Porsche, znane z luksusowych samochodów sportowych, ogłosiło plany redukcji 1 900 miejsc pracy w Niemczech do 2029 roku. Decyzja ta jest odpowiedzią na spadającą sprzedaż pojazdów elektrycznych (EV) oraz trudne warunki gospodarcze i geopolityczne. Redukcja obejmie zakłady w Zuffenhausen i Weissach, gdzie firma planuje zmniejszyć zatrudnienie o około 15%.
Problemy z EV i spadające marże
Porsche zmaga się z wyzwaniami na rynku EV, co wpłynęło na obniżenie prognozowanych marż zysku. Firma przewiduje, że w 2025 roku marże wyniosą 10-12%, znacznie poniżej długoterminowego celu na poziomie 20%.
Jednym z głównych problemów jest spadek sprzedaży w Chinach, które były jednym z najbardziej dochodowych rynków dla Porsche. W obliczu rosnącej konkurencji ze strony chińskich producentów, takich jak BYD, XPeng czy NIO, Porsche traci udziały na rynku. Chińskie marki oferują zaawansowane technologicznie modele EV, które przyciągają klientów dzięki nowoczesnym funkcjom, takim jak systemy autonomicznej jazdy i zaawansowane oprogramowanie.
Powrót do spalin i hybryd
W odpowiedzi na trudności z EV, Porsche ogłosiło plany wprowadzenia nowych modeli z silnikami spalinowymi (ICE) oraz hybryd plug-in (PHEV). Firma zamierza przeznaczyć dodatkowe 800 milionów euro na rozwój tych modeli oraz projekty związane z bateriami w 2025 roku.
Decyzja ta jest częścią szerszej strategii Volkswagena, właściciela Porsche, który również rozważa wprowadzenie nowych modeli ICE i PHEV, takich jak Volkswagen Golf, T-Roc czy Audi A3, ale dopiero po 2030 roku. Mimo to Volkswagen podkreśla, że nie zmienia swoich planów wycofania silników spalinowych w Europie na początku lat 30..
Redukcja zatrudnienia – szczegóły
Redukcja zatrudnienia w Porsche ma być realizowana w sposób dobrowolny, poprzez wcześniejsze emerytury i pakiety odpraw. Firma zapowiedziała również bardziej restrykcyjne podejście do zatrudniania nowych pracowników, co sugeruje wolniejszy rozwój w najbliższych latach. Umowa o bezpieczeństwie zatrudnienia dla pracowników w Niemczech obowiązuje do 2030 roku, co oznacza, że zwolnienia będą ograniczone do określonych warunków.
Konkurencja na rynku EV
Podczas gdy Porsche inwestuje w rozwój modeli spalinowych i hybrydowych, liderzy rynku EV, tacy jak BYD, koncentrują się na innowacjach technologicznych. BYD niedawno wprowadził na rynek 21 modeli z nowym systemem autonomicznej jazdy „Gods Eye”, oferując go bez dodatkowych opłat. Firma rozwija również luksusowe modele pod markami Denza i Yangwang, które mają konkurować z Porsche w segmencie premium.
Czy Porsche nadąży za rynkiem?
Globalny rynek EV rośnie, mimo że Porsche i inne tradycyjne marki wskazują na spowolnienie popytu. W styczniu 2025 roku sprzedano 1,3 miliona pojazdów elektrycznych, co oznacza wzrost o 18% w porównaniu do stycznia 2024 roku. Porsche, inwestując w przestarzałe technologie spalinowe, ryzykuje dalsze opóźnienie w adaptacji do zmieniających się trendów rynkowych.
Co myślisz?
Porsche stoi przed poważnymi wyzwaniami, próbując odnaleźć się na dynamicznie zmieniającym się rynku motoryzacyjnym. Decyzja o redukcji zatrudnienia i powrocie do modeli spalinowych może pomóc w krótkoterminowym obniżeniu kosztów, ale w dłuższej perspektywie może osłabić pozycję marki w segmencie EV.
Czy Porsche powinno bardziej skupić się na rozwoju EV, aby nadążyć za konkurencją? Jak oceniacie decyzję o redukcji zatrudnienia i powrocie do spalin? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji