Spis treści
Chiński producent pojazdów elektrycznych Xpeng szykuje technologiczną rewolucję w segmencie szybkiego ładowania. Na rozpoczynających się za dwa dni targach motoryzacyjnych w Szanghaju zaprezentuje nową wersję swojego flagowego sedana – Xpeng P7+ Ultra Long Range Max, wyposażoną w przełomową technologię ładowania 5C.
Innowacyjna technologia ładowania
Informację o premierze nowego wariantu przekazał na platformie Weibo sam He Xiaopeng, przewodniczący i dyrektor generalny firmy. Nowy model będzie wyposażony w baterię 5C AI, która po zaledwie 10-minutowym ładowaniu zapewni zasięg wystarczający na miesięczne dojazdy do pracy. To ogromny skok technologiczny w porównaniu do obecnych rozwiązań.
„Xpeng w pełni wkroczy w erę technologii 5C w 2025 roku, a Xpeng P7+, który jest super przestronnym coupe, nie będzie wyjątkiem” – napisał dyrektor generalny.
Oznaczenie C odnosi się do mnożnika ładowania baterii. Wartość 5C oznacza, że akumulator może zostać teoretycznie w pełni naładowany w jednej piątej godziny – czyli w zaledwie 12 minut. Jest to przełom w branży, gdzie nawet najszybsze systemy ładowania zwykle wymagają minimum 20-30 minut do uzyskania podobnych rezultatów.
Obecna gama modelowa P7+
Podstawowy model Xpeng P7+ został wprowadzony na rynek zaledwie sześć miesięcy temu, 7 listopada 2024 roku. Sedan oferowany jest w trzech wariantach w cenach startowych odpowiednio 186 800 juanów (94 932 zł), 198 800 juanów (101 089 zł) i 218 800 juanów (111 216 zł).
Dotychczasowe wersje tego elektrycznego sedana wyposażone są standardowo w akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), wspierające ładowanie 3C. Obecna technologia pozwala na naładowanie baterii od 10 do 80 procent w czasie 20 minut, co już jest dobrym wynikiem, ale wkrótce zostanie on znacząco poprawiony.
Technologia 5C w innych modelach
Xpeng nie ogranicza wdrażania technologii szybkiego ładowania tylko do jednego modelu. W zeszłym miesiącu firma wprowadziła zaktualizowane wersje swoich SUV-ów G6 i G9, a w ubiegłym tygodniu odświeżyła model X9 MPV (pojazd wielofunkcyjny).
Wszystkie trzy zaktualizowane modele są standardowo wyposażone w pakiety akumulatorów obsługujące ładowanie 5C z mocą do 530 kW, co pozwala na ładowanie od 10 do 80 procent w zaledwie 12 minut. Teraz ta sama technologia trafi do popularnego sedana P7+.



Rosnąca sprzedaż
Według CnEvPost Xpeng dostarczył w marcu 33 205 pojazdów, co oznacza piąty z rzędu miesiąc z wynikiem przekraczającym 30 000 jednostek. Model P7+ stanowi istotną część sprzedaży – w marcu dostarczono 8 545 egzemplarzy tego samochodu, co stanowiło 25,73 procent miesięcznych dostaw firmy.
W całym pierwszym kwartale Xpeng dostarczył 94 008 pojazdów, z czego P7+ stanowił 23 885 sztuk, czyli 25,41 procent. Wprowadzenie wersji z jeszcze szybszym ładowaniem może znacząco zwiększyć atrakcyjność tego modelu i przełożyć się na dalszy wzrost sprzedaży.
Perspektywy rozwoju szybkiego ładowania
Postęp w dziedzinie szybkiego ładowania jest jednym z kluczowych aspektów rozwoju elektromobilności. Technologia 5C może być przełomem, który znacząco przyspieszy adopcję pojazdów elektrycznych, eliminując jeden z głównych problemów – długi czas ładowania.
Jeśli deklaracje Xpenga dotyczące ładowania z mocą 530 kW i uzupełniania energii od 10 do 80 procent w 12 minut zostaną potwierdzone w praktyce, będzie to jedno z najszybszych rozwiązań dostępnych na rynku, przewyższające nawet systemy szybkiego ładowania takich gigantów jak Tesla czy Porsche.
Można się spodziewać, że w ślad za Xpengiem pójdą również inni chińscy producenci, co dodatkowo napędzi rozwój technologii szybkiego ładowania. Europejscy i amerykańscy producenci będą zmuszeni do przyspieszenia własnych prac badawczo-rozwojowych, aby nie pozostać w tyle za chińską konkurencją.
A jak Wy oceniacie postęp w dziedzinie szybkiego ładowania? Czy czas ładowania jest dla Was kluczowym czynnikiem przy rozważaniu zakupu elektryka? Czekamy na Wasze opinie w komentarzach!
Dołącz do dyskusji