• Słownik
  • Kontakt
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Roboty rozkręcą baterie w twoim elektryku. Koniec z ręczną i niebezpieczną pracą?

02.09.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 5 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Jak to działa w praktyce?
  • To nie jest kolejna akademicka zabawka
  • Co dalej z projektem i co to oznacza dla rynku?

Baterie z samochodów elektrycznych to jednocześnie skarb i ogromne wyzwanie. Skarb, bo kryją w sobie cenne surowce. Wyzwanie, bo ich demontaż jest skomplikowany, powolny i potencjalnie niebezpieczny dla człowieka. Jednak europejski projekt badawczy właśnie pokazał rozwiązanie, które może na zawsze zmienić zasady gry. Mowa o robocie, który z pomocą sztucznej inteligencji potrafi samodzielnie rozłożyć pakiet bateryjny na części pierwsze.

Projekt o nazwie Recirculate, finansowany przez Unię Europejską, właśnie zakończył pierwszy, trwający 18 miesięcy etap. Jego efektem jest w pełni funkcjonalne stanowisko zrobotyzowane, które rozwiązuje jeden z największych problemów branży recyklingu: bezpieczny, zautomatyzowany i wydajny demontaż baterii, od całego pakietu aż po pojedyncze ogniwa. To nie jest już wizja z filmu science fiction, a działający prototyp.

Jak to działa w praktyce?

Sercem systemu, opracowanego pod kierownictwem fińskiej uczelni Centria, jest robot przemysłowy KUKA KR10. Maszyna porusza się po specjalnym torze i jest wyposażona w zestaw autorskich narzędzi oraz kamerę głębi. To właśnie połączenie precyzyjnych ruchów robota ze „wzrokiem” kamery i „mózgiem” w postaci sztucznej inteligencji stanowi o sile tego rozwiązania.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Zamiast programować robota do wykonywania sztywno określonych ruchów, naukowcy nauczyli go myśleć. System wykorzystuje zaawansowane modele uczenia maszynowego, które potrafią rozpoznawać śruby, złącza i przewody. Kiedy robot staje przed nowym pakietem bateryjnym, jego kamera skanuje powierzchnię.

REKLAMA

Tomi Pitkäaho, jeden z głównych badaczy w projekcie, tłumaczy to na prostym przykładzie. „Na samej pokrywie pakietu znajduje się około 50 śrub” – mówi. „Nasz model AI lokalizuje każdą z nich, wyodrębnia jej dokładne współrzędne i przesyła te dane do robota. Dzięki kamerze głębi, robot zna nie tylko pozycję X i Y, ale także głębokość Z, co gwarantuje precyzję”.

Po zdjęciu pokrywy za pomocą chwytaka próżniowego, zadanie wcale się не kończy. Robot analizuje ułożenie wewnętrznych komponentów i przewodów, aby samodzielnie ustalić optymalną i najbezpieczniejszą strategię ich demontażu. To kluczowe, ponieważ nieprawidłowa kolejność mogłaby doprowadzić do zwarcia i pożaru.

To nie jest kolejna akademicka zabawka

Największe wrażenie robi jednak zdolność systemu do identyfikacji różnych typów baterii. Model AI został przeszkolony tak, aby rozpoznawać pakiety – na razie od Forda i Tesli – z niemal stuprocentową dokładnością, nawet jeśli nie posiadają one kodów QR czy cyfrowych paszportów produktu. Dzięki temu robot automatycznie wie, z jakim modelem ma do czynienia i dobiera odpowiedni program demontażu.

Waga projektu Recirculate polega na tym, że nie jest to czysto akademicki eksperyment. Jak podkreśla Pitkäaho, to jeden z pierwszych, prawdziwie działających przykładów demontażu baterii z użyciem robotyki i AI w rzeczywistym środowisku. W projekt zaangażowanych jest jedenastu partnerów, a wśród nich tacy giganci jak Ford Otosan, który dostarcza baterie do testów, oraz DHL, odpowiedzialny za opracowanie bezpiecznych procedur transportu i magazynowania. Budżet projektu to blisko 5 milionów euro.

Co dalej z projektem i co to oznacza dla rynku?

Obecnie zespół pracuje nad rozszerzeniem bazy danych, aby robot mógł rozpoznawać i demontować baterie od kolejnych producentów. Celem jest przeskalowanie technologii do zastosowań przemysłowych. Jeśli to się uda, konsekwencje dla rynku elektromobilności będą ogromne.

Po pierwsze, radykalnie wzrośnie bezpieczeństwo. Ludzie nie będą już musieli ręcznie rozkręcać pakietów będących pod wysokim napięciem. Po drugie, proces stanie się znacznie szybszy i tańszy. To z kolei sprawi, że recykling i ponowne wykorzystanie (tzw. second-life) baterii staną się o wiele bardziej opłacalne. Dziś to właśnie koszty demontażu są jedną z głównych barier.

W dłuższej perspektywie, taka automatyzacja to klucz do gospodarki obiegu zamkniętego w branży motoryzacyjnej. Zamiast składować zużyte baterie, będziemy mogli efektywnie odzyskiwać z nich cenne surowce, takie jak lit, kobalt czy nikiel, zmniejszając zależność od niestabilnych łańcuchów dostaw. To także szansa na stworzenie zupełnie nowych modeli biznesowych związanych z naprawą i regeneracją modułów bateryjnych.

REKLAMA

Rozwój technologii takich jak ta opracowana w ramach projektu Recirculate to dowód, że elektromobilność to nie tylko samochody. To cała, skomplikowana układanka, w której recykling i zarządzanie cyklem życia baterii odgrywają fundamentalną rolę. A teraz, dzięki robotom i sztucznej inteligencji, ten kluczowy element staje się w końcu realny.

A jak Wy widzicie przyszłość recyklingu baterii? Czy automatyzacja to jedyna słuszna droga, czy może macie inne pomysły? Czekamy na Wasze opinie w komentarzach.

Tagi: Europarecyklingrecykling bateriirobotystartup
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

shell recharge srbs
Aktualności

Koniec z drogą elektryfikacją ciężarówek? Shell ma plan, który może zmienić wszystko

2025-08-31
bmw trzymilionowy ev
Aktualności

BMW przekroczyło magiczną barierę. Trzy miliony aut na prąd to dopiero początek.

2025-08-30
ładowarki electra
Aktualności

Europa pęka w szwach od ładowarek, ale mapa pokazuje brutalną prawdę

2025-08-30

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

nowe xpeng g6 i xpeng g9
Aktualności

Chiński Xpeng z europejskiej fabryki celuje w Polskę. Konkurencja ma poważny problem, bo te ceny są świetne

2025-08-28
gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
leapmotor b10 statek
Aktualności

Chińczycy odpalili kolejną bombę. Nowy elektryczny SUV Leapmotor B10 wjeżdża do Europy w cenie, która zwali z nóg

2025-08-27
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.