Czy chiński rynek może zdominować marki europejskie? Oto zaskakujące wyniki sprzedaży aut w 2024 roku

fot. BYD

Chińska branża motoryzacyjna nie przestaje zadziwiać. W 2024 roku wolumen sprzedaży samochodów osobowych w Chinach osiągnął aż 22,608 mln sztuk, co oznacza przyrost na poziomie 3,1% rok do roku. Szczególnie imponująca jest dynamika w segmencie rodzimych marek. Chińskie brandy odpowiadają już za 17,97 mln pojazdów osobowych (wzrost o 23,1%), natomiast produkcja aut klasy wyższej wyrażona w liczbie 4,738 mln sztuk także rośnie, choć w umiarkowanym tempie 2,3%. To pokazuje, że zainteresowanie rodzimymi producentami wciąż wzrasta, a wielu konsumentów skłania się ku alternatywie dla marek globalnych.

Imponujące przetasowania w segmencie sedan i hatchback

Sedany i hatchbacki zawsze cieszyły się sporym zainteresowaniem, ale dominacja BYD w tej kategorii jest coraz bardziej widoczna. Przejrzyjmy tegoroczny ranking sprzedaży:

RankingSedan/HatchbackSprzedaż w 2024
1BYD Qin Plus480,025
2BYD Seagull453,593
3Nissan Sylphy342,395
4Volkswagen Lavida322,933
5SGMW Wuling Hongguang Mini EV261,141
6Volkswagen Passat246,007
7Volkswagen Sagitar241,127
8BYD Qin L229,591
9BYD Han228,713
10BYD Destroyer 05217,232
11SGMW Wuling Bingo210,374
12BYD Seal 06193,631
13Tesla Model 3176,793
14Audi A6L176,347
15Volkswagen Magotan174,973
16BYD Dolphin160,594
17Mercedes-Benz C-Class159,700
18Toyota Camry158,038
19Geely Preface154,783
20Changan Eado153,348

Na czele rankingu uplasował się BYD Qin Plus. Pojazd ten w ciągu roku sprzedał się w liczbie 480,025 sztuk, a jego sprzedaż rosła stabilnie (średnio 40 tys. w każdym miesiącu). W tym 304,388 egzemplarzy stanowi PHEV, a 175,637 to wariant EV. Warto podkreślić, że spośród wszystkich sedanów BYD Qin Plus był tuż za plecami Tesli Model Y, zajmując wysoką lokatę w ogólnej klasyfikacji wszystkich segmentów.

tesla model 3 highland reflektory
fot. Tesla

Drugie miejsce na liście zajmuje BYD Seagull z imponującym wynikiem 453,593 sztuk, wyraźnie wyprzedzając Nissan Sylphy czy Volkswagen Lavida. Popularność tych modeli pokazuje, jak bardzo chiński rynek zmienia się w stronę pojazdów elektrycznych i hybrydowych.

SUV: Tesla Model Y i BYD Song w ścisłej czołówce

Największy i najszybciej rozwijający się segment w Chinach to SUV-y. Tu także zawrzało za sprawą nowych modeli i silnej pozycji lokalnych producentów. Spójrzmy na aktualną klasyfikację:

RankingSUVSprzedaż w 2024
1Tesla Model Y480,309
2BYD Song Plus418,474
3BYD Yuan Plus275,223
4BYD Song Pro241,598
5Geely Xingyue L219,892
6Changan CS75 Plus218,353
7Toyota Frontlander204,847
8Toyota RAV4193,402
9Aito M7193,342
10Li L6192,257
11Toyota Corolla Cross190,992
12Chery Tiggo 8190,114
13Honda CR-V182,183
14Volkswagen Tiguan L170,679
15Volkswagen Tayron164,177
16GAC Aion Y156,503
17Aito M9156,051
18Mercedes-Benz GLC153,100
19Audi Q5L147,224
20BYD Tang140,627

Najlepiej sprzedającym się SUV-em pozostaje Tesla Model Y, z wynikiem 480,309 sztuk w Chinach. Tuż za nim podąża rodzina BYD Song: Song Plus (418,474) i Song Pro (241,598). Dużym zainteresowaniem cieszą się również modele Geely oraz czołowe warianty Toyoty i Hondy. W top 20 zobaczymy także debiuty marek Aito i Li, które skutecznie przyciągają klientów innowacyjnym designem i rozbudowanymi systemami elektronicznymi.

fot. Tesla

MPV: BYD Denza D9 i konkurencja

Choć segment MPV nie rośnie tak spektakularnie jak SUV-y, w 2024 r. zanotował niewielki wzrost +0,4%, osiągając poziom 1,088 mln sztuk. Warto zwrócić uwagę, że MPV w Chinach to często pojazdy klasy premium, wykorzystywane przez biznesmenów i rodziny ceniące przestrzeń. Oto tabelaryczny przegląd top 10:

RankingMPVSprzedaż w 2024
1BYD Denza D9102,951
2Toyota Sienna89,450
3Toyota Granvia78,687
4GAC Trumpchi M865,126
5Buick GL864,688
6Dongfeng Voyah Dreamer55,117
7GAC Trumpchi M650,126
8GAC Trumpchi E849,163
9Honda Odyssey31,980
10SGMW Wuling Jiachen26,915

BYD Denza D9 pozostaje liderem w tym segmencie, odnotowując 102,951 sprzedanych sztuk. Co ciekawe, jest to drugi rok z rzędu, kiedy ten model zgarnia tytuł najlepiej sprzedającego się MPV. Toyota Sienna oraz Granvia utrzymują mocną pozycję, stanowiąc solidną alternatywę aspektów jakości i funkcjonalności. Chociaż Buick GL8 był kiedyś preferowany przez użytkowników korporacyjnych, dziś widać, że ma bardziej zaciętą rywalizację.

Trendy i możliwe konsekwencje

Tradycyjnym markom zachodnim coraz trudniej utrzymać palmę pierwszeństwa, ponieważ BYD, Geely, SGMW, Changan oraz Aito pokazują coraz lepsze wyniki w wielu przedziałach cenowych. Mocne wsparcie rządu dla pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in, a także kompetencje technologiczne chińskich korporacji sprawiają, że dominacja rodzimych marek nadal rośnie. To może wpłynąć na plany biznesowe europejskich i japońskich potentatów.

W sedanie i hatchbacku dominują interesujące propozycje elektryczne (BYD Seagull, SGMW Wuling Bingo), co może zwiastować trwałe przesunięcie się gustów konsumentów. Z kolei w SUV-ach niezależnie od tego, czy mówimy o Tesla Model Y, czy BYD Song Plus, widać duży popyt na pojazdy ekologiczne o stosunkowo dużym zasięgu i mocnych parametrach.Nie sposób również pominąć wzmacniającej się pozycji marek premium (m.in. Aito, Li Auto), które wprowadzają nowoczesne opcje w zakresie comfortu i rozrywki. To oznacza, że walka o klienta w Chinach toczy się na wielu frontach: cenowym, technologicznym i stylistycznym.

Czy dominacja BYD będzie nie do zatrzymania?

W kolejnych latach warto zwrócić uwagę na dalszy rozwój nowych modeli, zwłaszcza tych łączących napędy alternatywne (EV, PHEV) z atrakcyjnym designem i przystępną ceną. Chiński rynek staje się ściśle regulowany, a konkurencja wewnętrzna rośnie w szybkim tempie. Równocześnie, klienci w miastach szukają coraz bardziej zróżnicowanych rozwiązań: od tanich kompaktów miejskich po luksusowe limuzyny i rodzinne MPV.

BYD Han L

Silna ekspansja marki BYD we wszystkich segmentach (sedan, SUV i MPV) potwierdza, że chiński gigant potrafi skutecznie przełamywać schematy. Część analityków przewiduje, że następny etap to jeszcze większa ekspansja zagraniczna, zwłaszcza w Europie i Ameryce Łacińskiej.

Twoje zdanie ma znaczenie

Co myślisz o takiej dynamice chińskiego rynku? Czy ta ofensywa marek z Państwa Środka doprowadzi do globalnej rewolucji w motoryzacji? A może europejskie, koreańskie czy japońskie koncerny odzyskają stracony grunt, wprowadzając bardziej konkurencyjne auta elektryczne i plug-in na skalę masową? Zapraszamy do wyrażenia opinii – rozbudowane debaty wokół chińskiego rynku samochodowego to temat, który z każdym rokiem staje się coraz bardziej fascynujący.

Wiele wskazuje na to, że najbliższe lata będą kluczowe, nie tylko dla lokalnych producentów w Chinach, ale i globalnych korporacji motoryzacyjnych, które starają się utrzymać pozycję w tym niezwykle ważnym regionie świata. Wszystko to tworzy pasjonujący wyścig, z którego najwięcej mogą zyskać klienci otrzymujący coraz bardziej zaawansowane i dopracowane modele. Pozostaje więc obserwować, jak rozwinie się ta sytuacja i kto ostatecznie zdobędzie przewagę w walce o serca chińskich kierowców.

Zamów swoją Teslę i zaoszczędź 2000 zł!
Exit mobile version