• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Producenci aut mówią „stop” Apple. Gigant z Cupertino chce przejąć kontrolę nad całym pojazdem z CarPlay

27.06.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 7 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Rewolucja, która może nie nastąpić
  • Koncerny motoryzacyjne stawiają opór
  • Dlaczego producenci się boją
  • Chiński wzorzec integracji
  • Przyszłość w niepewności

Apple ma ambitne plany dotyczące przyszłości motoryzacji. Firma chce rozszerzyć swój system CarPlay daleko poza obecne możliwości, oferując kierowcom kompletne przejęcie kontroli nad wszystkimi funkcjami pojazdu. To jednak nie podoba się producentom samochodów, którzy coraz głośniej sprzeciwiają się planom amerykańskiej korporacji.

Rewolucja, która może nie nastąpić

Apple CarPlay Ultra to znacznie więcej niż znany nam system lustrzący ekran telefonu. Nowa wersja ma przejąć kontrolę nad całym kokpitem pojazdu – od klimatyzacji, przez dodatkowe ekrany, aż po czujniki i systemy bezpieczeństwa. Kierowcy otrzymaliby znajomy interfejs iOS rozpięty na całym wnętrzu auta, z dostępem do wszystkich ulubionych aplikacji i ustawień.

Brzmi jak marzenie użytkowników iPhone’ów, którzy od lat narzekają na wolne i nieintuicyjne systemy infotainment opracowywane przez koncerny motoryzacyjne. Apple obiecuje płynną integrację, szybkość działania i brak krzywej uczenia się nowych systemów.

apple carplay ultra
apple carplay ultra
apple carplay ultra
Producenci aut mówią "stop" Apple. Gigant z Cupertino chce przejąć kontrolę nad całym pojazdem z CarPlay
apple carplay ultra
apple carplay ultra
apple carplay ultra
apple carplay ultra

Koncerny motoryzacyjne stawiają opór

Najnowszy raport Financial Times ujawnia jednak rosnący opór ze strony producentów aut. Mercedes-Benz, Volvo, Polestar i Renault otwarcie deklarują brak planów wprowadzenia rozszerzonej wersji CarPlay do swoich pojazdów. Jeden z menegerów Renault wyraził się bardzo jasno: „Nie próbujcie inwazji na nasze systemy”.

Inne w podobnym temacie

chevy sporty ev 01

Chevrolet pokazał projekt idealnego miejskiego elektryka. Niestety, jest jeden poważny haczyk

25/11/2025
Hyundai Crater Concept

Koniec z „udawanymi” terenówkami – oto Hyundai Crater Concept

21/11/2025
koncept hyundai crater

Hyundai Crater rzuci wyzwanie Rivianowi. Nadchodzi ekstremalna terenówka przyszłości

19/11/2025
cadillac optiq eu

Baterie w elektrykach po latach. Mamy ranking 14 marek. Jak radzą sobie baterie po 3 latach? [RAPORT]

16/11/2025
REKLAMA

Firmy te nie idą tak daleko jak General Motors, który całkowicie wycofał standardowy CarPlay ze swoich modeli. Producenci akceptują obecną formę systemu, ale stawiają wyraźną granicę przy próbach przejęcia kontroli nad wszystkimi funkcjami pojazdu.

Dotychczas Apple CarPlay Ultra zadebiutował jedynie w modelach Aston Martin – marki, która jeszcze nie oferuje w pełni elektrycznych pojazdów. Porsche, które produkuje samochody elektryczne, zapowiedziało wprowadzenie systemu w najbliższym czasie. Ford, Nissan i Infiniti nie ujawniły swoich planów.

Dlaczego producenci się boją

Obecny CarPlay to jedna z najczęściej używanych i najbardziej pożądanych funkcji w nowych samochodach. System oferuje bezproblemową integrację telefonu z autem, umożliwiając bezpieczne dzwonienie, wysyłanie wiadomości, nawigację i korzystanie z aplikacji muzycznych.

Problem w tym, że CarPlay działa znacznie lepiej niż większość systemów opracowanych przez koncerny motoryzacyjne. Jeśli Apple może tworzyć lepsze oprogramowanie, to jaka przyszłość czeka producentów aut? Czy mają stać się jedynie dostawcami podwozia dla firm technologicznych?

To przerażająca perspektywa w czasach, gdy sprzedaż samochodów stagnuje na całym świecie, a koncerny poszukują nowych źródeł przychodów. Hyundai planuje, że funkcje oparte na oprogramowaniu będą stanowić 30% przyszłych zysków firmy. Mowa o subskrypcjach, płatnych dodatkach i – co szczególnie lukratywne – sprzedaży danych użytkowników.

apple carplay ultra
apple carplay ultra
apple carplay ultra

Chiński wzorzec integracji

Apple CarPlay Ultra przypomina systemy stosowane w chińskich samochodach, w tym w modelach produkowanych przez giganta technologicznego Xiaomi. Te pojazdy są w pełni zintegrowane z ekosystemem cyfrowym, pozwalając na kontrolowanie urządzeń domowych czy dostęp do plików osobistych bezpośrednio z samochodu.

Praktycznie żaden zachodni producent nie może obecnie dorównać takiemu poziomowi integracji oprogramowania. Jeśli koncerny motoryzacyjne uważają, że mogą konkurować z Apple, muszą znacznie podnieść poziom swoich rozwiązań technologicznych.

REKLAMA

Przyszłość w niepewności

Konflikt między Apple a producentami aut odzwierciedla szerszy problem branży motoryzacyjnej. Firmy próbują znaleźć równowagę między oferowaniem nowoczesnych rozwiązań a zachowaniem kontroli nad swoimi produktami i danymi klientów.

Apple, zgodnie ze swoją filozofią, ustala jasne granice dotyczące zbierania i udostępniania danych przez CarPlay Ultra. To dobra wiadomość dla użytkowników dbających o prywatność, ale zła dla koncernów planujących monetyzację informacji o kierowcach.

Pytanie brzmi: czy producenci aut zdołają opracować systemy dorównujące Apple pod względem funkcjonalności i łatwości użytkowania? Czy może użytkownicy będą zmuszeni wybierać między zaawansowaną technologią a dostępem do ulubionych aplikacji mobilnych?

Rozwój sytuacji będzie zależał od tego, jak szybko koncerny motoryzacyjne dostosują się do oczekiwań cyfrowego pokolenia kierowców. Jeśli nie nadążą za tempem innowacji, mogą zostać zmuszone do przyjęcia warunków Apple – lub stracić klientów na rzecz marek oferujących lepszą integrację technologiczną.

Co myślicie o tej batalii między Apple a producentami aut? Czy wolicie mieć kontrolę nad wszystkimi funkcjami pojazdu przez iPhone, czy preferujecie rozwiązania opracowane przez koncerny motoryzacyjne?

Tagi: appleApple CarPlayaston martincarplayFordGeneral MotorsHyundaiMercedesNissanPolestarPorscheRenaultVolvo
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

chevy sporty ev 01
Aktualności

Chevrolet pokazał projekt idealnego miejskiego elektryka. Niestety, jest jeden poważny haczyk

2025-11-25
Hyundai Crater Concept
Aktualności

Koniec z „udawanymi” terenówkami – oto Hyundai Crater Concept

2025-11-21
koncept hyundai crater
Aktualności

Hyundai Crater rzuci wyzwanie Rivianowi. Nadchodzi ekstremalna terenówka przyszłości

2025-11-19

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

leapmotor a10
Aktualności

Leapmotor A10 czyli tanie auto z LiDARem.1 Chińczycy pokazali model który w Europie sprzeda Stellantis

2025-11-27
dongfeng bateria solid-state
Aktualności

450 km w 5 minut i 1000 km zasięgu. Chiński gigant odpala masową produkcję baterii solid-state

2025-11-15
saic solid-state battery
Aktualności

SAIC odpala linię produkcyjną baterii ze stałym elektrolitem. Czy rok 2027 to realny początek nowej ery?

2025-11-23
tesla glosowanie suc q3 2025
Aktualności

Internauci wybrali nową lokalizację Superchargera. To kluczowy punkt na mapie, ale radość może być przedwczesna

2025-11-22
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.