• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Wodór jako paliwo jeszcze długo nie znajdzie zastosowania w transporcie. Tak uważa prezes MAN

21.01.2024
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 2 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Samochody elektryczne to niekwestionowana przyszłość motoryzacji. Pytaniem pozostaje, czy będą to auta napędzane energią z baterii, czy z innych, ekologicznych paliw, jak np. wodoru. Prezes MAN uważa, że w obecnej formie wodór całkowicie nie nadaje się jako ekologiczne paliwo, ale nie wyklucza, że to się zmieni w przyszłości.

Tak dla wodoru, ale jeszcze nie teraz

Alexander Vlaskamp, prezes MAN Truck & Bus, niemieckiego producenta samochodów ciężarowych, powiedział reporterom, że wodór nie może konkurować z ciężarówkami zasilanymi przez akumulatory. Nie oznacza to jednak, że firma zamierza odpuścić rozwój tej technologii, nad którą prace ciągle trwają, równolegle do rozwoju bateryjnych samochodów elektrycznych.

Vlaskamp powiedział, że jedną kwestią jest dostęp do technologii, a inną jest jej wykorzystanie. Największym problemem napędów wodorowych teraz, który nie pozwala firmom przesiadkę z samochodów jeżdżących na oleju napędowym, jest brak „zielonego” wodoru oraz brak stabilnych źródeł takowego. W przypadku firm transportowych stabilność dostaw paliwa jest kluczowa do bieżącego prowadzenia biznesu, jednak MAN jednocześnie patrzy na to pod kątem ekologii – obecnie pozyskiwany wodór w większości przypadków nie jest ekologiczny.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

elektryczna ciężarówka man

Prezes niemieckiej firmy zaznacza, że produkcja „zielonego” wodoru jest aktualnie znacznie droższa niż produkcja prądu z odnawialnych źródeł energii, takich jak wiatr czy słońce. Co więcej, poza droższą produkcją, problemem wodoru jest także znacznie większy koszt dystrybucji i przechowywania – wymaga specjalistycznych, odpornych na wysokie ciśnienie kontenerów, które będą odporne na jakiekolwiek wycieki. Z tego też powodu obecnie ciężko znaleźć na rynku wodór, który kosztuje taniej niż 13-14 euro (około 60 zł). I nie jest to takę wodór „zielony”.

REKLAMA
REKLAMA

A gdy produkcja ekologicznego wodoru będzie już dostępna, to transport nie będzie miał do niego dostępu od samego początku. W pierwszej kolejności „zielony” wodór trafi do przemysłu – stalownie, cementownie i inne fabryki, które obecnie wykorzystują gaz i inne paliwa kopalne. Vlaskamp przewiduje jednak, że istnieje szansa na to, że transport będzie korzystał z wodoru od 2035 roku, ale tylko wtedy, gdy będzie go odpowiednio dużo, by przemysł nie odczuwał jego braków, a jednocześnie powstanie odpowiednia infrastruktura i jego ceny będą rozsądne.

Obecnie MAN otrzymuje dużo zamówień na elektryczne ciągniki siodłowe, które mogą przejechać od 600 do 800 kilometrów trasy dziennie, w zależności od specyfikacji. Pracują jednak nad lepszymi bateriami, które mają pozwolić ciężarówkom pokonywać ponad 1000 km trasy.

Tagi: ciężarówki elektryczneMANwodór
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

ciezarowka laduje sie w trakcie jazdy
Aktualności

Ładowanie EV bez zatrzymywania. To, co brzmiało jak fikcja, właśnie ruszyło na francuskiej autostradzie

2025-10-28
ładowanie ciężarówki elektrycznej
Aktualności

Unia ratuje elektryczne ciężarówki? Ogromna ulga wisi na włosku

2025-10-09
scania portfolio rozwiazan ev
Aktualności

Scania nie czeka na innych. Po cichu buduje bateryjnego giganta na gruzach Northvolta

2025-09-26

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

orlen charge hub
Aktualności

Orlen na poważnie startuje z elektromobilnością. 400 kW mocy i 20 minut postoju na MOP-ie. Koniec strachu przed podróżą elektrykiem po Polsce

2025-11-05
rumia hub ładowania
Aktualności

Polska ma za dużo ładowarek, a i tak jest problem. Nowy raport pokazuje nasz paradoks

2025-11-04
zeekr x 2026
Aktualności

Chińczycy oszaleli. Zeekr X 2026 to czwarta modernizacja w 2.5 roku, moc skacze do 489 KM

2025-11-04
GAC Hyptec GT Lite
Aktualności

Chińska wojna cenowa wchodzi w nową fazę. GAC odpala Hyptec GT Lite z zasięgiem 630 km za grosze

2025-11-02
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.