• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Volkswagen testuje samochód bez kierownicy. Gen.Urban wyjechał na ulice Wolfsburga

19.12.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 4 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • To nie jest przerobiony ID. Buzz
  • Joystick zamiast kierownicy
  • Poważne plany na przyszłość

Wyścig o dominację w sektorze autonomicznych taksówek nabiera tempa. Podczas gdy oczy świata często zwrócone są na amerykańskich gigantów technologicznych i chińskich producentów, w Europie do gry wchodzi waga ciężka. Volkswagen rozpoczął właśnie testy zupełnie nowego pojazdu w swoim rodzimym Wolfsburgu. Model o nazwie Gen.Urban to coś więcej niż kolejna wariacja na temat znanego modelu – to futurystyczna wizja transportu pozbawiona kierownicy i pedałów. Niemiecki koncern wysyła jasny sygnał: nie zamierzamy oddać pola bez walki.

To nie jest przerobiony ID. Buzz

Do tej pory plany Volkswagena dotyczące autonomii kojarzyliśmy głównie z modelem ID. Buzz. Elektryczny mikrobus, naszpikowany elektroniką, miał być forpocztą zmian i trafić do sprzedaży w przyszłym roku. Jednak Gen.Urban to zupełnie inna bajka. Mamy tu do czynienia z pojazdem zaprojektowanym od podstaw jako robotaxi.

Samochód wygląda jak członek elektrycznej rodziny ID., ale z wyraźnym, futurystycznym sznytem. Producent udostępnił na razie tylko jedno zdjęcie, jednak wprawne oko dostrzeże na nim sporo interesujących detali. Nadwozie to czterodrzwiowa konstrukcja, w której tylne drzwi otwierają się „pod wiatr” (przeciwnie do kierunku jazdy). Sugeruje to brak tradycyjnego słupka B, co ma ułatwiać wsiadanie i wysiadanie pasażerom.

Uwagę zwraca całkowity brak tradycyjnych lusterek bocznych. W pojeździe, który „widzi” wszystko dookoła, są one zbędnym reliktem przeszłości. Zastąpiły je zaawansowane moduły z kamerami. Na dachu, w tylnej części, widoczne jest wybrzuszenie, które prawdopodobnie skrywa tylną kamerę i dodatkowe czujniki. Charakterystyczne „kapsuły” z sensorami na rogach przeszklonej kabiny nie pozostawiają złudzeń – to maszyna, która ma radzić sobie sama.

Inne w podobnym temacie

tesla model x 2026

Dyrektor generalny Xpenga znów w Dolinie Krzemowej. Zachwyt nad FSD Tesli i szalony zakład z pracownikami

16/12/2025
bmw recykling baterii

Oto nowy sposób BMW na odzysk surowców. W Bawarii ruszył zakład, który mieli baterie, zamiast je topić

16/12/2025
vw id. polo w kamuflarzu

Volkswagen ID. Polo odsłania karty. Znamy dane techniczne wyczekiwanego elektryka dla ludu

15/12/2025
rivian r2 lidar

Rivian R2 zawstydzi konkurencję? Tani LiDAR i jazda autonomiczna w standardzie

13/12/2025

Joystick zamiast kierownicy

Najważniejsza zmiana zaszła jednak wewnątrz. Gen.Urban nie posiada klasycznych przyrządów sterowania. Nie znajdziemy tu ani koła kierownicy, ani pedałów gazu czy hamulca. To odważny krok, który zmienia definicję samochodu z maszyny do prowadzenia na mobilny salon.

Mimo to, na obecnym etapie testów, Volkswagen nie ryzykuje pełnej samodzielności bez nadzoru. Na fotelu pasażera siedzi kierowca bezpieczeństwa, który w razie awarii systemu może przejąć kontrolę nad pojazdem. Co ciekawe, robi to za pomocą joysticka. To rozwiązanie przypomina bardziej sterowanie dronem lub grę wideo niż prowadzenie klasycznego auta, ale w przypadku awarii algorytmów może okazać się kluczowe.

Oficjalnie projekt ma na celu zbadanie reakcji pasażerów na jazdę autonomicznym pojazdem. Firma chce sprawdzić, jak ludzie czują się w aucie, w którym nie mają fizycznej możliwości ingerencji w tor jazdy. Trasa testowa w Wolfsburgu jest ściśle określona, a pasażerami są prawdopodobnie na razie wyłącznie pracownicy koncernu.

Poważne plany na przyszłość

Choć Volkswagen oszczędnie dawkuje informacje i nazywa Gen.Urban projektem badawczym, trudno uwierzyć, że to tylko eksperyment socjologiczny. Koncerny motoryzacyjne nie projektują zupełnie nowych nadwozi tylko po to, by sprawdzić samopoczucie pasażerów. Koszty opracowania takiej platformy są zbyt duże, by nie miały przełożenia na przyszłą produkcję seryjną.

Design pojazdu przywodzi na myśl chorwackiego Rimaca Verne, choć propozycja Volkswagena wydaje się bardziej praktyczna dzięki czterem drzwiom. Bardziej obła kabina i inne rozmieszczenie czujników wskazują na autorską myśl techniczną inżynierów z Wolfsburga.

Wszystko wskazuje na to, że Gen.Urban jest prototypem, który ewoluuje w seryjny model. Volkswagen widzi, że rynek europejski wciąż czeka na lidera w dziedzinie autonomicznego ride-hailingu. Gracze z USA i Chin dopiero nieśmiało pukają do bram Starego Kontynentu. Niemcy chcą wykorzystać ten moment i zająć pozycję lidera na własnym podwórku.

Czy bylibyście gotowi wsiąść do taksówki, która nie ma kierownicy, a nad Waszym bezpieczeństwem czuwa wyłącznie komputer (i ewentualnie pan z joystickiem)? Dajcie znać w komentarzach, czy ufacie technologii na tyle, by oddać stery sztucznej inteligencji.

Tagi: autonomiczna jazdaautonomiczne taksówkiautopilotNiemcyRobotaxiVolkswagenVW Gen.Urban
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

tesla model x 2026
Aktualności

Dyrektor generalny Xpenga znów w Dolinie Krzemowej. Zachwyt nad FSD Tesli i szalony zakład z pracownikami

2025-12-16
bmw recykling baterii
Aktualności

Oto nowy sposób BMW na odzysk surowców. W Bawarii ruszył zakład, który mieli baterie, zamiast je topić

2025-12-16
vw id. polo w kamuflarzu
Aktualności

Volkswagen ID. Polo odsłania karty. Znamy dane techniczne wyczekiwanego elektryka dla ludu

2025-12-15

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

tesla supercharger wroclaw
Aktualności

Wielki rozjazd cen na ładowarkach. W grudniu za to samo ładowanie zapłacisz 50 albo 200 złotych

2025-12-15
koszt ladowania ev w polsce
Poradniki

Ile kosztuje 100 km elektrykiem w 2025 roku? Jak wygląda koszt ładowania elektryka? Różnice są gigantyczne

2025-12-14
tesla model y performance
Aktualności

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

2025-12-14
greenway promocja darmowe ladowanie huby
Aktualności

GreenWay odpala prawdziwą bombę na święta. Ładujesz z mocą 400 kW zupełnie za darmo

2025-12-11
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.