• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Słoweńska firma Elaphe szykuje rewolucję w silnikach elektrycznych – 300 kW mocy w samej obręczy koła

09.07.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 5 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Moc ukryta w obręczy
  • Kompatybilność z wysokimi osiągami
  • Kontrola na nowym poziomie
  • Innowacyjne podejście do dźwięku
  • Elastyczność zastosowania
  • Skalowalność i przyszłość
  • Co to oznacza dla branży?

Elaphe, słoweński pionier technologii silników wbudowanych w koła, zaprezentował swoją najnowszą platformę Sonic X. To rozwiązanie może całkowicie zmienić sposób myślenia o napędach elektrycznych w samochodach sportowych i wysokoprędkościowych.

Moc ukryta w obręczy

Elaphe Sonic X-21 to nie tylko nazwa – to obietnica 300 kW mocy szczytowej i 200 kW ciągłej, która zostanie umieszczona bezpośrednio w 21-calowym kole. Najbardziej imponujący jest fakt, że cały system waży zaledwie 25 kg więcej niż standardowe koło. To oznacza, że każde koło może generować moc porównywalną z silnikami całych samochodów z segmentu premium.

Słoweńska firma twierdzi, że ich rozwiązanie oferuje najwyższą gęstość mocy w napędzie bezpośrednim na rynku. Osiąga ponad 8 kW na kilogram masy przy ciągłej pracy oraz 80 Nm na kilogram momentu obrotowego. To parametry, które jeszcze niedawno wydawały się nieosiągalne w tak kompaktowej formie.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

elaphe sonic x

Kompatybilność z wysokimi osiągami

Jednym z największych wyzwań systemów wbudowanych w koła były dotychczas problemy z układem hamulcowym. Sonic X rozwiązuje ten problem poprzez kompatybilność z dużymi tarczami hamulcowymi o średnicy 350-420 mm. System działa z felgami od 20 do 23 cali, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla aut sportowych wymagających mocnego hamowania.

REKLAMA

Firma zastosowała także zaawansowane mieszanie hamowania regeneracyjnego z tarczami, co ma skracać drogę hamowania i zmniejszać temperatury układu hamulcowego. To kluczowe dla pojazdów, które mają wykorzystywać pełny potencjał 300 kW mocy na koło.

Kontrola na nowym poziomie

Elaphe chwali się, że ich system reaguje 20 razy szybciej niż konwencjonalne napędy elektryczne. To przekłada się na zupełnie nowy poziom kontroli trakcji i dynamiki bocznej pojazdu. Według deklaracji producenta, kierowcy mogą liczyć na 15% poprawę przyspieszenia i hamowania oraz 5% szybsze pokonywanie zakrętów.

System Elaphe Slip Control ma automatycznie zarządzać momentem obrotowym każdego koła z niespotykaną dotąd precyzją. To może oznaczać koniec problemów z poślizgiem i znaczne poprawienie bezpieczeństwa jazdy, szczególnie w trudnych warunkach.

REKLAMA

Innowacyjne podejście do dźwięku

Ciekawym elementem Sonic X jest technologia Elaphe Vibroacoustics. Po raz pierwszy w branży producent oferuje kontrolę nad dźwiękiem i wibracjami silnika wbudowanego w koło. System można skonfigurować tak, by pracował całkowicie bezgłośnie, albo przeciwnie – wzmacniać charakterystyczne dźwięki dla lepszych wrażeń z jazdy.

To rozwiązanie może być szczególnie interesujące dla producentów aut sportowych, którzy chcą zachować emocjonalny aspekt jazdy mimo przejścia na napęd elektryczny.

elaphe sonic x

Elastyczność zastosowania

Elaphe Sonic X współpracuje zarówno z pojazdami 400V, jak i 800V, co czyni go kompatybilnym z praktycznie każdą architekturą – od samochodów spalinowych przez hybrydy po w pełni elektryczne modele. Może służyć jako główny napęd lub boost do istniejącego układu napędowego.

Firma podkreśla, że system zajmuje zaledwie 10% miejsca w porównaniu do dwóch konwencjonalnych osi elektrycznych o podobnej mocy. To otwiera nowe możliwości projektowe i pozwala na lepsze wykorzystanie przestrzeni w pojeździe.

Skalowalność i przyszłość

Platforma Sonic X ma być skalowalna – w konfiguracji na tylną oś może dostarczyć nawet 1 MW mocy szczytowej z momentem obrotowym do 9000 Nm. To parametry, które stawiają ją w gronie najbardziej zaawansowanych systemów napędowych na świecie.

Elaphe planuje dostarczyć pierwsze próbki producentom samochodów w pierwszym kwartale 2026 roku. To oznacza, że pierwsze seryjne pojazdy z tym systemem mogą pojawić się na rynku około 2027-2028 roku.

Co to oznacza dla branży?

Elaphe Sonic X może być przełomem w projektowaniu samochodów elektrycznych wysokiej klasy. Umieszczenie całej mocy napędowej w kołach eliminuje potrzebę skomplikowanych układów przeniesienia napędu, co zwiększa efektywność i zmniejsza masę pojazdu.

Technologia ta może być szczególnie atrakcyjna dla producentów supersamochodów elektrycznych, którzy poszukują sposobów na połączenie maksymalnej mocy z optymalną kontrolą. Możliwość niezależnego sterowania każdym kołem otwiera nowe możliwości w zakresie dynamiki pojazdu.

Pozostaje pytanie o trwałość i niezawodność tak zaawansowanego systemu oraz jego wpływ na koszty serwisowania. Czy Sonic X rzeczywiście zrewolucjonizuje branżę motoryzacyjną, a może pozostanie niszowym rozwiązaniem dla najbardziej ekskluzywnych modeli?

Tagi: elapheelaphe sonicelaphe sonic xsilniksilnik elektrycznysilnik wkołowySłowenia
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

donut lab silnik ces 2025
Aktualności

Fińska rewolucja w silnikach elektrycznych: Donut Lab zbiera 25 milionów euro i podpisuje kontrakty z gigantami motoryzacyjnymi

2025-07-11
silniki elektryczne mercedes
Aktualności

Mercedes zapowiada przełom w produkcji napędów elektrycznych – fabryka w Stuttgarcie już pracuje na pełnych obrotach

2025-07-03
ebikeos hubmotor silnik
Aktualności

Niewielki, ale potężny. Nowy silnik do e-bike’ów miejskich może zmienić reguły gry

2025-06-29

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
onvo l90
Aktualności

Chińska rewolucja w SUV-ach elektrycznych: Onvo L90 waży mniej niż większość aut osobowych

2025-07-10
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.