• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Huawei i SAIC łączą siły na poważnie. Ich SUV kosztuje 81,5 tys. zł i w drodze są kolejne modele

28.10.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Technologiczny kompromis w imię szybkości
  • Desant SUV-ów to zimna kalkulacja
  • Gigantyczna skala i cele na setki tysięcy
  • Co to oznacza dla rynku

Chiński rynek motoryzacyjny nie zwalnia tempa. Sojusz HIMA, czyli motoryzacyjne ramię Huawei, właśnie powiększył się o piątego członka. Do marek Aito, Luxeed, Stelato i Maextro dołącza już na poważnie Shangjie. To efekt strategicznej współpracy technologicznego giganta z państwowym kolosem SAIC Motor. Ich pierwszym dziełem jest SUV o nazwie H5, który zadebiutował 23 września.

Jego największą bronią ma być cena. Ustalono ją na poziomie 159 800 juanów. Przy obecnym kursie (0,51 zł za 1 RMB) daje to kwotę około 81,5 tysiąca złotych. To pozycjonuje model H5 jako absolutnie najtańszą propozycję w całym sojuszu HIMA. To cena, która na polskim rynku kojarzy się raczej z budżetowymi autami segmentu B, a nie nowocześnie wyglądającym SUV-em naszpikowanym technologiami.

Jednak jak donoszą lokalne media, w tym serwis Leiphone, za tą agresywną strategią kryje się pewien istotny kompromis. Okazuje się, że wielki pośpiech miał swoją cenę.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Technologiczny kompromis w imię szybkości

Najważniejszą informacją nie jest sam debiut, ale to, co kryje się pod karoserią. Zarówno pierwszy model H5, jak i dwa kolejne, nadchodzące SUV-y marki Shangjie, nie zostaną zbudowane na dedykowanej, nowej platformie opracowywanej wspólnie przez SAIC i Huawei.

REKLAMA

Powód? Według raportu, „ograniczenia cyklu rozwojowego”. Mówiąc wprost: partnerzy musieli się bardzo spieszyć, aby jak najszybciej wprowadzić produkt na rynek. Czas okazał się cenniejszy niż technologiczna nowinka. Zamiast czekać na ukończenie prac nad nową architekturą, postanowiono sięgnąć po sprawdzone rozwiązania. Prezes SAIC, Jia Jianxu, już w kwietniu wspomniał, że początkowa inwestycja w Shangjie to 6 miliardów juanów i że projekt wykorzysta „najbardziej dojrzałe linie produkcyjne” SAIC.

To klasyczna strategia „wejścia z drzwiami”. Zamiast dopieszczać produkt, Huawei i SAIC wolą najpierw zająć pozycję na rynku, budować wolumen sprzedaży i świadomość marki. Dopiero trzeci model w kolejności ma otrzymać nową, dedykowaną platformę, kiedy ta będzie już w pełni gotowa i przetestowana. To pokazuje, jak brutalna i szybka jest obecnie walka o klienta w Chinach.

Desant SUV-ów to zimna kalkulacja

Decyzja o tym, by pierwsze trzy modele nowej marki były SUV-ami, również nie jest przypadkiem. To konserwatywny i bezpieczny wybór, podyktowany twardymi danymi rynkowymi. Huawei i SAIC nie eksperymentują – idą prosto w najszerszy i najbardziej chłonny segment.

Dane Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych (CPCA) nie pozostawiają złudzeń. Od stycznia do września tego roku sprzedaż SUV-ów w Chinach osiągnęła 8,43 miliona sztuk. Oznacza to wzrost o 10,4% rok do roku. Co ważniejsze, SUV-y stanowią obecnie 49,56% całego rynku pojazdów osobowych w kraju.

Dla porównania, sedany w tym samym okresie znalazły 7,8 miliona nabywców (wzrost o 8,5%), co daje im 45,86% udziału w rynku. Wybór był więc oczywisty: jeśli chcesz szybko osiągnąć „znaczący wolumen sprzedaży”, musisz mieć w ofercie SUV-y.

Dopiero w 2026 roku Shangjie planuje lekką dywersyfikację portfolio. W planach jest wprowadzenie sedana oraz… kolejnego SUV-a.

REKLAMA
shangjie h5

Gigantyczna skala i cele na setki tysięcy

To nie jest projekt garażowy. Ambicje stojące za Shangjie są ogromne. Według raportu serwisu 36kr, wewnętrzny cel sprzedaży dla samego modelu H5 ustalono na 20 000 sztuk miesięcznie. Co więcej, firma zakomunikowała już swoim poddostawcom w łańcuchu dostaw, aby byli gotowi na roczny wolumen produkcji sięgający 400 000 samochodów.

Aby sprostać takim zamówieniom, SAIC uruchamia potężne moce produkcyjne. Koncern zbudował dedykowaną fabrykę dla Shangjie w Lingang w Szanghaju. To jednak nie wszystko. Firma przejęła również część linii produkcyjnych w zakładach SAIC-GM w Jinqiao, również w Szanghaju. Widać wyraźnie, że SAIC traktuje ten sojusz priorytetowo i jest gotowe na masową produkcję.

Co to oznacza dla rynku

Obserwujemy fascynujący model biznesowy. Huawei konsekwentnie buduje swoje motoryzacyjne imperium HIMA, ale nie jako producent pojazdów, lecz jako dostawca „mózgu” – systemu operacyjnego, łączności, inteligentnych systemów wsparcia kierowcy i całego ekosystemu. Partnerzy tacy jak Seres (Aito), Chery (Luxeed) czy teraz SAIC (Shangjie) dostarczają natomiast to, w czym są najlepsi: dekady doświadczenia w produkcji masowej i gotowe platformy.

Decyzja o starcie na „starej” platformie to ryzykowny, ale zrozumiały ruch. W hiperkonkurencyjnej chińskiej rzeczywistości, kto nie wchodzi szybko na rynek, ten może w ogóle na niego nie wejść. Huawei i SAIC stawiają wszystko na jedną kartę: niską cenę i siłę marki, by kupić sobie czas na wdrożenie docelowej technologii.

Pierwsze modele mają być jak taran, który wybije dziurę w rynkowym murze. Gdy klienci oswoją się z marką Shangjie, przyjdzie czas na model numer trzy – już na nowej platformie, zapewne droższy i bardziej zaawansowany. To klasyczna strategia zdobywania przyczółka.

Pytanie brzmi: czy klienci kupią tę historię? Czy niezwykle niska cena 81,5 tys. złotych i logo Huawei na pokładzie wystarczą, by wybaczyć technologiczny kompromis i „dojrzałą” platformę?

Jesteśmy bardzo ciekawi Waszej opinii. Czy taka strategia „szybko i tanio” ma sens w dzisiejszym świecie EV, gdzie wszyscy prześcigają się w nowinkach technicznych? Dajcie znać w komentarzach, co myślicie o tym ruchu.

Tagi: himaHuaweisaicShangjieSUVzapowiedź
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

kia ev4 gt hot hatch
Aktualności

Wygląda jak lambo, ale to nowa Kia. Elektryczny potwór wjeżdża na ulice i rzuca wyzwanie Golfowi R

2025-10-27
byd tang l
Aktualności

Koniec żartów. BYD Atto 8 nadciąga globalnie z mocą 1086 KM i absurdalnie niską ceną

2025-10-26
nio es9 i nio es8
Aktualności

Nio ES9 nadchodzi. Gigantyczny SUV większy od największych zadebiutuje niedługo

2025-10-26
REKLAMA

Popularne wpisy

byd tang l
Aktualności

Koniec żartów. BYD Atto 8 nadciąga globalnie z mocą 1086 KM i absurdalnie niską ceną

2025-10-26
platforma e-gmp hyundai
Aktualności

Baterie w używanych elektrykach to tykająca bomba? Szwedzi zbadali 1300 aut. Wyniki to szok. Kia i Tesla na czele

2025-10-23
xpeng x9
Aktualności

Koniec plotek. Kosmiczny Xpeng X9 przyłapany na ładowarce w Europie. To zła wiadomość dla Mercedesa

2025-10-26
uciety kabel ładowarki
Aktualności

Kolejny cios w plagę cięcia kabli. Złodzieje z Gdańska złapani na gorącym uczynku

2025-10-26
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.