Chińska technologia sztucznej inteligencji (AI) DeepSeek szybko zdobywa uznanie w branży motoryzacyjnej, a coraz więcej producentów samochodów elektrycznych (EV) integruje jej możliwości w swoich pojazdach. DeepSeek R1, najnowszy model AI tej firmy, oferuje zaawansowane funkcje przy znacznie niższych kosztach szkolenia w porównaniu do konkurencyjnych modeli, takich jak OpenAI o1.
Zeekr i DeepSeek – nowy poziom inteligentnych kokpitów
Zeekr, marka premium należąca do Geely Holding Group, ogłosiła pełną integrację swojego kokpitu z modelem DeepSeek R1. Lin Jinwen, wiceprezes Zeekr, poinformował, że ich wirtualny asystent głosowy AI Eva został zintegrowany z DeepSeek R1 i wkrótce będzie dostępny dla użytkowników.
AI Eva, wspierana przez model Kr AI opracowany przez Zeekr, ma zdolność głębokiego myślenia i zapewniania bardziej precyzyjnych odpowiedzi. Zespół Zeekr planuje dalsze szkolenie modelu Kr AI w oparciu o DeepSeek R1, aby poprawić zdolność asystenta do rozumienia i przewidywania niejasnych intencji oraz ukrytych potrzeb użytkowników.
Dongfeng Motor i M-Hero – DeepSeek w SUV-ach terenowych
M-Hero, marka premium Dongfeng Motor, również zakończyła integrację swojego kokpitu z DeepSeek R1. Technologia ta zostanie wprowadzona do modelu M-917, elektrycznego SUV-a terenowego, za pośrednictwem aktualizacji OTA (over-the-air) przed Shanghai Auto Show 2025, które odbędzie się w dniach 25 kwietnia – 2 maja.
M-Hero zapowiada, że dzięki ciągłemu dostosowywaniu modeli AI i szkoleniu, doświadczenie użytkowników w zakresie inteligentnych kokpitów zostanie znacząco poprawione.
Voyah – pierwszy produkcyjny pojazd z DeepSeek
Voyah, submarka Dongfeng Motor, wprowadziła model Zhiyin SUV, który jako pierwszy produkcyjny pojazd będzie w pełni zintegrowany z technologią DeepSeek.
- Funkcje AI w Voyah Zhiyin:
- Rozpoznawanie wielosemantycznych komend,
- Tworzenie wierszy i obrazów przez AI,
- Rozmowy AI w czasie rzeczywistym,
- Wyszukiwanie informacji w czasie rzeczywistym.
Voyah planuje rozpocząć szkolenie modelu DeepSeek R1 w chmurze od 14 lutego 2025 roku, co pozwoli na szybkie iteracje technologiczne i obniżenie kosztów rozwoju technologii kokpitów. Użytkownicy Voyah Zhiyin będą mogli doświadczyć inteligentnego kokpitu dzięki aktualizacji OTA, która stopniowo włączy funkcje DeepSeek.
Model Zhiyin SUV został wprowadzony na rynek 13 października 2024 roku, a jego cena początkowa wynosi 196 900 RMB (~111 500 zł).
Geely i inne marki przyłączają się do rewolucji DeepSeek
Geely Auto ogłosiło zakończenie integracji swojego modelu Xingrui AI Large Model z DeepSeek. Podobnie jak Zeekr i Voyah, Geely planuje wykorzystać możliwości DeepSeek do poprawy funkcji inteligentnych kokpitów w swoich pojazdach.
DeepSeek – disruptor w branży AI
DeepSeek R1, najnowszy model open-source AI, został szeroko doceniony podczas chińskiego Nowego Roku, stając się gorącym tematem w branży technologicznej. Model ten oferuje wydajność porównywalną z OpenAI o1, ale przy znacznie niższych kosztach szkolenia.
He Xiaopeng, prezes XPeng, podkreślił, że AI oparte na dużych modelach, takich jak DeepSeek, otwiera ogromne możliwości w różnych branżach, w tym w autonomicznej jeździe. „Wierzę, że AI oparte na dużych modelach przyspieszy rozwój autonomicznej jazdy na wyższy poziom” – powiedział Xiaopeng.
Co myślicie?
DeepSeek R1 rewolucjonizuje sposób, w jaki chińscy producenci samochodów podchodzą do inteligentnych kokpitów. Dzięki integracji z markami premium, takimi jak Zeekr, Voyah i M-Hero, technologia ta wprowadza zaawansowane funkcje AI, które poprawiają doświadczenie użytkowników i obniżają koszty rozwoju.
Czy DeepSeek stanie się standardem w inteligentnych kokpitach samochodowych? Jak oceniacie jego potencjał w porównaniu do globalnych liderów, takich jak OpenAI? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji