Spis treści
Wyścigi na prostej często ujawniają zaskakujące prawdy o rzeczywistych możliwościach samochodów. Najnowszy test przeprowadzony przez Jasona Cammisę z magazynu Hagerty pokazał, jak elektryczne SUV-y radzą sobie w bezpośrednim starciu na ćwierćmili. W centrum uwagi znalazły się dwa modele – Lucid Gravity Dream Edition oraz Rivian R1S w wersji Quad z czterema silnikami.
Rivian R1S Quad – siła czterech silników
Rivian R1S w najnowszej konfiguracji Quad otrzymał cztery silniki drugiej generacji, które łącznie generują 1025 koni mechanicznych i 1198 Nm momentu obrotowego. To imponujące cyfry, które przekładają się na spektakularną dynamikę startu. System kontroli startu opuszcza przód pojazdu podobnie jak w przypadku funkcji Cheetah Stance w Tesli.
Mimo zaawansowanego systemu dociskającego przód do asfaltu dla lepszej przyczepności, przednie koła nadal nieco prokręcają się podczas startu. Rivian szybko rusza z miejsca, ale jak pokazuje test, nie jest najszybszy w pierwszych metrach wyścigu.
Porsche Macan Turbo EV – mistrz pierwszych metrów
Największym zaskoczeniem okazał się Porsche Macan Turbo EV, który mimo znacznie mniejszej mocy – 630 KM i 833 Nm – pokonał oba większe i mocniejsze SUV-y na starcie. Kluczem do sukcesu niemieckiego modelu jest znacznie mniejsza masa, która w połączeniu z doskonałą kontrolą trakcji pozwala na błyskawiczny start.
Macan EV pokazuje, że w przypadku pojazdów elektrycznych nie zawsze większa moc oznacza lepszą dynamikę. Stosunek mocy do masy oraz zaawansowane systemy kontroli trakcji mogą być równie ważne jak surowe parametry techniczne.


Lucid Gravity – triumf wyższych prędkości
Lucid Gravity Dream Edition rozpoczyna wyścig najskromniej ze wszystkich uczestników. Pierwszy start może wprowadzać w błąd – pojazd wydaje się najwolniejszy. Jednak prawdziwa siła Lucida ujawnia się na wyższych prędkościach, gdzie jego 1070 KM i 1107 Nm z zaledwie dwóch silników zaczyna robić różnicę.
Kluczowym momentem jest osiągnięcie przez Riviana ograniczenia prędkości maksymalnej na poziomie 209 km/h. W tym momencie R1S Quad zaczyna tracić na przyspieszeniu, podczas gdy Lucid może rozpędzać się aż do 250 km/h. To właśnie ta różnica pozwala modelowi Lucid na zwycięstwo w każdym z przeprowadzonych wyścigów.
Analiza techniczna wyników
Wyniki pokazują jak różne podejścia do budowy elektrycznych SUV-ów wpływają na ich charakterystyki jezdne. Rivian stawia na cztery silniki i maksymalny moment obrotowy, co przekłada się na doskonałą dynamikę startu. Lucid wykorzystuje tylko dwa silniki, ale dzięki wyższej mocy i możliwości osiągania większych prędkości dominuje na końcu dystansu.
Waga odgrywa kluczową rolę – Porsche Macan jest najlżejszy, co daje mu przewagę w pierwszych metrach. Lucid, będąc kilkaset kilogramów lżejszy od Riviana, utrzymuje lepsze przyspieszenie na wysokich prędkościach.
Przyszłość elektrycznych wyścigów
Rozwój technologii napędów elektrycznych pokazuje, że producenci wybierają różne strategie. Rivian koncentruje się na maksymalnym momencie obrotowym i kontroli trakcji, co sprawdza się w trudnych warunkach terenowych. Lucid stawia na wydajność i wysokie prędkości, co może być atutem na autostradach.
Kolejne generacje pojazdów elektrycznych prawdopodobnie będą oferować jeszcze lepsze stosunki mocy do masy oraz bardziej zaawansowane systemy kontroli trakcji. Możemy spodziewać się, że różnice między modelami będą się zmniejszać, a decydować będą detale techniczne.


Wnioski dla kupujących
Test pokazuje, że specyfikacje techniczne nie zawsze odzwierciedlają rzeczywiste możliwości pojazdu. Lucid Gravity udowadnia, że dobrze zaprojektowany układ napędowy z dwoma silnikami może przewyższyć konkurencję z czterema silnikami. Rivian R1S Quad pozostaje imponującym pojazdem, ale jego ograniczenia prędkościowe mogą być problemem dla osób szukających maksymalnej dynamiki.
Porsche Macan Turbo EV pokazuje, że masa pojazdu może być ważniejsza niż surowa moc. Dla większości użytkowników jego dynamika startu będzie bardziej odczuwalna niż przewaga konkurencji na wysokich prędkościach.
Który z tych elektrycznych SUV-ów wydaje Wam się najciekawszy? Czy preferujecie maksymalną moc, doskonałą dynamikę startu, czy może kompromis między wszystkimi parametrami? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach.
Dołącz do dyskusji