• Słownik
  • Kontakt
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Tesla wreszcie ma model dla mas? Jest taniej, ale lista kompromisów jest długa – oto nowe Tesla Model 3 Standard i Tesla Model Y Standard

07.10.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 9 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Co dostajemy w standardzie?
  • Czas na cięcia, czyli czego zabrakło na pokładzie
  • Porównanie specyfikacji Tesla Model Y
  • Porównanie specyfikacji Tesla Model 3
  • Dlaczego Tesla musiała to zrobić?
  • Rynek nie stoi w miejscu
  • Co dalej? Czy to tylko plaster na ranę?

Tesla wykonała ruch, na który rynek czekał od dawna. W konfiguratorze pojawiły się nowe, tańsze wersje najpopularniejszych modeli – Modelu Y i, co było pewnym zaskoczeniem, także Modelu 3. Warianty nazwane po prostu „Standard” mają przyciągnąć nowych klientów niższą ceną. To kluczowy moment dla firmy, której sprzedaż i zyski ostatnio gwałtownie spadają. Jednak diabeł, jak zwykle, tkwi w szczegółach. Nowe Tesle są tańsze, ale lista cięć i kompromisów jest zaskakująco długa. Czy to wystarczy, by odwrócić zły trend?

Co dostajemy w standardzie?

Zacznijmy od najważniejszego – ceny. Nowy Tesla Model Y Standard startuje od 39 990 dolarów, co w przeliczeniu daje około 146 000 złotych. Z kolei Model 3 Standard wyceniono na 36 990 dolarów, czyli blisko 135 000 złotych. To kwoty niższe o kilka tysięcy dolarów od dotychczasowych wersji bazowych, które teraz przemianowano na „Premium”.

Dobrą wiadomością jest to, że Tesla nie oszczędzała drastycznie na tym, co dla wielu jest kluczowe – na zasięgu. Oba modele w wersji Standard oferują szacowany zasięg na poziomie 321 mil (około 516 km) według normy EPA. To wciąż bardzo solidny wynik, który pozwala na swobodne podróżowanie. Nowe wersje zachowują też dostęp do genialnej sieci Superchargerów oraz kluczowe funkcje oprogramowania, takie jak zdalne sterowanie klimatyzacją przez aplikację, Tryb Sentry czy Tryb Psa. Sercem systemu pozostaje duży, 15,4-calowy ekran dotykowy z przodu.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Niestety, na tym kończą się dobre wieści. Lista wyposażenia, które zniknęło z pokładu, jest znacznie dłuższa.

REKLAMA

Czas na cięcia, czyli czego zabrakło na pokładzie

Tesla, dążąc do obniżenia ceny, podeszła do tematu bardzo radykalnie. Największym i najbardziej kontrowersyjnym cięciem jest brak podstawowego Autopilota w standardzie. W tańszych wersjach otrzymujemy jedynie aktywny tempomat oraz systemy bezpieczeństwa, takie jak automatyczne hamowanie awaryjne i monitorowanie martwego pola. Brakuje jednak funkcji „Autosteer”, czyli asystenta utrzymania pasa ruchu, która dla wielu była synonimem Tesli. Oczywiście, samochód jest gotowy na przyjęcie Pełnej Zdolności do Samodzielnej Jazdy (FSD), ale to wciąż kosztowna opcja za 8 000 dolarów.

To jednak dopiero początek oszczędności. Z listy wyposażenia zniknęły:

  • Panoramiczny szklany dach: W Modelu Y zastąpiono go zwykłym, metalowym dachem pokrytym od wewnątrz tkaniną. Co ciekawe, w Modelu 3 Standard dach pozostał szklany.
  • Ekran dla pasażerów z tyłu: To jedna z nowości wprowadzonych w odświeżonych wersjach, która nie trafiła do wariantu Standard.
  • Skórzana tapicerka: Zastąpiono ją prostszymi, tekstylnymi fotelami połączonymi z wegańską skórą.
  • Zaawansowane oświetlenie: Zniknęły charakterystyczne listwy świetlne z przodu i z tyłu oraz oświetlenie ambientowe w kabinie.
  • System audio premium: Zamiast 15 głośników z subwooferem, w wersji Standard znajdziemy zaledwie 7 głośników.
  • Elektryczna regulacja: Lusterka boczne i kolumnę kierownicy trzeba regulować manualnie.
  • Mniejsza moc i przyspieszenie: Przyspieszenie od 0 do 60 mph (96 km/h) zajmuje 6,8 sekundy, co jest wynikiem wyraźnie słabszym od wersji Premium. Prędkość maksymalna to 125 mph (ok. 201 km/h).
  • Wolniejsze ładowanie: Maksymalna moc ładowania na Superchargerze spadła z 250 kW do 225 kW.

Wisienką na torcie cięć jest usunięcie radia FM/AM. Tak, dobrze czytacie. W najtańszych Teslach muzyki posłuchamy wyłącznie przez Bluetooth lub z wbudowanych aplikacji streamingowych. To ruch, który z pewnością nie spodoba się wielu kierowcom.

tesla model y standard
Model Y Standard
tesla model 3 standard
Model 3 Standard

Porównanie specyfikacji Tesla Model Y

CechaStandardPremium (RWD/AWD)Performance (AWD)
Cena (przed opłatami)$39 990 (ok. 146 000 zł)$44 990 – $48 990$57 490
Zasięg (EPA)321 mil (ok. 516 km)357-327 mil (ok. 574-526 km)306 mil (ok. 492 km)
NapędRWDRWD/AWDAWD
Przyspieszenie 0-96 km/h6,8 s5,4 s (RWD) / 4,6 s (AWD)3,3 s
Prędkość maks.201 km/h201 km/h249 km/h
Moc ładowania (maks.)225 kW250 kW250 kW
System ADAS (standard)Aktywny tempomatAutopilot (z Autosteer)Autopilot (z Autosteer)
Pojemność bagażnika2095 litrów2152 litry2152 litry

 

1 of 16
- +
tesla model y standard
tesla model y standard
tesla model y standard
tesla model y standard
tesla model y standard
tesla model y standard
tesla model y standard
tesla model y standard
tesla model y standard
tesla model y standard
tesla model y standard
tesla model y standard
tesla model y standard
tesla model y standard
tesla model y standard
tesla model y standard

Porównanie specyfikacji Tesla Model 3

CechaStandardPremium (RWD/AWD)Performance (AWD)
Cena (przed opłatami)$36 990 (ok. 135 000 zł)$42 490 – $47 490$54 490
Zasięg (EPA)321 mil (ok. 516 km)bd.bd.
NapędRWDRWD/AWDAWD
Przyspieszenie 0-96 km/h6,8 sbd.bd.
Prędkość maks.201 km/hbd.bd.
Moc ładowania (maks.)170 mil w 15 min195 mil w 15 minbd.
System ADAS (standard)Aktywny tempomatAutopilot (z Autosteer)Autopilot (z Autosteer)
Głośniki715 + subwoofer15 + subwoofer

Tesla Model 3 Standard

1 of 16
- +
tesla model 3 standard
tesla model 3 standard
tesla model 3 standard
tesla model 3 standard
tesla model 3 standard
tesla model 3 standard
tesla model 3 standard
tesla model 3 standard
tesla model 3 standard
tesla model 3 standard
tesla model 3 standard
tesla model 3 standard
tesla model 3 standard
tesla model 3 standard
tesla model 3 standard
tesla model 3 standard

Dlaczego Tesla musiała to zrobić?

Ten ruch nie jest oznaką siły, a raczej koniecznością. Tesla znajduje się pod ogromną presją. Globalna sprzedaż spada, a konkurencja nie śpi. Co więcej, na kluczowym rynku amerykańskim właśnie wygasła federalna ulga podatkowa w wysokości 7 500 dolarów na zakup Tesli. Paradoksalnie, oznacza to, że nowa, „tańsza” Tesla Model Y jest dla amerykańskiego klienta efektywnie droższa o 2 500 dolarów niż lepiej wyposażona wersja Premium jeszcze tydzień temu.

Wprowadzenie okrojonych wersji jest też cichym przyznaniem się do porażki w kwestii legendarnego, taniego „Modelu 2” za 25 000 dolarów. Projekt ten został po cichu skasowany przez Elona Muska, który skupił się na robotaksówkach i humanoidalnych robotach. Okazało się, że stworzenie zupełnie nowej, taniej platformy jest zbyt trudne i kosztowne. Zamiast rewolucji, dostaliśmy więc ewolucję, a w zasadzie… dewolucję istniejących modeli.

Rynek nie stoi w miejscu

Tesla przez lata dominowała, ale ta era dobiega końca. Konkurencja jest silniejsza niż kiedykolwiek. Na rynku amerykańskim (i częściowo europejskim) Chevrolet Equinox EV oferuje ponad 500 km zasięgu w cenie poniżej 40 000 dolarów. Nowy Nissan Leaf również ma być groźnym rywalem w segmencie budżetowym.

Z kolei Hyundai Ioniq 5, mimo niższego zasięgu w wersji bazowej (ok. 394 km), kusi znacznie niższą ceną (od 35 000 dolarów w USA) i zaawansowaną architekturą 800V, która pozwala na błyskawiczne ładowanie. Na horyzoncie czają się też nowe, przystępne cenowo modele od Kii, takie jak EV3 i EV4.

REKLAMA

W tym zatłoczonym segmencie Model Y i Model 3 Standard wcale nie mają gwarantowanego sukcesu. Ich przewagą wciąż pozostaje oprogramowanie i sieć Superchargerów, ale pytanie brzmi, czy to wystarczy, by przekonać klientów do tak wielu kompromisów.

tesla model 3
Model 3
tesla model y juniper
Model Y

Co dalej? Czy to tylko plaster na ranę?

Wprowadzenie tańszych wersji z pewnością pomoże Tesli utrzymać pewien poziom sprzedaży i obronić udziały w rynku. To jednak nie jest przełom, na który wszyscy czekali. Wygląda to raczej na działanie obronne, plaster na krwawiącą ranę spowalniającej sprzedaży. To kupowanie sobie czasu w oczekiwaniu na „kolejną wielką rzecz”, która wciąż pozostaje jedynie w sferze obietnic Elona Muska.

Firma wciąż jest uzależniona od sprzedaży samochodów osobowych, by płacić rachunki i finansować ambitne projekty. Czy okrojony Model Y i 3 wystarczą, by utrzymać Teslę na czele stawki? A może to początek nowej strategii, w której Tesla stanie się po prostu jednym z wielu graczy, a nie niekwestionowanym liderem?

A jakie jest Wasze zdanie? Czy bylibyście w stanie zrezygnować z Autopilota, szklanego dachu i dobrego audio dla niższej ceny? Czy taka Tesla wciąż jest „prawdziwą” Teslą? Czekamy na Wasze opinie w komentarzach.

Zamów swoją Teslę i zaoszczędź 2000 zł!
Zamów swoją Teslę!
Tagi: Elon MuskpremieraTeslaTesla Model 3tesla model 3 bateriatesla model 3 cenatesla model 3 moctesla model 3 specyfikacjatesla model 3 wnętrzetesla model 3 wyglądtesla model 3 zasięgTesla Model Ytesla model y bateriaTesla Model Y cenatesla model y moctesla model y specyfikacjatesla model y wnętrzetesla model y wyglądtesla model y zasięgUSA
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

tesla model y standard
Aktualności

Tesla znowu miesza w cenniku. Model Y w wersji Standard już dostępne w Polsce

2025-10-10
baterie 24m ev
Aktualności

Koniec z ładowaniem co 300 km? Amerykańska firma 24m twierdzi, że ma baterie na 1600 km zasięgu

2025-10-08
ford bronco electric
Aktualności

Elektryczny Ford Bronco stał się faktem. Z jednym, ogromnym haczykiem

2025-10-07

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

baterie sodowe
Aktualności

Baterie czeka duża rewolucja? Sód rzuca wyzwanie litowi, ale w zupełnie nowej grze

2025-09-29
spolmlek elocity stacja szybkiego ładowania
Aktualności

Ładowanie auta za 80 groszy i za 3,50 zł. Polska to istny Dziki Zachód elektromobilności

2025-10-10
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
tania tesla model y standard reddit
Aktualności

Tania Tesla już na drogach. To nie jest model, na który czekaliście

2025-10-04
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.