• Słownik
  • Kontakt
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Mercedes ładuje auto z mocą 850 kW i bije rekord świata. Koniec z wymówkami o długim ładowaniu?

29.08.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Nardò jako poligon przyszłości
  • Strategia godna Formuły 1
  • Ładowanie z mocą, jakiej jeszcze nie było
  • Sekret tkwi w chłodzeniu
  • Co to oznacza dla nas?

Jeszcze kilka dni temu świat elektromobilności żył informacją o niezwykłym wyczynie Mercedesa. Koncepcyjny Mercedes AMG GT XX pokonał dystans ponad 40 075 kilometrów w mniej niż osiem dni, co odpowiada okrążeniu Ziemi wzdłuż równika. Teraz niemiecki producent uchylił rąbka tajemnicy i pokazał, co stało za tym spektakularnym sukcesem. A szczegóły są równie imponujące, co sam rekord. Nie chodziło bowiem tylko o szybką jazdę, ale o przełomowe technologie, które już wkrótce mogą trafić do naszych samochodów.

Nardò jako poligon przyszłości

Aby pobić rekord, dwa prototypy gnały po legendarnym torze testowym Nardò ze stałą, optymalną prędkością 300 km/h. To ekstremalne obciążenie dla każdego pojazdu, a dla elektrycznego – w szczególności. Mercedes podkreśla, że kluczem do sukcesu był nie pojedynczy element, ale zintegrowane podejście obejmujące innowacyjny system chłodzenia, dopracowaną aerodynamikę i niezwykle inteligentną strategię operacyjną.

Co ważne, nie mówimy tu o technologiach z kosmosu, które pozostaną jedynie w sferze konceptów. Sercem pojazdu były trzy silniki o przepływie osiowym od firmy Yasa (należącej do Mercedesa) oraz bezpośrednio chłodzona bateria. Jak zapowiada producent, są to technologie, które trafią do seryjnej produkcji już w przyszłym roku w ramach nowej, wyczynowej architektury AMG.EA.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Strategia godna Formuły 1

Ustalenie idealnej prędkości na poziomie 300 km/h nie było przypadkiem. Poprzedziły to liczne symulacje, które miały znaleźć złoty środek między szybkością a zużyciem energii. Choć auto jest w stanie pojechać nawet 360 km/h, zużycie energii wzrosłoby wtedy nieproporcjonalnie, co wydłużyłoby postoje na ładowanie i w ostatecznym rozrachunku pogorszyło wynik.

REKLAMA

W projekt zaangażowano nawet ekspertów od symulacji z działu silnikowego Formuły 1, Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP). Stworzyli oni narzędzie, które na żywo porównywało założoną strategię z realnymi warunkami na torze. Wszystkie dane – od temperatury, przez siłę wiatru, zużycie opon, aż po zabrudzenia na torze – spływały w czasie rzeczywistym do ciężarówki „Mission Control”. Dzięki temu zespół mógł na bieżąco korygować strategię, na przykład zmieniając długość przejazdów między kolejnymi ładowaniami.

koncept mercedes amg gt xx
koncept mercedes amg gt xx

Ładowanie z mocą, jakiej jeszcze nie było

Skoro o ładowaniu mowa, to właśnie ten aspekt budzi największe emocje. Aby skrócić postoje do absolutnego minimum, Mercedes nawiązał współpracę z firmą Alpitronic, znanym producentem stacji ładowania. Celem było stworzenie systemu, który wykracza poza dzisiejsze standardy.

Efekt? Prototypowa ładowarka Alpitronic, która, choć korzystała ze standardowego złącza CCS, była w stanie dostarczyć prąd o natężeniu do 1000 amperów. Inżynierowie użyli do tego dyspensera z ładowarki MCS (przeznaczonej dla ciężarówek) i zmodyfikowali go, montując kabel CCS z ulepszonym chłodzeniem. To pozwoliło ładować prototypy Mercedesa ze średnią mocą 850 kW. Dla porównania, większość publicznych szybkich ładowarek w Europie oferuje moc od 150 do 350 kW.

Oczywiście, postawienie takiego systemu na torze we Włoszech było ogromnym wyzwaniem logistycznym. Wymagało budowy nowej linii średniego napięcia i transformatorów o łącznej mocy ponad 2,5 megawata. Cały proces, od złożenia wniosku budowlanego do uruchomienia, zajął niespełna trzy miesiące.

Sekret tkwi w chłodzeniu

Dostarczenie tak ogromnej mocy to jedno, ale jej przyjęcie przez akumulator to zupełnie inna sprawa. Bez potężnego i wydajnego chłodzenia bateria po prostu by się przegrzała. Mercedes zastosował tu innowacyjne, bezpośrednie chłodzenie cieczą każdego ogniwa baterii.

Jednak chłodzenia wymagają też silniki, inwertery i cała elektronika. Każdy z tych komponentów pracuje optymalnie w innej temperaturze. Aby zarządzać tym skomplikowanym systemem, inżynierowie stworzyli Central Coolant Hub (CCH) – swego rodzaju mózg całego układu chłodzenia. To zintegrowane urządzenie, wyposażone w pompy, czujniki i zawory, dba o to, by każdy element miał idealne warunki pracy.

Największą zaletą tego rozwiązania jest fakt, że auto jest w stanie utrzymać pełną wydajność w niemal każdej sytuacji. Jak pisze Mercedes, „po jeździe z dużą prędkością w wysokiej temperaturze, system pozwala na natychmiastowy dostęp do maksymalnej mocy ładowania. I odwrotnie, po sesji szybkiego ładowania, wyjątkowe osiągi są dostępne od razu”. To rozwiązuje jeden z kluczowych problemów dzisiejszych aut elektrycznych.

koncept mercedes amg gt xx
koncept mercedes amg gt xx
koncept mercedes amg gt xx wnętrze

Co to oznacza dla nas?

Rekord Mercedesa to nie tylko marketingowy popis. To poligon doświadczalny, z którego wnioski trafią wprost do samochodów seryjnych. Oczywiście, ładowarki o mocy 850 kW nie pojawią się jutro na każdej stacji, bo barierą pozostaje infrastruktura sieciowa. Jednak technologie chłodzenia, inteligentne oprogramowanie zarządzające baterią (BMS) i know-how zdobyte w ekstremalnych warunkach to kapitał, który zaprocentuje w przyszłości.

REKLAMA

Inżynierowie, dzięki zastosowaniu specjalnych ogniw z elektrodami referencyjnymi, nauczyli się znacznie lepiej modelować zachowanie baterii podczas ekstremalnego obciążenia. Ta wiedza pozwoli tworzyć bardziej wydajne i trwalsze akumulatory do aut, którymi będziemy jeździć na co dzień.

Mercedes i Alpitronic pokazali, co jest technicznie możliwe. Udowodnili, że czas ładowania może zbliżyć się do czasu tankowania tradycyjnego samochodu. Teraz piłka jest po stronie branży energetycznej i operatorów sieci, by tę technologiczną rewolucję przekuć w powszechnie dostępny standard.

Jak myślicie, kiedy takie moce ładowania staną się normą? A może to przerost formy nad treścią i nie potrzebujemy aż tak szybkich ładowarek? Czekamy na wasze opinie w komentarzach.

Tagi: Mercedesmercedes amgmercedes amg gt xxmercedes amg gt xx bateriamercedes amg gt xx cenamercedes amg gt xx mocmercedes amg gt xx specyfikacjamercedes amg gt xx wnętrzemercedes amg gt xx wyglądmercedes amg gt xx zasięgrekord
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

mercedes vision iconic
Aktualności

Mercedes zrywa z nudą w elektrykach. Tak wygląda powrót do korzeni w wielkim stylu

2025-10-14
bus testowy mercedes elf
Aktualności

900 kW w zwykłym złączu CCS. Mercedes właśnie testuje nowe rozwiązania ładowania

2025-10-12
mercedes-benz cla 2025
Aktualności

Zielone światło dla Mercedesa? Po miesiącach spadków sprzedaż elektryków wreszcie odbiła

2025-10-07

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

orlen czechy
Aktualności

Orlen rusza z potężną ofensywą. Tysiące ładowarek zaleją Czechy, a w Polsce już widać pierwsze efekty

2025-10-15
spolmlek elocity stacja szybkiego ładowania
Aktualności

Ładowanie auta za 80 groszy i za 3,50 zł. Polska to istny Dziki Zachód elektromobilności

2025-10-10
gotion bateria solid-state jinshi
Aktualności

Volkswagen ma asa w rękawie. Chińska rewolucja w bateriach właśnie ruszyła

2025-10-13
renault twingo e-tech
Aktualności

Renault odpala rewolucję. Tanie auta elektryczne z Europy mają zmieść chińską konkurencję

2025-10-13
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.