• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Citroën ELO to 4-metrowy dom na kołach z kierownicą na środku. Czy to „kieszonkowy ID. Buzz”, na którego czekaliśmy?

09.12.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 8 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Powrót do przyszłości minivana… w rozmiarze XS
  • Kierowca w centrum wszechświata
  • Rest, Play, Work – vanlife dla pokolenia Z
  • Decathlon i Goodyear wchodzą do gry
  • Specyfikacja techniczna Citroën ELO Concept
  • Czy ELO wyjedzie na ulice?

Świat motoryzacji przyzwyczaił nas do tego, że samochody rosną w oczach, stając się coraz cięższymi i bardziej skomplikowanymi maszynami. Tymczasem Citroën, marka znana z historycznego łamania konwenansów, postanowiła pójść pod prąd. Ich najnowsze dzieło, koncept ELO, to dowód na to, że prawdziwa innowacja nie wymaga gabarytów czołgu, a raczej sprytu projektanta wnętrz. Francuzi rzucają rękawicę modzie na wielkie vany, prezentując coś, co można śmiało nazwać „ID. Buzzem w wersji kieszonkowej”.

Powrót do przyszłości minivana… w rozmiarze XS

Gdy Volkswagen pokazał światu model ID. Buzz, wszyscy oszaleli na punkcie retro-futurystycznego „ogórka”. Niemcy udowodnili, że elektryk nie musi być nudnym, aerodynamicznym mydłem – może mieć duszę i wywoływać uśmiech. Citroën ELO idzie tą samą drogą, ale wchodzi w zupełnie inną niszę rozmiarową.

Zapomnijcie o potężnych gabarytach niemieckiego konkurenta. ELO mierzy zaledwie 4,10 metra długości, co stawia go w jednym szeregu z miejskimi hatchbackami wielkości Citroëna C3, a nie wielkimi vanami. To kluczowa różnica. Podczas gdy ID. Buzz ledwo mieści się na typowym miejscu parkingowym pod blokiem, ELO wciśnie się w każdą lukę, oferując przy tym zaskakująco zbliżony klimat „vanlife’u”.

Dzięki zastosowaniu platformy przeznaczonej wyłącznie dla napędu elektrycznego, udało się wygospodarować wnętrze, które zawstydza limuzyny. Koła rozstawiono w samych narożnikach karoserii, a silnik upchnięto na tylnej osi. Efekt? Pudełkowata sylwetka, która maksymalizuje przestrzeń życiową. Jeśli ID. Buzz jest salonem na kołach, to ELO jest sprytną, kompaktową kawalerką w centrum miasta.

Inne w podobnym temacie

kia vision meta turismo

Czy duch Stingera powraca w cyfrowej zbroi? Kia odsłania karty na swoje 80-lecie

07/12/2025
catl i stellantis

Europejczycy patrzą i się uczą. Tysiące Chińczyków zbudują gigafabrykę dla Stellantis w Hiszpanii

29/11/2025
leapmotor a10

Leapmotor A10 czyli tanie auto z LiDARem.1 Chińczycy pokazali model który w Europie sprzeda Stellantis

27/11/2025
chevy sporty ev 01

Chevrolet pokazał projekt idealnego miejskiego elektryka. Niestety, jest jeden poważny haczyk

25/11/2025

Kierowca w centrum wszechświata

Największa rewolucja czeka jednak w środku. O ile Volkswagen w ID. Buzzie postawił na „Open Space” i swobodę, ale w klasycznym układzie foteli, Citroën poszedł o krok dalej w stronę futuryzmu. W ELO kierowca siedzi na samym środku, mając przed sobą panoramiczny widok.

Taki układ ma sens nie tylko z perspektywy widoczności. Pozwoliło to na całkowite przemeblowanie kabiny. Brak tradycyjnego tunelu środkowego i deski rozdzielczej sprawia, że pasażerowie mają ogromną swobodę. Co więcej, fotel kierowcy można obracać, integrując go z resztą towarzystwa podczas postoju. To koniec z izolacją osoby prowadzącej pojazd – cecha, której brakuje nawet w większych konkurentach.

Citroën ELO wnętrze

Rest, Play, Work – vanlife dla pokolenia Z

Koncepcja Citroën ELO opiera się na trzech filarach: odpoczynek, zabawa i praca. Podobnie jak w przypadku społeczności skupionej wokół Volkswagena California czy właśnie ID. Buzza, Citroën celuje w ludzi aktywnych. Różnica polega na podejściu do wyposażenia.

W trybie „Work” ELO staje się mobilnym biurem. Obrotowy fotel, stolik wyciągany z drugiego rzędu i możliwość prowadzenia wideokonferencji na wyświetlaczu HUD sprawiają, że praca zdalna nabiera nowego znaczenia. Z kolei tryb „Rest” zamienia kabinę w sypialnię. Tutaj Citroën pokazuje, że nie trzeba 5 metrów długości, by się wyspać. Dzięki współpracy z firmą Decathlon, w bagażniku znajdziemy specjalne materace wykonane z technologii dropstitch (znanej z desek SUP), które po napompowaniu zamieniają podłogę w wygodne łóżko.

Wielu fanów elektromobilności narzekało, że ID. Buzz w wersji osobowej nie oferuje idealnie płaskiej podłogi do spania bez drogich akcesoriów. ELO rozwiązuje to systemowo – to auto od początku projektowane jako baza namiotowa na kołach. Nie zabrakło też funkcji V2L (Vehicle-to-Load). ELO to wielki powerbank, który zasili laptopa czy elektrycznego grilla.

Decathlon i Goodyear wchodzą do gry

Ciekawostką jest głęboka współpraca z partnerami spoza branży stricte motoryzacyjnej. Wspomniany Decathlon nie tylko dostarczył materace. Projektanci obu firm wspólnie opracowali systemy mocowań, akcesoria i materiały, które są trwałe, łatwe w czyszczeniu i – co ważne – można je łatwo wymieniać lub naprawiać. To ukłon w stronę zrównoważonego rozwoju i walki z jednorazowością.

Z kolei Goodyear przygotował dla ELO inteligentne opony. Wyposażono je w czujniki monitorujące stan bieżnika i ciśnienie w czasie rzeczywistym. System ten komunikuje się z kierowcą za pomocą… diod LED wbudowanych w felgę. Zielone światło? Jedź śmiało. Czerwone? Czas na kompresor.

Citroën ELO
Citroën ELO
Citroën ELO
Citroën ELO

Specyfikacja techniczna Citroën ELO Concept

Poniżej zebraliśmy kluczowe dane techniczne i wymiary, które ujawnił producent:

CechaCitroën ELO Concept
Długość4,10 m
Wysokość1,70 m
Liczba miejscDo 6 (konfigurowalne)
NapędW pełni elektryczny (BEV)
Umiejscowienie silnikaTylna oś
Układ kierowniczyCentralna pozycja kierowcy
DrzwiOtwierane przeciwstawnie, brak słupka B
Wyposażenie dodatkoweMaterace dropstitch, projektor, V2L
Citroën ELO wnętrze
Citroën ELO wnętrze
Citroën ELO wnętrze
Citroën ELO wnętrze
Citroën ELO wnętrze

Czy ELO wyjedzie na ulice?

Patrząc na ten projekt chłodnym okiem analityka rynku, trzeba zadać sobie pytanie: czy ELO ma szansę stać się „ID. Buzzem dla mas”? Volkswagen ze swoim modelem trafił w dziesiątkę, grając na nostalgii za Bullim. Citroën ELO nie odwołuje się wprost do jednego modelu z przeszłości (choć widać tu ducha 2CV), ale uderza w te same emocjonalne nuty: radość, kolor, przygoda.

Citroën ELO to na razie „laboratorium pomysłów”. Szansa na to, że zobaczymy w salonach auto z centralnym fotelem kierowcy w najbliższych latach, jest minimalna ze względu na koszty i homologację. Jednak ELO to zapowiedź nowego języka stylistycznego marki i powrotu do ekstremalnej funkcjonalności.

Jeśli tak ma wyglądać odpowiedź Francuzów na niemiecką dominację w segmencie lifestylowych vanów, to jestem na tak. Małe auto, które mieści 6 osób i pozwala w nim spać, to odpowiedź na coraz bardziej zatłoczone miasta, gdzie ID. Buzz bywa po prostu za duży. ELO udowadnia, że wielka przygoda nie wymaga wielkiego nadwozia.

A co Wy myślicie o takim podejściu? Czy wolelibyście stylowego, ale dużego Volkswagena, czy może taki sprytny, miejski „scyzoryk” od Citroëna? Dajcie znać w komentarzach!

Tagi: buscitroenCitroën ELODecathlonGoodyearkonceptStellantisvanvolkswagen id. buzz
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

kia vision meta turismo
Aktualności

Czy duch Stingera powraca w cyfrowej zbroi? Kia odsłania karty na swoje 80-lecie

2025-12-07
catl i stellantis
Aktualności

Europejczycy patrzą i się uczą. Tysiące Chińczyków zbudują gigafabrykę dla Stellantis w Hiszpanii

2025-11-29
leapmotor a10
Aktualności

Leapmotor A10 czyli tanie auto z LiDARem.1 Chińczycy pokazali model który w Europie sprzeda Stellantis

2025-11-27

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

tesla model 3
Aktualności

Chińczycy zrobili wielki test na autostradzie. Wyszło, że Tesla jest najlepsza. Szef Xiaomi komentuje

2025-12-03
dongfeng nissan NX8 SUV
Aktualności

Nissan wstaje z kolan? Nowy potężny SUV NX8 może namieszać na rynku

2025-12-06
tesla holiday update 2025
Aktualności

Tesla 2025 Holiday Update oficjalnie. Elon Musk dowozi worki pełne prezentów i jedną dużą nowość w świątecznej aktualizacji

2025-12-06
mercedes glb eq
Aktualności

Kanciasty Mercedes wraca do gry i celuje prosto w Teslę Model Y. Oto nowy Mercedes GLB EQ

2025-12-08
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.