• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Latający kolos XPeng coraz bliżej produkcji. Nowy etap dla rewolucyjnego pojazdu AeroHT

10.05.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 7 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Kolejny kamień milowy na drodze do masowej produkcji
  • Czym właściwie jest Land Aircraft Carrier?
  • Jeszcze nie mogą wozić pasażerów za opłatą
  • Co dalej?
  • Czy to początek nowej ery transportu?
  • Czy to bezpieczne?
  • Czas na dyskusję

Chiński producent nowoczesnych pojazdów XPeng robi kolejny krok w kierunku realizacji jednej ze swoich najbardziej futurystycznych wizji. AeroHT, spółka zależna XPenga specjalizująca się w latających pojazdach, ogłosiła, że uzyskała akceptację wniosku o certyfikat produkcyjny dla swojego przełomowego projektu — Land Aircraft Carrier.

To hybryda elektrycznego SUV-a i jednoosobowego statku powietrznego typu eVTOL (pionowego startu i lądowania), który można wyciągnąć z tylnej części pojazdu. Choć brzmi jak coś z filmu science fiction, XPeng jest bardzo blisko wprowadzenia tego rozwiązania na chiński rynek.

Kolejny kamień milowy na drodze do masowej produkcji

Chiński Urząd Lotnictwa Cywilnego (CAAC) zaakceptował wniosek XPenga o certyfikat produkcyjny dla eVTOL-a będącego częścią Land Aircraft Carriera. To oznacza, że teraz władze mogą przejść do audytu całego procesu produkcyjnego, zanim udzielą ostatecznego pozwolenia na rozpoczęcie seryjnej produkcji.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Wcześniej, w marcu 2024 roku, AeroHT uzyskało już certyfikat zdatności do lotu dla tego pojazdu. Od tego czasu firma prowadzi załogowe loty testowe i rozbudowuje zakład produkcyjny. Obecnie około 70% fabryki jest już gotowe — ukończono m.in. hale montażu końcowego, lakiernię i dział kompozytów.

REKLAMA

XPeng zakłada, że budowa zakładu zakończy się w IV kwartale 2025 roku. To kluczowe, bo dopiero po jego ukończeniu i pełnej certyfikacji możliwe będzie rozpoczęcie masowej produkcji.

xpeng aeroht certyfikat produkcji
xpeng aeroht fabryka

Czym właściwie jest Land Aircraft Carrier?

To dwuczłonowy pojazd przyszłości. Na pierwszy rzut oka przypomina ogromnego SUV-a na prąd. Jednak po otwarciu tylnej części z wnętrza wyjeżdża jednoosobowy eVTOL. Można nim wystartować pionowo w górę i pokonać dystans w powietrzu, omijając korki i przeszkody.

Projekt ten to kontynuacja wcześniejszego modelu latającego — XPeng X3, który również miał zdolność lotu, ale był znacznie prostszy. Land Aircraft Carrier ma być bardziej dopracowaną, komercyjną wersją, gotową do wprowadzenia na rynek.

Cena tego pojazdu ma wynosić około 280 tysięcy dolarów, czyli około 1,05 miliona złotych. To bardzo wysoka półka cenowa, co sugeruje, że początkowo produkt będzie kierowany głównie do klientów premium.

xpeng aeroht

Jeszcze nie mogą wozić pasażerów za opłatą

Choć XPeng AeroHT poczynił duży postęp w zakresie certyfikacji, jeszcze długa droga do komercyjnych lotów. Firma musi uzyskać jeszcze dwa dokumenty: certyfikat zdatności do lotów komercyjnych (Airworthiness Certificate) oraz licencję operatora lotniczego (Air Operator Certificate). Dopiero wtedy będzie mogła zacząć przewozić pasażerów za opłatą.

REKLAMA

Na razie więc mówimy o prototypie gotowym do produkcji, ale nie w pełni dopuszczonym do użytku w warunkach rynkowych.

Co dalej?

XPeng deklaruje, że pierwsze dostawy Land Aircraft Carriera do klientów w Chinach planowane są na 2026 rok. To o rok później, niż pierwotnie zakładano. Opóźnienie wynikało głównie z prac nad nową fabryką oraz skomplikowanym procesem certyfikacyjnym.

W najbliższych miesiącach firma skupi się na dalszej walidacji certyfikatów i dopinaniu produkcji na ostatni guzik. W tle prowadzone będą zapewne także testy użytkowe i kampania promocyjna.

xpeng aeroht
xpeng aeroht
xpeng aeroht

Czy to początek nowej ery transportu?

Jeśli XPengowi uda się doprowadzić projekt do końca, będzie to jedno z najbardziej przełomowych osiągnięć w historii nowoczesnej elektromobilności. Dotąd latające samochody były raczej domeną eksperymentalnych projektów lub start-upów bez większych szans na masową produkcję.

Tymczasem XPeng to duży, uznany gracz w branży pojazdów elektrycznych, dysponujący zapleczem inżynieryjnym i finansowym, by rzeczywiście wprowadzić takie pojazdy do codziennego użytku.

Możemy spodziewać się, że inne chińskie firmy pójdą tym tropem, a zachodni producenci nie pozostaną dłużni. Jeśli ten projekt się powiedzie, może to wywrzeć ogromną presję na takich gigantach jak Tesla, Hyundai czy Airbus, które również eksperymentują z pojazdami eVTOL.

Czy to bezpieczne?

To pytanie będzie wracać przy każdej nowince z branży eVTOL. Pojazdy pionowego startu i lądowania muszą spełniać bardzo surowe normy, zwłaszcza jeśli mają być używane w miastach.

XPeng twierdzi, że ich systemy są wielokrotnie testowane, a bezpieczeństwo jest priorytetem. Kluczowe będą kolejne miesiące — jeśli testy zakończą się pomyślnie, a chińskie władze udzielą wszystkich zgód, droga do komercyjnych lotów stanie otworem.

xpeng aeroht
xpeng aeroht

Czas na dyskusję

Czy latające samochody mają realną przyszłość, czy to tylko droga zabawka dla milionerów? Czy taki pojazd ma sens w polskich realiach – zatłoczonych miastach i niezbyt lotniczo-przyjaznym prawie?

Czekamy na Wasze opinie w komentarzach. Jakie wyzwania stoją przed takim pojazdem w Europie? A może to tylko pierwszy krok ku zupełnie nowemu modelowi transportu?

Tagi: Chinyelektryczne samolotyland aircraft carrierSUVXpengxpeng aeroht
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

Geely Xingyuan (Geely EX2)
Aktualności

Absolutny bestseller w ogniu. Geely płonie w chinach, a lada moment ma trafić do Europy jako model EX2

2025-11-01
Genesis Electrified GV70
Aktualności

Luksus idzie w błoto. Genesis przyłapany na testach, a największą zagadką jest napęd

2025-10-30
huawei shangjie h5
Aktualności

Huawei i SAIC łączą siły na poważnie. Ich SUV kosztuje 81,5 tys. zł i w drodze są kolejne modele

2025-10-28

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

byd tang l
Aktualności

Koniec żartów. BYD Atto 8 nadciąga globalnie z mocą 1086 KM i absurdalnie niską ceną

2025-10-26
GAC Hyptec GT Lite
Aktualności

Chińska wojna cenowa wchodzi w nową fazę. GAC odpala Hyptec GT Lite z zasięgiem 630 km za grosze

2025-11-02
toyota corolla ev koncept
Aktualności

To już nie jest samochód dla dziadka. Toyota pokazała Corollę EV i fani nie wierzą własnym oczom

2025-10-30
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.