Pierwszy raz w historii Rajdu Dakar, ten niesamowicie długi wyścig wygrał samochód z napędem elektrycznym. Prawie 8000 kilometrów wyścigu po niesprzyjającym terenie nie przeszkodziło elektrycznemu Audi RS Q e-tron w zwycięstwie.
Audi RS Q e-tron zwycięzcą Rajdu Dakar
Choć zwycięski samochód ma napęd elektryczny, to nie do końca jest on typowym samochodem elektrycznym. Audi RS Q e-tron to prototyp niskoemisyjny. Posiada elektryczny napęd na 4 koła, akumulator wysokiego napięcia i konwerter energii, który spala resztkowe paliwo reFuel (paliwo jest produktem opartym na odpadach niebędących produktami spożywczymi, a na biogennych częściach roślin. W pierwszym etapie procesu biomasa jest przetwarzana w etanol, a w dalszych w zasilające samochody paliwo), oszczędzając około 60% emisji CO2 w porównaniu z paliwami konwencjonalnymi. Można więc powiedzieć, że jest to samochód elektryczny z wbudowanym agregatem.
Wyścig na dystansie 7883 km podzielony był na ponad 400-kilometrowe odcinki, a także dwa etapy maratońskie z ograniczonym serwisem (lub bez niego) oraz 4600 km jazdy na czas. Rajd Dakar 2024 zespół Audi wygrał z przewagą wynoszącą 1 godzinę i 20 minut, pokonując ostre piargi, szutrowe drogi i wysokie wydmy.
„Gratulujemy zespołowi Audi Sport zwycięstwa w Rajdzie Dakar” – powiedział Gernot Döllner, Prezes Zarządu AUDI AG. „Audi po raz kolejny ustanowiło kamień milowy w sportach motorowych. Zwycięstwo w najtrudniejszym na świecie pustynnym rajdzie ze zelektryfikowanym napędem jest realizacją hasła „Przewaga dzięki technice” i wskazuje drogę do naszej elektrycznej przyszłości”.
To zwycięstwo pokazuje, że elektryczne napędy mogą śmiało konkurować, a nawet pokonywać tradycyjne rozwiązania. Problemem ostatecznie zostaje już tylko możliwości zasięgowe samochodów elektrycznych oraz czas ich ładowania.
Dołącz do dyskusji