• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Warsztaty EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Xiaomi SU7 próbuje pływać. Seria wpadek autonomicznego parkowania po aktualizacji

13.12.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • O krok od kąpieli
  • Natura kontra algorytmy
  • Aktualizacja, która miała pomóc
  • Niebezpieczny kemping w Hangzhou
  • Asystent, nie szofer
  • Dokąd zmierzamy?

Technologiczny gigant z Chin przyzwyczaił nas do tego, że jego produkty zazwyczaj działają sprawnie. Smartfony, odkurzacze, a ostatnio samochody elektryczne, zdobywają rynek szturmem. Jednak ostatnie wydarzenia z udziałem flagowego modelu Xiaomi SU7 pokazują, że oddanie kierownicy w ręce algorytmów wciąż obarczone jest sporym ryzykiem. W sieci zawrzało po publikacji nagrań, na których nowoczesny elektryk niemal wjeżdża do stawu, a w innej sytuacji stacza się ze zbocza. Co ciekawe, problemy te zbiegły się w czasie z dużą aktualizacją oprogramowania, która miała… poprawić systemy parkowania.

O krok od kąpieli

Sytuacja, która obiegła chińskie media społecznościowe, wyglądała groźnie. Na nagraniu widać Xiaomi SU7, z którego właśnie wysiedli pasażerowie. Kierowca aktywował funkcję autonomicznego parkowania, licząc, że samochód sam znajdzie sobie miejsce i bezpiecznie zaparkuje. Zamiast tego pojazd ruszył prosto w kierunku zbiornika wodnego.

Zatrzymanie nastąpiło w ostatnim możliwym momencie. Przedni zderzak auta zetknął się już z taflą wody, zanim systemy bezpieczeństwa zainterweniowały i wyhamowały maszynę. Scena ta wywołała lawinę komentarzy internautów, którzy słusznie pytali o granice zaufania do technologii. Uruchamianie trybu autonomicznego tuż przy brzegu stawu, bez wyraźnych krawężników czy barierek, wydaje się proszeniem o kłopoty.

Pojawiły się też obawy techniczne. Czy nawet tak krótkotrwały kontakt z wodą, lub ewentualne głębsze wjechanie, nie zagroziło szczelności pakietu baterii? W końcu elektronika i woda to połączenie, którego w elektromobilności unikamy jak ognia.

Inne w podobnym temacie

rivian r2 lidar

Rivian R2 zawstydzi konkurencję? Tani LiDAR i jazda autonomiczna w standardzie

13/12/2025
xiaomi su7

Xiaomi idzie po wszystko. Trzy nowe modele mają rzucić wyzwanie Porsche i Tesli

12/12/2025
tesla model 3

Chińczycy zrobili wielki test na autostradzie. Wyszło, że Tesla jest najlepsza. Szef Xiaomi komentuje

03/12/2025
xiaomi auto

Sztuczna inteligencja Xiaomi zaczyna „rozumieć” świat. Nowy system HAD to pokaz siły w Kantonie

22/11/2025

Natura kontra algorytmy

Specjaliści zajmujący się systemami autonomicznymi zwracają uwagę na istotny szczegół. Systemy parkowania projektowane są głównie z myślą o ustandaryzowanych parkingach – tam, gdzie mamy równe linie, betonowe ściany i przewidywalną geometrię. Brzeg stawu czy otwarta przestrzeń w terenie to dla czujników środowisko „nieprzyjazne”.

Dla lasera LiDAR lub kamery gładka tafla wody może wyglądać jak pusta, płaska przestrzeń dostępna do manewrowania. System prawdopodobnie błędnie zinterpretował lustro wody jako wolne miejsce parkingowe. Dopiero fizyczny kontakt lub wykrycie nietypowej przeszkody przez czujniki zbliżeniowe wymusiło awaryjne zatrzymanie. To klasyczny błąd interpretacji otoczenia, znany w branży jako problem „false negative” – system nie widzi przeszkody tam, gdzie ona rzeczywiście jest.

Aktualizacja, która miała pomóc

Pikanterii całej sprawie dodaje fakt, że incydenty te miały miejsce krótko po wypuszczeniu przez Xiaomi zimowej aktualizacji oprogramowania (OTA). Paczka oznaczona numerem Hyper OS 1.11.0 trafiła do użytkowników 26 listopada. Producent chwalił się w liście zmian, że wprowadza optymalizacje asystenta parkowania, zdalnego parkowania oraz funkcji znajdowania pozycji parkingowej.

Teoretycznie auto powinno radzić sobie lepiej. W praktyce, każda ingerencja w kod sterujący zachowaniem pojazdu może wprowadzić nowe, nieprzewidziane zmienne. Użytkownicy zaczęli łączyć kropki, sugerując, że „ulepszenia” mogły uwrażliwić systemy na pewne typy scenerii lub zmienić logikę podejmowania decyzji w sytuacjach brzegowych.

Niebezpieczny kemping w Hangzhou

Incydent ze stawem nie był odosobniony. Inny właściciel, posiadający topową wersję Xiaomi SU7 Max (kosztującą ponad 300 000 juanów, czyli około 153 tysięcy złotych), doświadczył chwil grozy podczas wypoczynku na kempingu. Scenariusz był podobny: kierowca zaufał technologii.

Pojazd został wprowadzony w tryb parkowania valet (lokaj). Zamiast jednak grzecznie zająć miejsce, samochód zaczął staczać się ze zbocza, aż zatrzymał się na kamiennej podstawie pobliskiego pawilonu. Świadkowie zdarzenia byli przerażeni, widząc luksusowe auto toczące się bez kontroli w miejscu, gdzie przebywali ludzie.

Finał tej historii to konieczność wezwania lawety i rachunek za naprawę opiewający na około 6000 juanów (ok. 3050 zł). Serwis producenta po analizie logów wskazał na winę użytkownika. Argumentowano, że procedura została przeprowadzona niezgodnie z zaleceniami, a auto znajdowało się w tak zwanym „martwym polu” wizualnym, co zakłóciło pracę systemów.

Xiaomi SU7 próbuje pływać. Seria wpadek autonomicznego parkowania po aktualizacji
Xiaomi SU7 próbuje pływać. Seria wpadek autonomicznego parkowania po aktualizacji
Xiaomi SU7 próbuje pływać. Seria wpadek autonomicznego parkowania po aktualizacji

Asystent, nie szofer

Te przypadki dobitnie przypominają o fundamentalnej zasadzie, o której często zapominamy, zachłyśnięci marketingowym przekazem o „inteligentnych samochodach”. Autonomiczne parkowanie to wciąż tylko system wspomagający. To nie jest autopilot, który zwalnia nas z myślenia.

Właściciele Xiaomi SU7 już wcześniej zgłaszali na forach dyskusyjnych, że auto potrafi zachowywać się niekonsekwentnie. Problemy z utrzymaniem równoległej pozycji w wąskich miejscach czy nagłe przerywanie manewrów bez wyraźnego powodu to chleb powszedni beta-testerów, którymi w rzeczywistości są dzisiaj wszyscy pierwsi nabywcy nowoczesnych elektryków.

Oczywiście, Xiaomi reaguje na zgłoszenia. W przeszłości, gdy pojawiały się błędy softu, firma brała naprawy na siebie i obiecywała łatki w kolejnych aktualizacjach. Jednak fizyki nie da się zaktualizować. Nierówny teren, błoto, trawa czy woda to wyzwania, które wymagają czegoś więcej niż tylko lepszego kodu – wymagają ostrożności operatora.

Dokąd zmierzamy?

Rozwój elektromobilności nierozerwalnie splótł się z rozwojem autonomii. Producenci ścigają się na to, kto zaoferuje więcej funkcji „hands-free”. Przypadki Xiaomi SU7 pokazują jednak, że technologia ta najlepiej sprawdza się w sterylnych warunkach miejskiej dżungli. Gdy wyjedziemy na łono natury, tam gdzie kończą się linie namalowane białą farbą, a zaczynają trawa i woda, „inteligencja” pojazdu gwałtownie spada.

Musimy przygotować się na to, że podobnych sytuacji będzie więcej. Samochody będą „widzieć” rzeczy, których nie ma, albo ignorować te, które są oczywiste dla ludzkiego oka. Branża motoryzacyjna wciąż uczy się, jak przetwarzać nieskończoną ilość scenariuszy, jakie pisze życie.

Czy Wy, mając do dyspozycji tak zaawansowany system, odważylibyście się wysiąść z auta i pozwolić mu parkować samodzielnie nad brzegiem jeziora? Czy może stara szkoła i własne oczy wciąż dają Wam większe poczucie bezpieczeństwa? Zapraszam do dyskusji w komentarzach – jestem ciekaw, jak bardzo ufacie swoim samochodom.

Tagi: asystentautopilotXiaomiXiaomi SU7
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

rivian r2 lidar
Aktualności

Rivian R2 zawstydzi konkurencję? Tani LiDAR i jazda autonomiczna w standardzie

2025-12-13
xiaomi su7
Aktualności

Xiaomi idzie po wszystko. Trzy nowe modele mają rzucić wyzwanie Porsche i Tesli

2025-12-12
tesla model 3
Aktualności

Chińczycy zrobili wielki test na autostradzie. Wyszło, że Tesla jest najlepsza. Szef Xiaomi komentuje

2025-12-03

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

greenway promocja darmowe ladowanie huby
Aktualności

GreenWay odpala prawdziwą bombę na święta. Ładujesz z mocą 400 kW zupełnie za darmo

2025-12-11
dongfeng nissan NX8 SUV
Aktualności

Nissan wstaje z kolan? Nowy potężny SUV NX8 może namieszać na rynku

2025-12-06
mercedes-benz cla elektryczny
Testy

Mercedes CLA EQ to duchowy spadkobierca „auta jednolitrowego”. Zasięg w teście realnym nokautuje dane katalogowe [TEST ZASIĘGU]

2025-12-08
tesla lg cells vs panasonic ev clinic
Aktualności

Miażdżący raport EV Clinic w sprawie baterii w samochodach Tesla. Chińskie ogniwa LG wytrzymują o wiele mniej niż Panasonic

2025-12-09
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.