• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Wodór jako paliwo jeszcze długo nie znajdzie zastosowania w transporcie. Tak uważa prezes MAN

21.01.2024
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 2 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Samochody elektryczne to niekwestionowana przyszłość motoryzacji. Pytaniem pozostaje, czy będą to auta napędzane energią z baterii, czy z innych, ekologicznych paliw, jak np. wodoru. Prezes MAN uważa, że w obecnej formie wodór całkowicie nie nadaje się jako ekologiczne paliwo, ale nie wyklucza, że to się zmieni w przyszłości.

Tak dla wodoru, ale jeszcze nie teraz

Alexander Vlaskamp, prezes MAN Truck & Bus, niemieckiego producenta samochodów ciężarowych, powiedział reporterom, że wodór nie może konkurować z ciężarówkami zasilanymi przez akumulatory. Nie oznacza to jednak, że firma zamierza odpuścić rozwój tej technologii, nad którą prace ciągle trwają, równolegle do rozwoju bateryjnych samochodów elektrycznych.

Vlaskamp powiedział, że jedną kwestią jest dostęp do technologii, a inną jest jej wykorzystanie. Największym problemem napędów wodorowych teraz, który nie pozwala firmom przesiadkę z samochodów jeżdżących na oleju napędowym, jest brak „zielonego” wodoru oraz brak stabilnych źródeł takowego. W przypadku firm transportowych stabilność dostaw paliwa jest kluczowa do bieżącego prowadzenia biznesu, jednak MAN jednocześnie patrzy na to pod kątem ekologii – obecnie pozyskiwany wodór w większości przypadków nie jest ekologiczny.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

elektryczna ciężarówka man

Prezes niemieckiej firmy zaznacza, że produkcja „zielonego” wodoru jest aktualnie znacznie droższa niż produkcja prądu z odnawialnych źródeł energii, takich jak wiatr czy słońce. Co więcej, poza droższą produkcją, problemem wodoru jest także znacznie większy koszt dystrybucji i przechowywania – wymaga specjalistycznych, odpornych na wysokie ciśnienie kontenerów, które będą odporne na jakiekolwiek wycieki. Z tego też powodu obecnie ciężko znaleźć na rynku wodór, który kosztuje taniej niż 13-14 euro (około 60 zł). I nie jest to takę wodór „zielony”.

Inne w podobnym temacie

ładowarki electra

600 milionów euro na stole. Unia sypnęła groszem na ładowarki i wodór – co trafi do Polski?

20/11/2025
londyn

Londyn kończy darmowe eldorado. Właściciele elektryków zapłacą 65 zł dziennie za wjazd do centrum

16/11/2025
tesla semi odswiezony wyglad

Tesla wreszcie rusza z masową produkcją Semi. Ujawnili pierwszego klienta i to jest hit

15/11/2025
ciezarowka laduje sie w trakcie jazdy

Ładowanie EV bez zatrzymywania. To, co brzmiało jak fikcja, właśnie ruszyło na francuskiej autostradzie

15/11/2025
REKLAMA

A gdy produkcja ekologicznego wodoru będzie już dostępna, to transport nie będzie miał do niego dostępu od samego początku. W pierwszej kolejności „zielony” wodór trafi do przemysłu – stalownie, cementownie i inne fabryki, które obecnie wykorzystują gaz i inne paliwa kopalne. Vlaskamp przewiduje jednak, że istnieje szansa na to, że transport będzie korzystał z wodoru od 2035 roku, ale tylko wtedy, gdy będzie go odpowiednio dużo, by przemysł nie odczuwał jego braków, a jednocześnie powstanie odpowiednia infrastruktura i jego ceny będą rozsądne.

Obecnie MAN otrzymuje dużo zamówień na elektryczne ciągniki siodłowe, które mogą przejechać od 600 do 800 kilometrów trasy dziennie, w zależności od specyfikacji. Pracują jednak nad lepszymi bateriami, które mają pozwolić ciężarówkom pokonywać ponad 1000 km trasy.

Tagi: ciężarówki elektryczneMANwodór
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

ładowarki electra
Aktualności

600 milionów euro na stole. Unia sypnęła groszem na ładowarki i wodór – co trafi do Polski?

2025-11-20
londyn
Aktualności

Londyn kończy darmowe eldorado. Właściciele elektryków zapłacą 65 zł dziennie za wjazd do centrum

2025-11-16
tesla semi odswiezony wyglad
Aktualności

Tesla wreszcie rusza z masową produkcją Semi. Ujawnili pierwszego klienta i to jest hit

2025-11-15

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

dongfeng bateria solid-state
Aktualności

450 km w 5 minut i 1000 km zasięgu. Chiński gigant odpala masową produkcję baterii solid-state

2025-11-15
byd fang cheng bao tai 3
Aktualności

BYD Fang Cheng Bao Tai 3 debiutuje w Chinach – przystępna elektromobilność z zaawansowanymi technologiami

2025-04-17
cadillac optiq eu
Aktualności

Baterie w elektrykach po latach. Mamy ranking 14 marek. Jak radzą sobie baterie po 3 latach? [RAPORT]

2025-11-16
xpeng x9 erev
Aktualności

Xpeng szykuje luksusowego vana z zasięgiem 1600 km i własnym „Mózgiem AI”

2025-11-18
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.