów, którzy zdalnie monitorują jazdę. W razie potrzeby mogą przejąć kontrolę nad autem.

Ale właśnie tu pojawiają się wątpliwości. Opóźnienia w przesyle danych są zbyt duże, by pozwolić na bezpieczne zdalne sterowanie w ruchu miejskim. Eksperci ostrzegają, że takie podejście może być niebezpieczne – szczególnie dla pieszych i rowerzystów.

Missy Cummings z George Mason University pisze wprost: „To tylko kwestia czasu, aż ktoś zginie przez teleoperację, która nie działa tak szybko, jak powinna.”

Co z bezpieczeństwem?

To najważniejsze pytanie. Oprogramowanie FSD Tesli nie ma najlepszej opinii. Już dziś jest powiązane z wieloma kolizjami – również śmiertelnymi. W Stanach toczy się kilka postępowań, a NHTSA (amerykański odpowiednik GITD) niedawno wysłał do Tesli list z szeregiem pytań.

Urzędnicy chcą wiedzieć:

  • Czym różni się nowe FSD w robotaksówkach od wersji dostępnej dla klientów?
  • Czy będą ograniczenia czasowe (np. tylko za dnia), pogodowe, prędkości?
  • Jakie są procedury wykrywania i reagowania na wypadki?
  • Kiedy i jak teleoperatorzy będą przejmować kontrolę?
  • Czy Tesla prowadzi statystyki awarii i „interwencji” operatorów?

Brak publicznych danych o skuteczności systemu, liczbie błędów czy interwencji zewnętrznych budzi zaniepokojenie ekspertów. Szczególnie że Tesla – w przeciwieństwie do Waymo – nie korzysta z radarów i lidarów, a jedynie z kamer i algorytmów AI.

tesla cybercab robotaxi
fot. Tesla

Czy to naprawdę autonomiczne pojazdy?

Wbrew pozorom, to nie jest jeszcze poziom 4 autonomii. Jeśli operator może w każdej chwili przejąć kontrolę – mówimy raczej o poziomie 2 lub 3, czyli takim samym, jak Ford BlueCruise czy GM Super Cruise.

Dopiero poziom 4 oznacza, że auto poradzi sobie samo – bez nadzoru, nawet gdy coś pójdzie nie tak.

Co dalej?

Elon Musk zapowiada, że do końca 2025 roku po amerykańskich drogach będzie jeździć setki tysięcy robotaksówek Tesli. Ale podobne deklaracje składał już w 2019 roku – wtedy mówił o „milionie robotaksówek w ciągu roku”.

Dziś wiemy, że wciąż jesteśmy w fazie testów. Tesla rozpoczęła jazdy bez kierowcy dopiero pod koniec maja. Tymczasem Waymo testował swoje robotaksówki w Austin przez 12 miesięcy – z czego 6 miesięcy bez kierowcy – zanim zaczął wozić pasażerów.

For the past several days, Tesla has been testing self-driving Model Y cars (no one in driver’s seat) on Austin public streets with no incidents.

A month ahead of schedule.

Next month, first self-delivery from factory to customer.

— Elon Musk (@elonmusk) May 29, 2025

A jeśli dojdzie do wypadku?

To kolejna wielka niewiadoma. W razie kolizji, kto odpowiada? Tesla? Teleoperator? A może pasażer? Co jeśli teleoperator pracuje w Kalifornii, a wypadek zdarzy się w Teksasie? Jakie prawo obowiązuje?

Jak dotąd, Tesla nie wyjaśniła, jak wyglądają procedury awaryjne ani jak zamierza raportować zdarzenia drogowe.

Czy świat zaufa Tesli?

Nie brakuje sceptyków. Tesla mierzy się dziś ze spadającą sprzedażą aut, rosnącą konkurencją i coraz większą krytyką samego Elona Muska. W tle są też obawy społeczne – czy chcemy, by nasze ulice przejęły samochody sterowane przez AI?

Z drugiej strony, jeśli Tesla odniesie sukces, może to zmienić rynek transportu na zawsze. Koszty przejazdów spadną, a miasta mogą ograniczyć liczbę prywatnych aut.

Ale żeby to się stało, firma musi przekonać opinię publiczną, że ich technologia jest bezpieczna. Jak na razie – za mało informacji, za dużo znaków zapytania.

tesla model y juniper

Czego nie wiemy?

Lista jest długa:

  • Czy robotaksówki będą działać także nocą i w deszczu?
  • Jak będzie wyglądać cennik usługi?
  • Jak często operatorzy będą musieli przejmować kontrolę?
  • Czy Tesla będzie publikować dane o skuteczności systemu?
  • Kiedy właściciele Tesli będą mogli udostępniać swoje auta do robotaksówki?

I być może najważniejsze pytanie: kiedy wydarzy się pierwszy poważny wypadek? I co wtedy zrobi Tesla?

Czy Tesla spełni obietnice?

Dla Elona Muska to więcej niż tylko projekt technologiczny. To być albo nie być Tesli jako lidera rynku. Musk uważa, że pełna autonomia to droga do wyceny firmy w bilionach dolarów.

Ale rzeczywistość jest znacznie bardziej skomplikowana niż wizje z prezentacji. Zbyt dużo elementów wciąż jest w fazie testów, zbyt mało odpowiedzi zostało udzielonych.

Czy robotaksówki Tesli to przełom, czy tylko kolejna obietnica bez pokrycia?

Dajcie znać, co o tym sądzicie. Czy wsiadłbyś do auta bez kierowcy? Czy ufasz AI na skrzyżowaniu? Czekamy na wasze komentarze!

Zamów swoją Teslę i zaoszczędź 2000 zł!
Zamów swoją Teslę!
Tagi: autonomiczna jazdaautonomiczne taksówkiElon MuskRobotaxiTeslaTesla Model Ytesla model y bateriaTesla Model Y cenaTesla Model Y faceliftTesla Model Y Junipertesla model y moctesla model y opinietesla model y specyfikacjatesla model y wnętrzetesla model y wyglądtesla model y zasięgtesla robotaxiUSA
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

Aktualności

Tesla odświeża Model S i Model X – sporo szumu o drobne zmiany i wyższą cenę

2025-06-13
Cadillac Optiq-V
Aktualności

Cadillac Optiq-V pokazuje pazur: elektryk, który bije rekordy

2025-06-09
tesla supercharger v4
Aktualności

Tesla zaczyna kasować za ładowanie powyżej 80%. Nowe opłaty już działają w Polsce

2025-06-09

Dołącz do dyskusji

RSS Nowe tematy na forum

  • Folia na ekranie - ktoś ma?
  • Folia na ekranie - ktoś ma?
  • Folia na ekranie - ktoś ma?
  • Folia na ekranie - ktoś ma?
  • Jaki mały samochód elektryczny?
REKLAMA

Popularne wpisy

byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
xpeng g7
Aktualności

Xpeng G7: elektryczny SUV z chipami AI własnej produkcji – chiński konkurent dla Tesli i Zeekr już dostępny w przedsprzedaży

2025-06-11
xpeng ladowanie plugsurfing
Aktualności

Rewolucja w polskiej elektromobilności: Xpeng daje trzy lata darmowego ładowania za symboliczną złotówkę

2025-06-10
denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.