• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Chińskie kopalnie pokazują przyszłość górnictwa: autonomiczne ciężarówki elektryczne w liczbie 100 pojazdów pracują tam bez kierowców

19.05.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 7 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Technologiczna rewolucja z chińskim rozmachem
  • Autonomiczne ciężarówki elektryczne: wyzwania i korzyści
  • Huawei 5G-Advanced – mózg operacji
  • Szerszy trend – górnictwo w stronę AI i automatyzacji
  • Co dalej? Przyszłość kopalni – coraz mniej ludzi, coraz więcej AI
  • Nowe wyzwania dla producentów i operatorów
  • Czy jesteśmy świadkami końca „tradycyjnego” górnictwa?

Wielka transformacja w chińskim przemyśle wydobywczym właśnie się dzieje – i to na naszych oczach. W kopalni odkrywkowej Yimin w Mongolii Wewnętrznej wdrożono największą na świecie flotę autonomicznych ciężarówek elektrycznych. Flota liczy ponad 100 bezzałogowych pojazdów Huaneng Ruichi, zasilanych przez zaawansowaną technologię 5G-Advanced (5G-A) od Huaweia.

To już nie eksperyment czy pokazówka dla mediów. To realne wdrożenie, w którym ciężarówki same transportują urobek, ładują i rozładowują surowce, a wszystko to odbywa się praktycznie bez udziału człowieka. Kopalnia Yimin staje się wizytówką globalnych zmian – tradycyjne sektory, takie jak górnictwo, stawiają na autonomizację i elektromobilność.

Technologiczna rewolucja z chińskim rozmachem

To wdrożenie to efekt współpracy takich gigantów, jak państwowa grupa Huaneng, Huawei, Xuzhou Construction Machinery Group oraz naukowców z Beijing University of Science and Technology. Sercem całego systemu jest chmurowa platforma autonomicznej jazdy Huawei, korzystająca z ultraszybkiej i niezawodnej sieci 5G-A. Dzięki temu pojazdy mogą działać w ścisłej synchronizacji, wymieniając ogromne ilości danych w czasie rzeczywistym.

Chińczycy otwarcie mówią, że to „światowy pierwszy taki przypadek”. I trudno się z tym nie zgodzić – ponad 100 pojazdów autonomicznych w jednej kopalni to skala, której nie ma nikt na świecie. W planach jest kolejne rozbudowanie floty do 300 ciężarówek do 2028 roku.

Inne w podobnym temacie

ładowarka dla ciężarówek eon niemcy

Megawaty mocy i miliony euro dla elektrycznych ciężarówek. Polska w centrum nowego sojuszu E.ON i GreenWay

30/11/2025
volkswagen chiny

Niemiecka inżynieria kapituluje przed chińskim tempem? Volkswagen otwiera kluczowe centrum w Hefei

30/11/2025
tesla hw4

Tesla w narożniku. Opóźnienie AI5 i potęga Nvidii Thor mogą pogrzebać sny o autonomii

28/11/2025
gac produkcja baterii solid-state

GAC uruchamia linię produkcyjną baterii solid-state. Zasięg 1000 kilometrów staje się faktem

26/11/2025
REKLAMA
elektryczne ciezarowki kopalnia chiny huawei
elektryczne ciezarowki kopalnia chiny huawei

Autonomiczne ciężarówki elektryczne: wyzwania i korzyści

Nie są to zwykłe pojazdy. Każda ciężarówka Huaneng Ruichi jest całkowicie elektryczna, nie posiada nawet kabiny dla kierowcy. Może przewieźć 90 ton ładunku i pracować bez przerwy w temperaturach sięgających nawet -40°C. Co istotne, te pojazdy zapewniają nawet 20% większą wydajność operacyjną niż ich odpowiedniki prowadzone przez ludzi.

Kluczowe cechy tej floty to nie tylko autonomiczność i zeroemisyjność, ale także odporność na ekstremalne warunki pogodowe. Flota korzysta z baterii LFP o pojemności nawet 422 kWh oraz silników o mocy do 565 KM. Taki sprzęt sprawdza się zarówno w transporcie urobku, jak i w pracy na trudnym, nieprzewidywalnym terenie kopalni odkrywkowej.

Huawei 5G-Advanced – mózg operacji

Za sprawną pracą całej floty stoi nowy standard komunikacji bezprzewodowej. 5G-Advanced, znane także jako 5.5G, umożliwia przesył danych z prędkościami nawet 10 Gb/s. To nie tylko wyższa prędkość, ale przede wszystkim niezawodność i niskie opóźnienia – absolutnie kluczowe w przypadku koordynacji setek autonomicznych maszyn.

Technologia chmurowa umożliwia nieustanny nadzór nad stanem floty, optymalizację tras oraz szybkie reagowanie na ewentualne zagrożenia. Operatorzy mogą śledzić pracę każdej maszyny z poziomu centrum dowodzenia, nie narażając ludzi na niebezpieczeństwa pod ziemią czy w odkrywce.

elektryczne ciezarowki kopalnia chiny huawei

Szerszy trend – górnictwo w stronę AI i automatyzacji

To wdrożenie wpisuje się w ogólnokrajową strategię modernizacji tradycyjnych branż w Chinach. Zarówno państwo, jak i prywatne przedsiębiorstwa, intensywnie inwestują w integrację AI i zaawansowanych technologii w przemyśle ciężkim. Efekty są widoczne nie tylko w kopalniach, ale także w portach (projekty Hesai i Westwell) czy logistyce.

Rosnące zapotrzebowanie na surowce potrzebne do produkcji baterii, jak nikiel, lit czy fosforany, wymusza szybkie zmiany. Do tego dochodzi chroniczny niedobór wykwalifikowanych operatorów maszyn ciężkich – a autonomiczne pojazdy mogą działać 24/7, bez zmęczenia i przerw na posiłki.

Według China National Coal Association, już teraz po chińskich kopalniach jeździ ponad 5 tysięcy zautomatyzowanych ciężarówek. W ciągu dwóch lat liczba ta ma się podwoić. Dzięki nowym technologiom koszty operacyjne kopalń spadły średnio o 8% w skali kraju.

Co dalej? Przyszłość kopalni – coraz mniej ludzi, coraz więcej AI

Trudno oprzeć się wrażeniu, że to dopiero początek prawdziwej rewolucji. Władze Chin i firmy technologiczne jasno deklarują, że podobne floty pojawią się niedługo także w innych sektorach i krajach. Huawei już dziś mówi o ekspansji na rynki afrykańskie czy latynoamerykańskie.

Co ciekawe, jeśli technologia robotów ładujących – jak te rozwijane przez firmę Rocsys – się upowszechni, to ciężarówki będą mogły same ładować swoje akumulatory, eliminując nawet konieczność obecności serwisantów na zmianie.

Z drugiej strony, tak szybka automatyzacja oznacza postępujące wykluczenie ludzi z pracy w górnictwie. To powód do radości z punktu widzenia bezpieczeństwa, ale jednocześnie rodzi pytania o przyszłość całych społeczności, których życie toczyło się wokół kopalń.

elektryczne ciezarowki kopalnia chiny huawei

Nowe wyzwania dla producentów i operatorów

Szybka elektryfikacja i automatyzacja sprawiają, że dotychczasowe pojazdy i rozwiązania stają się przestarzałe w rekordowym tempie. Choć niektóre firmy próbują modernizować stare maszyny, trend jest jednoznaczny: górnictwo będzie inwestować głównie w nowe, autonomiczne i elektryczne sprzęty.

Zmiana dotyczy nie tylko samych maszyn, ale całych łańcuchów dostaw, systemów zarządzania czy nawet podejścia do planowania infrastruktury energetycznej w regionach wydobywczych.

Czy jesteśmy świadkami końca „tradycyjnego” górnictwa?

Autonomiczne ciężarówki w kopalni Yimin to nie tylko chiński eksperyment. To sygnał, że przyszłość górnictwa leży w elektromobilności, AI i pełnej automatyzacji procesów. Czy europejskie czy amerykańskie firmy pójdą tym śladem równie szybko? Czy tradycyjne górnictwo przestanie istnieć w najbliższej dekadzie?

To moment, w którym warto postawić sobie pytania o przyszłość pracy, suwerenność technologiczną oraz realny wpływ takich zmian na środowisko i lokalne społeczności.

REKLAMA

Jakie jest Wasze zdanie na temat tak głębokiej rewolucji w górnictwie? Czy Polska powinna pójść śladem Chin, czy raczej szukać własnej drogi? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach!

Źródło: electrec
Tagi: autonomiczna jazdaautopilotbaterie LFPChinyciężarówki elektryczneHuaweiładowanie ciężarówki elektrycznej
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

ładowarka dla ciężarówek eon niemcy
Aktualności

Megawaty mocy i miliony euro dla elektrycznych ciężarówek. Polska w centrum nowego sojuszu E.ON i GreenWay

2025-11-30
volkswagen chiny
Aktualności

Niemiecka inżynieria kapituluje przed chińskim tempem? Volkswagen otwiera kluczowe centrum w Hefei

2025-11-30
tesla hw4
Aktualności

Tesla w narożniku. Opóźnienie AI5 i potęga Nvidii Thor mogą pogrzebać sny o autonomii

2025-11-28

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

leapmotor a10
Aktualności

Leapmotor A10 czyli tanie auto z LiDARem.1 Chińczycy pokazali model który w Europie sprzeda Stellantis

2025-11-27
Zeekr 7x
Aktualności

Chiński premium wchodzi do jaskini lwa. Zeekr startuje w Niemczech z agresywnymi cenami i gwarancją na dekadę

2025-12-01
xpeng ladowanie plugsurfing
Aktualności

Chińczycy zawstydzili europejską infrastrukturę. Xpeng ładuje się tak szybko, że brakuje dla niego ładowarek

2025-11-27
gac produkcja baterii solid-state
Aktualności

GAC uruchamia linię produkcyjną baterii solid-state. Zasięg 1000 kilometrów staje się faktem

2025-11-26
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.