• Słownik
  • Kontakt
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Komisja Europejska chce zmusić firmy zajmujące się wynajmem samochodów i floty korporacyjne do zakupu wyłącznie aut elektrycznych

21.07.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Radykalne zmiany w flotach korporacyjnych
  • Gigantyczny wpływ na rynek motoryzacyjny
  • Rosnący opór branży
  • Problemy infrastrukturalne w centrum uwagi
  • Długa droga do wdrożenia
  • Wpływ na transformację energetyczną
  • Przyszłość elektryfikacji flot

Komisja Europejska przygotowuje regulacje, które mogą zrewolucjonizować rynek pojazdów użytkowych w Unii. Zgodnie z planami od 2030 roku firmy wynajmu samochodów oraz floty korporacyjne miałyby być zobowiązane do kupowania wyłącznie pojazdów elektrycznych. Choć propozycja nie została jeszcze oficjalnie przedstawiona, już teraz budzi kontrowersje w branży.

Radykalne zmiany w flotach korporacyjnych

Niemiecki dziennik „Bild am Sonntag” ujawnił szczegóły planowanych przepisów. Regulacje miałyby wprowadzić stuprocentowy udział aut elektrycznych w nowych zakupach dla firm wynajmu i flot korporacyjnych. Komisja Europejska planuje zaprezentować propozycję pod koniec lata, rozpoczynając tym samym proces parlamentarny.

Temat nie jest całkowicie nowy. W marcu Komisja zapowiedziała projekt legislacyjny mający zwiększyć udział pojazdów elektrycznych w flotach firmowych. Na początku lipca firmy z branży informowały o dyskusjach nad wprowadzeniem 75-procentowego udziału elektryków do 2027 roku i stuprocentowego do 2030 roku.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Bruksela potwierdza prace nad nowymi regulacjami, ale nie ujawnia szczegółów aktualnych dyskusji. Oznacza to brak oficjalnego komentarza dotyczącego rzekomo planowanego stuprocentowego udziału pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

Gigantyczny wpływ na rynek motoryzacyjny

Potencjalne regulacje miałyby ogromny wpływ na europejski rynek motoryzacyjny. Około 60 procent wszystkich nowych aut w Unii Europejskiej rejestrowanych jest na firmy i wypożyczalnie, podczas gdy jedynie 40 procent trafia do klientów prywatnych. To oznacza, że planowane przepisy dotyczyłyby większości sprzedawanych pojazdów.

Taka skala oddziaływania sprawia, że branża motoryzacyjna z niepokojem obserwuje rozwój sytuacji. Firmy leasingowe i wypożyczalnie już teraz sygnalizują problemy związane z infrastrukturą ładowania oraz kosztami eksploatacji pojazdów elektrycznych.

Rosnący opór branży

Choć propozycja nie została jeszcze oficjalnie zaprezentowana, sprzeciw w branży już narasta. Niemiecki europoseł Markus Ferber z CSU wystosował list do przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen, wzywając do porzucenia planów. Ferber argumentuje, że samochody elektryczne byłyby kupowane jedynie w celu spełnienia wymogów, a nie rzeczywistych potrzeb.

Richard Knubben, dyrektor generalny Leaseurope (europejskiej organizacji zrzeszającej krajowe stowarzyszenia leasingowe), ostrzega przed przyspieszeniem przez tylne drzwi regulacji pierwotnie planowanych na 2035 rok. Knubben obawia się, że decyzje podejmowane są z przekonania, a nie na podstawie faktów.

Problemy infrastrukturalne w centrum uwagi

Nico Gabriel z zarządu firmy Sixt wskazuje na fundamentalny problem. „Kwoty elektryczne dla operatorów flot są całkowicie nieodpowiednie, ponieważ nie odnoszą się do pierwotnej przyczyny problemu” – stwierdza Gabriel. Jego zdaniem główną barierą jest powolne rozwijanie infrastruktury szybkiego ładowania.

To stanowisko odzwierciedla szersze obawy branży. Firmy wynajmu i floty korporacyjne działają w modelu biznesowym wymagającym wysokiej dostępności pojazdów. Ograniczona infrastruktura ładowania może znacząco wpływać na efektywność operacyjną takich przedsiębiorstw.

Długa droga do wdrożenia

Nawet jeśli Komisja Europejska przedstawi swoją propozycję, droga do wdrożenia regulacji będzie długa i niepewna. Zarówno Rada Europejska reprezentująca państwa członkowskie, jak i Parlament Europejski musiałyby zaakceptować przepisy.

Proces legislacyjny może trwać miesiące, a nawet lata. W tym czasie branża będzie miała możliwość przedstawienia swoich argumentów i wpływania na ostateczny kształt regulacji. Historia pokazuje, że pierwotne propozycje Komisji często ulegają znaczącym modyfikacjom podczas procesu parlamentarnego.

Wpływ na transformację energetyczną

Planowane regulacje wpisują się w szerszą strategię Unii Europejskiej dotyczącą neutralności klimatycznej. Przyspieszenie elektryfikacji flot korporacyjnych może znacząco wpłynąć na redukcję emisji CO2 w transporcie. Jednocześnie zwiększy popyt na pojazdy elektryczne, co może przyspieszyć rozwój technologii i obniżyć koszty.

Z drugiej strony, gwałtowne wprowadzenie wymogów może prowadzić do problemów z dostępnością pojazdów oraz wzrostu cen. Branża obawia się także wpływu na konkurencyjność europejskich firm w porównaniu z konkurentami spoza Unii.

REKLAMA

Przyszłość elektryfikacji flot

Niezależnie od ostatecznego kształtu regulacji, elektryfikacja flot korporacyjnych wydaje się nieunikniona. Pytanie brzmi nie „czy”, ale „kiedy” i „jak szybko” proces ten nastąpi. Firmy już teraz przygotowują się do transformacji, inwestując w infrastrukturę ładowania i testując różne modele pojazdów elektrycznych.

Kluczowe będzie znalezienie równowagi między ambicjami klimatycznymi a praktycznymi możliwościami branży. Sukces regulacji zależeć będzie od jednoczesnego rozwoju infrastruktury ładowania oraz wsparcia dla firm w procesie transformacji.

Co myślicie o planach wymuszenia stuprocentowej elektryfikacji flot korporacyjnych do 2030 roku – czy to realny cel, czy zbyt ambitne założenie?

Tagi: Europaunia europejska
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

orlen charge stacja
Aktualności

Europa ma 5 lat na zbudowanie 2,5 miliona ładowarek. To misja skazana na porażkę?

2025-10-12
ładowanie ciężarówki elektrycznej
Aktualności

Unia ratuje elektryczne ciężarówki? Ogromna ulga wisi na włosku

2025-10-09
Zeekr 7x
Aktualności

Konkurencja dla Tesli i BMW? Chiński Zeekr wjeżdża do naszej części Europy

2025-10-03

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

orlen czechy
Aktualności

Orlen rusza z potężną ofensywą. Tysiące ładowarek zaleją Czechy, a w Polsce już widać pierwsze efekty

2025-10-15
spolmlek elocity stacja szybkiego ładowania
Aktualności

Ładowanie auta za 80 groszy i za 3,50 zł. Polska to istny Dziki Zachód elektromobilności

2025-10-10
gotion bateria solid-state jinshi
Aktualności

Volkswagen ma asa w rękawie. Chińska rewolucja w bateriach właśnie ruszyła

2025-10-13
renault twingo e-tech
Aktualności

Renault odpala rewolucję. Tanie auta elektryczne z Europy mają zmieść chińską konkurencję

2025-10-13
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.