Baterie sodowo-jonowe na oku Niemieckich badaczy – przyszłość zrównoważonej energii i mobilności

fraunhofer baterie sodowo-jonowe

Niemiecki rząd, w ramach projektu ‘Sodium-Ion-Battery Deutschland-Forschung’ (SIB:DE FORSCHUNG), rozpoczął intensywne prace nad rozwojem technologii baterii sodowo-jonowych. Projekt ten ma na celu ocenę przydatności baterii sodowo-jonowych dla europejskiej transformacji energetycznej i mobilności oraz przyspieszenie ich wdrożenia przemysłowego.

Dlaczego baterie sodowo-jonowe?

Baterie sodowo-jonowe zyskują na popularności jako alternatywa dla powszechnie stosowanych baterii litowo-jonowych. Sód jest surowcem, który ma kilka znaczących przewag nad litem:

Jednak technologia sodowo-jonowa wciąż boryka się z wyzwaniami, takimi jak szybsze starzenie się ogniw i niższa wydajność w porównaniu z bateriami litowo-jonowymi.

Cel projektu SIB:DE FORSCHUNG

Projekt SIB:DE FORSCHUNG, koordynowany przez koncern BASF, ma na celu:

  1. Rozwój aktywnych materiałów: Zidentyfikowanie materiałów, które można produkować na skalę przemysłową i które oferują konkurencyjną wydajność ogniw.
  2. Integracja z istniejącymi procesami: Opracowanie ogniw demonstracyjnych, które można zintegrować z istniejącymi procesami produkcji baterii litowo-jonowych.
  3. Pokonanie wyzwań technicznych: Zbadanie sposobów na rozwiązanie problemów technicznych, takich jak szybsze starzenie się baterii sodowo-jonowych.

Finansowanie i partnerzy

Projekt jest finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych (BMBF), a łączna kwota dofinansowania wynosi około 14 milionów euro. Konsorcjum SIB:DE składa się z:

To największe konsorcjum w Niemczech zajmujące się technologią sodowo-jonową. Współpraca między przemysłem a nauką ma kluczowe znaczenie dla szybkiego przenoszenia wyników badań na skalę przemysłową.

Podział zadań

Zadania w projekcie zostały jasno podzielone:

Do 2027 roku projekt ma wypracować rekomendacje dotyczące przemysłowo opłacalnych procesów produkcji baterii sodowo-jonowych. W kolejnych latach planowane jest uruchomienie następnego projektu, ‘SIB:DE ENTWICKLUNG’, który będzie koncentrował się na badaniach nad produkcją.

Rola baterii sodowo-jonowych w Europie

Sód może odegrać kluczową rolę w zrównoważonym zaopatrywaniu Europy w baterie, szczególnie w kontekście obecnej dominacji azjatyckich firm w łańcuchach dostaw litu. Baterie sodowo-jonowe mogą:

Jednak rozwój tej technologii wymaga rozwiązania kluczowych problemów technicznych, takich jak różnice chemiczne między litem a sodem, które obecnie powodują szybsze starzenie się ogniw sodowych i ograniczają ich wydajność.

Co uważasz?

Projekt SIB:DE FORSCHUNG to ważny krok w kierunku rozwoju technologii baterii sodowo-jonowych w Europie. Dzięki zaangażowaniu nauki i przemysłu oraz wsparciu finansowemu niemieckiego rządu, baterie sodowe mogą stać się konkurencyjną alternatywą dla baterii litowych. Ich potencjał w zakresie kosztów, bezpieczeństwa i dostępności surowców sprawia, że mogą odegrać kluczową rolę w europejskiej transformacji energetycznej i mobilności.

Czy baterie sodowo-jonowe staną się przyszłością magazynowania energii w Europie? Jak oceniacie ich potencjał w porównaniu do baterii litowo-jonowych? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!

Exit mobile version