• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Shell wprowadza dynamiczne ceny ładowania. Taniej w południe, drożej wieczorem

02.07.2025
w Aktualności, Stacje ładowania
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Ceny jak na giełdzie energii
  • Konkretne liczby z niemieckiego pilotażu
  • Logika rynku energii w praktyce
  • Shell pionierem, ale nie jedynym
  • Rewolucja w sposobie myślenia o ładowaniu
  • Przyszłość dynamicznych cen w Polsce
  • Wyzwania i szanse

Shell uruchomił w Niemczech pilotażowy system dynamicznych cen na swoich stacjach szybkiego ładowania. Koszt kilowatogodziny będzie się zmieniał w ciągu dnia, w zależności od sytuacji na giełdzie energii. To może być przyszłość ładowania pojazdów elektrycznych w Europie.

Ceny jak na giełdzie energii

Koncern naftowy testuje nowy model cenowy na ponad 1600 punktach ładowania w Niemczech. Podstawą do ustalania cen stają się wahania kursu energii elektrycznej na giełdzie, tzw. cena spot. Do tego dochodzą oczywiście składniki takie jak opłaty sieciowe, podatek od energii elektrycznej czy koszty eksploatacji.

Różnica w cenach w ciągu jednego dnia może wynosić nawet 6 centów za kilowatogodzinę. W praktyce oznacza to, że ładowanie w południe, gdy świeci słońce i jest dużo energii z fotowoltaiki, będzie tańsze niż wieczorem, gdy wzrasta zapotrzebowanie gospodarstw domowych.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Florian Glattes, dyrektor generalny Shell Mobility DACH, wyjaśnia filozofię tej zmiany: „Ładowanie w momentach, gdy w sieci jest dużo energii odnawialnej, pomaga stabilizować sieć energetyczną. Możemy wtedy przekazać klientom korzyści cenowe”.

REKLAMA

Konkretne liczby z niemieckiego pilotażu

Shell opublikował szczegółowe porównanie swoich dotychczasowych stałych cen z nowymi dynamicznymi stawkami. W taryfie podstawowej „Shell Recharge Basic” ceny wahają się od 0,56 do 0,67 euro za kWh zamiast stałych 0,59 euro. W przypadku taryfy „e-Deal” przedział wynosi 0,42-0,50 euro za kWh wobec poprzednich 0,44 euro.

TaryfaCeny standardoweCeny w pilotażu
Shell Recharge Basic0,59 €/kWh0,56-0,67 €/kWh
Shell Recharge e-Deal0,44 €/kWh0,42-0,50 €/kWh
Roaming AC0,59 €/kWh0,59 €/kWh
Roaming DC0,79 €/kWh0,79 €/kWh

*Dynamiczne ceny dotyczą stacji AC i DC w obu taryfach Shell Recharge

REKLAMA

Ważne, że dynamiczne ceny dotyczą tylko stacji prądu stałego DC, które oferują szybkie ładowanie. Stacje AC oraz warunki roamingu pozostają bez zmian – odpowiednio 0,59 euro i 0,79 euro za kWh dla prądu stałego.

System działa tylko dla klientów indywidualnych korzystających z aplikacji Shell Recharge lub karty ładowania. Cena obowiązująca w momencie rozpoczęcia ładowania jest zachowywana przez cały proces, nawet jeśli w międzyczasie ulegnie zmianie.

Logika rynku energii w praktyce

Mechanizm dynamicznych cen odzwierciedla naturalne wahania na rynku energii. W godzinach południowych, gdy panele fotowoltaiczne produkują najwięcej energii, a zapotrzebowanie jest stosunkowo niskie, ceny spadają. Przeciwnie dzieje się wieczorem, gdy miliony gospodarstw domowych włącza oświetlenie, telewizory i inne urządzenia.

Ta zmiana może fundamentalnie wpłynąć na nawyki użytkowników samochodów elektrycznych. Kierowcy będą musieli planować ładowanie, podobnie jak już teraz robią to właściciele instalacji fotowoltaicznych, którzy uruchamiają energochłonne urządzenia w słoneczne dni.

Shell nie ujawnił szczegółów technicznych implementacji systemu. Nie wiadomo też, jak długo potrwa pilotaż. Koncern chce sprawdzić, jak atrakcyjny jest ten model dla klientów i jaki ma wpływ na stabilność sieci.

Shell pionierem, ale nie jedynym

Niemiecka firma staje się jednym z pierwszych dużych operatorów, którzy testują dynamiczne ceny oparte na giełdzie energii. Tesla wprawdzie różnicuje ceny w zależności od stacji i pory dnia, ale nie robi tego dynamicznie w oparciu o rzeczywiste ceny energii.

Shell nie jest jednak osamotniony w tych planach. Jeroen van Tilburg, CEO Ionity, również mówił ostatnio o dynamicznych cenach w wywiadzie dla electrive. Największa europejska sieć szybkiego ładowania również rozważa podobne rozwiązania, choć na razie napotyka bariery w implementacji.

Rewolucja w sposobie myślenia o ładowaniu

Wprowadzenie dynamicznych cen może zmienić sposób, w jaki myślimy o ładowaniu pojazdów elektrycznych. Zamiast ładować „gdy potrzeba”, użytkownicy będą ładować „gdy opłaca się”. To może prowadzić do lepszego wykorzystania odnawialnych źródeł energii i większej stabilności sieci.

Jednocześnie rodzi to nowe wyzwania. Kierowcy będą musieli nauczyć się korzystać z aplikacji, która pokazuje aktualne ceny. Spontaniczne ładowanie może stać się kosztowniejsze niż planowane.

Przyszłość dynamicznych cen w Polsce

Jeśli pilotaż Shell zakończy się sukcesem, podobne rozwiązania mogą szybko pojawić się w innych krajach europejskich. Polska, z dynamicznie rozwijającą się infrastrukturą ładowania, może być jednym z następnych rynków.

Nasz krajowy system energetyczny coraz bardziej opiera się na odnawialnych źródłach. Farmy wiatrowe i panele fotowoltaiczne powodują już teraz znaczne wahania cen energii w ciągu dnia. Dynamiczne ceny ładowania mogłyby pomóc w wykorzystaniu nadwyżek czystej energii.

Polscy operatorzy stacji ładowania, tacy jak Tauron lub Ekoen już wprowadzili podobne rozwiązania. Na wybranych stacjach ceny zmieniają się w zależności od pory dnia i cen energii.

Wyzwania i szanse

Dynamiczne ceny niosą zarówno szanse, jak i zagrożenia. Z jednej strony mogą uczynić ładowanie tańszym dla elastycznych użytkowników. Z drugiej – komplikują proces i mogą frustrować kierowców przyzwyczajonych do stałych stawek.

Kluczowe będzie zaprojektowanie intuicyjnych aplikacji, które pomogą użytkownikom zrozumieć i wykorzystać nowy system. Shell będzie musiał edukować klientów i pokazać im korzyści płynące z elastycznego ładowania.

Sukces tego modelu może także zależeć od reakcji konkurencji. Jeśli inne sieci utrzymają stałe ceny, Shell może stracić część klientów, którzy preferują przewidywalność kosztów.

Jak myślicie – czy dynamiczne ceny to przyszłość ładowania EV, czy może zbyt duże skomplikowanie dla przeciętnego użytkownika? Czy bylibyście gotowi planować ładowanie w zależności od cen energii?

Tagi: ceny ładowaniadynamiczne cenyinfrastruktura ładowaniaładowanie samochodu elektrycznegoNiemcyshellshell recharge
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

silniki elektryczne mercedes
Aktualności

Mercedes zapowiada przełom w produkcji napędów elektrycznych – fabryka w Stuttgarcie już pracuje na pełnych obrotach

2025-07-03
orlen charge stacja
Aktualności

ORLEN Charge wprowadza wakacyjną rewolucję cenową – ładowanie elektryków nawet o 80 groszy taniej za kWh

2025-07-01
volvo ex90 ładowanie
Aktualności

Miliony baterii z elektrycznych aut znajdą drugie życie – nowy biznes zmieni branżę energetyczną

2025-06-30

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
orlen charge stacja
Aktualności

ORLEN Charge wprowadza wakacyjną rewolucję cenową – ładowanie elektryków nawet o 80 groszy taniej za kWh

2025-07-01
xiaomi yu7
Aktualności

Xiaomi YU7 oficjalnie w sprzedaży – nowy SUV, który może pogrążyć Model Y

2025-06-26
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.