Volvo EX90 otrzyma znaczącą aktualizację baterii

Flagowy elektryczny SUV Volvo, EX90, wkrótce przejdzie ważną aktualizację, która pozwoli mu dorównać konkurencji. Obecnie EX90 wykorzystuje baterię o napięciu 400V, co w porównaniu z konkurentami, takimi jak Kia EV9Hyundai Ioniq 9 czy Lucid Gravity, które korzystają z systemów 800V, wydaje się rozwiązaniem mniej zaawansowanym. Volvo jednak planuje zmienić ten stan rzeczy już w najbliższych latach.

Dlaczego 800V to kluczowy krok naprzód?

Baterie o napięciu 800V oferują jedną główną przewagę nad systemami 400V: szybsze ładowanie. Choć nie zwiększają one zasięgu, wyższe napięcie pozwala na szybsze przekazywanie energii z ładowarki do baterii. Dzięki temu samochody z systemem 800V mogą znacznie skrócić czas ładowania – kluczowy aspekt dla użytkowników pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

Przy ładowarce DC o mocy 350 kW, Volvo EX90 z nowym systemem 800V będzie mógł naładować baterię na dystans 300 kilometrów (186 mil) w 10 minut. Obecnie, z systemem 400V, to samo ładowanie zajmuje około 30 minut. Taka zmiana oznacza 3-krotną poprawę szybkości ładowania, co czyni EX90 bardziej konkurencyjnym na rynku pojazdów elektrycznych.

volvo ex90 ładowanie

Plany Volvo na aktualizację

W rozmowie z AutoExpress, Jim Rowan, CEO Volvo Cars, potwierdził, że EX90 zostanie zaktualizowany do systemu 800V w ramach jednej z przyszłych zmian modelowych. „Zaczęliśmy od 400V na architekturze SPA2, ale chcieliśmy to zmodernizować – częściowo ze względu na zasięg i szybsze ładowanie. Teraz możemy dodać około 300 kilometrów zasięgu w 10 minut” – powiedział Rowan.

Dodał również, że w przyszłości wszystkie nowe modele Volvo będą korzystać z systemu 800V. Sedan ES90, oparty na tej samej architekturze SPA2, już startuje z baterią 800V, a nadchodzący SUV EX60, bazujący na platformie SPA3, także będzie wyposażony w tę technologię.

Kiedy zobaczymy zmiany?

Volvo EX90 dopiero debiutuje na rynkach globalnych, dlatego aktualizacja baterii do 800V prawdopodobnie nastąpi w ciągu trzech do czterech lat, podczas planowanego odświeżenia modelu w połowie cyklu jego życia.

Co z pojemnością baterii?

Obecnie EX90 korzysta z baterii o pojemności 111 kWh, podczas gdy ES90, sedan oparty na tej samej architekturze, posiada baterię o pojemności 106 kWh. Nie jest jeszcze jasne, czy Volvo zdecyduje się na zastosowanie baterii z ES90 w EX90, ale różnica w pojemności wynosząca 5 kWh może wpłynąć na niewielkie zmniejszenie zasięgu o kilka mil w stosunku do obecnego wyniku EPA wynoszącego 310 mil (ok. 500 km). Jednak dzięki znacznie szybszym czasom ładowania, ta zmiana może okazać się nieistotna dla użytkowników.

Dlaczego to ważne dla Volvo?

Aktualizacja EX90 do systemu 800V pozwoli Volvo lepiej konkurować na rynku pojazdów elektrycznych, zwłaszcza w segmencie premium. Wprowadzenie szybszego ładowania i ujednolicenie technologii w całej gamie pojazdów elektrycznych zwiększy atrakcyjność marki, szczególnie w obliczu rosnącej konkurencji ze strony takich producentów jak Kia, Hyundai czy Lucid.

Co myślisz?

Volvo EX90 z systemem 800V to krok w stronę przyszłości, która stawia na wydajniejsze, szybsze i bardziej konkurencyjne rozwiązania. Dzięki tej aktualizacji, EX90 stanie się bardziej atrakcyjnym wyborem dla klientów poszukujących nowoczesnego, luksusowego SUV-a elektrycznego.

Czy aktualizacja baterii do 800V sprawi, że EX90 stanie się liderem w segmencie elektrycznych SUV-ów? Co sądzicie o planach Volvo? Podzielcie się swoimi przemyśleniami w komentarzach!

Exit mobile version