• Słownik
  • Kontakt
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Lamborghini wsadziło wtyczkę do V12. Efekt? 1065 koni i nowa definicja szaleństwa

20.08.2025
w Aktualności, Hybrydy
Czas czytania: 8 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Serce bestii wciąż spalinowe, ale z elektrycznym wspomaganiem
  • Co go odróżnia od Revuelto? Kluczem jest bateria
  • Technologia z toru na drogę i do garażu 29 szczęśliwców
  • Jaka przyszłość czeka hybrydowe hipersamochody?

Hybrydy plug-in kojarzą się głównie z oszczędnością i rozsądkiem. To samochody, które mają godzić świat spalin i prądu w imię ekologii i niższego spalania. Lamborghini postanowiło jednak pokazać, że ta sama technologia może służyć zupełnie innemu celowi – tworzeniu drogowych potworów o mocy przekraczającej wszelkie wyobrażenie. Włosi nie są pierwsi, bo już dekadę temu McLaren P1 i Porsche 918 udowodniły potencjał hybryd. Ale teraz gra wchodzi na zupełnie nowy poziom.

Przedstawiamy Lamborghini Fenomeno. To najpotężniejsze drogowe Lamborghini w historii, które bierze technologię znaną z miejskich SUV-ów i wynosi ją na ekstremalny, supersportowy szczyt.

Serce bestii wciąż spalinowe, ale z elektrycznym wspomaganiem

U podstaw Fenomeno leży DNA modelu Revuelto, ale poddane kuracji wzmacniającej. Centralnym punktem wciąż jest to, co fani marki kochają najbardziej – wolnossący silnik V12 o pojemności 6,5 litra. Już sama ta jednostka jest majstersztykiem. Generuje 823 konie mechaniczne i 534 Nm momentu obrotowego, co czyni ją najmocniejszym V12, jakie kiedykolwiek opuściło fabrykę w Sant’Agata Bolognese. Cała ta moc trafia na tylne koła poprzez ośmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynię biegów.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

To jednak dopiero początek. Prawdziwa magia Lamborghini Fenomeno kryje się w elektryfikacji. Auto wyposażono w aż trzy silniki elektryczne. Dwa z nich napędzają przednie koła, każdy generując 147 KM i 258 Nm. To one odpowiadają za błyskawiczną reakcję na gaz przy niskich prędkościach i realizują napęd na cztery koła. Co ciekawe, to również one umożliwiają samochodowi cofanie, odciążając w ten sposób główną skrzynię biegów.

REKLAMA

Trzeci silnik elektryczny, o konstrukcji osiowej, został zintegrowany ze skrzynią biegów i wspomaga jednostkę spalinową. Gdy wszystkie systemy pracują razem, kierowca ma do dyspozycji oszałamiającą moc 1065 koni mechanicznych. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 2,4 sekundy, a prędkość maksymalna to „ponad” 350 km/h. To wartości, które jeszcze niedawno zarezerwowane były wyłącznie dla bolidów wyścigowych.

Lamborghini Fenomeno
Lamborghini Fenomeno
Lamborghini Fenomeno
Lamborghini Fenomeno
Lamborghini Fenomeno
Lamborghini Fenomeno
Lamborghini Fenomeno
Lamborghini Fenomeno
Lamborghini Fenomeno
Lamborghini Fenomeno
Lamborghini Fenomeno

Co go odróżnia od Revuelto? Kluczem jest bateria

Lamborghini Fenomeno ma o 64 konie mechaniczne więcej niż Revuelto, na którym bazuje. Skąd ta różnica? Po części to zasługa modyfikacji w silniku V12, między innymi w układzie rozrządu. Jednak kluczową rolę odgrywa nowy, specjalnie zaprojektowany dla tego modelu akumulator.

Podczas gdy Revuelto i Temerario (kolejny model w gamie) korzystają z baterii o pojemności 3,8 kWh, Fenomeno otrzymało znacznie większy pakiet. Mówimy tu o baterii o pojemności 7 kWh. Większa pojemność oznacza nie tylko potencjalnie większy zasięg w trybie czysto elektrycznym, ale przede wszystkim zdolność do oddawania znacznie większej mocy w krótszym czasie. To właśnie pozwala silnikom elektrycznym pracować z maksymalną wydajnością i podbijać ogólną moc systemu.

Lamborghini na razie nie zdradza szczegółów dotyczących czasu ładowania, ale możemy się spodziewać, że będzie ono możliwe z mocą co najmniej 7 kW prądem przemiennym (AC), podobnie jak w innych hybrydowych modelach marki.

Lamborghini Fenomeno
Lamborghini Fenomeno
Lamborghini Fenomeno
Lamborghini Fenomeno
Lamborghini Fenomeno

Technologia z toru na drogę i do garażu 29 szczęśliwców

Jak powiedział prezes Lamborghini, Stephan Winkelmann, „Fenomeno to nieporównywalny supersamochód w limitowanej edycji”. I nie są to puste słowa. Powstanie zaledwie 29 egzemplarzy tego modelu, a każdy z nich jest już prawdopodobnie sprzedany.

REKLAMA

To auto naszpikowane jest technologią wywodzącą się bezpośrednio ze sportów motorowych. Układ hamulcowy to karbonowo-ceramiczne tarcze, których technologię zapożyczono z programu wyścigów długodystansowych Lamborghini. Zawieszenie jest regulowane manualnie, co pozwala kierowcy dostosować jego charakterystykę do własnych preferencji. Nad trakcją czuwa nowy system czujników „6D”, który na bieżąco analizuje przyspieszenie, przechyły wzdłużne i poprzeczne oraz odchylenie od toru jazdy, by w inteligentny sposób zarządzać mocą trafiającą na koła.

Lamborghini Fenomeno wnętrze
Lamborghini Fenomeno wnętrze
Lamborghini Fenomeno wnętrze
Lamborghini Fenomeno wnętrze

Jaka przyszłość czeka hybrydowe hipersamochody?

Fenomeno to coś więcej niż tylko pokaz siły. To wyraźny sygnał, w jakim kierunku zmierza motoryzacja z najwyższej półki. Nawet tak legendarne marki jak Lamborghini muszą dostosować się do coraz surowszych norm emisji spalin. Hybrydy plug-in są dla nich idealnym rozwiązaniem pomostowym – pozwalają zachować potężne, wielocylindrowe silniki spalinowe, które są duszą tych aut, jednocześnie obniżając emisje i otwierając drzwi do świata elektromobilności.

Dla inżynierów to także szansa na przełamywanie kolejnych barier. Silniki elektryczne oferują natychmiastowy moment obrotowy, idealnie uzupełniając charakterystykę wolnossących jednostek spalinowych. Dzięki temu samochody stają się nie tylko bardziej „zielone”, ale przede wszystkim szybsze i bardziej reaktywne niż kiedykolwiek wcześniej. Można zaryzykować stwierdzenie, że Fenomeno to jeden z ostatnich przedstawicieli gatunku, w którym V12 gra pierwsze skrzypce. Następnym krokiem może być już tylko downsizing silnika spalinowego na rzecz jeszcze mocniejszej elektryki, a w dalszej perspektywie – w pełni elektryczny hipersamochód.

Czy Lamborghini Fenomeno to ostateczne połączenie starej i nowej motoryzacji? A może to po prostu technologiczne dzieło sztuki, które pokazuje, że elektryfikacja nie musi oznaczać końca emocji za kierownicą?

Dajcie znać, co myślicie w komentarzach!

Tagi: hybrydy plug-inLamborghiniLamborghini FenomenoLamborghini Fenomeno bateriaLamborghini Fenomeno cenaLamborghini Fenomeno mocLamborghini Fenomeno specyfikacjaLamborghini Fenomeno wnętrzeLamborghini Fenomeno wyglądLamborghini Fenomeno zasięgPHEVpremierasupercar
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

Leapmotor B10
Aktualności

Chiński SUV za 120 tysięcy złotych wjeżdża do Polski – Leapmotor B10

2025-10-15
ferrari elettrica specyfikacje
Aktualności

Ferrari pokazało wszystko, ale ukryło najważniejsze. Czy to wystarczy, by rzucić wyzwanie Chinom?

2025-10-09
tesla model y standard
Aktualności

Tesla wreszcie ma model dla mas? Jest taniej, ale lista kompromisów jest długa – oto nowe Tesla Model 3 Standard i Tesla Model Y Standard

2025-10-07

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

spolmlek elocity stacja szybkiego ładowania
Aktualności

Ładowanie auta za 80 groszy i za 3,50 zł. Polska to istny Dziki Zachód elektromobilności

2025-10-10
renault twingo e-tech
Aktualności

Renault odpala rewolucję. Tanie auta elektryczne z Europy mają zmieść chińską konkurencję

2025-10-13
gotion bateria solid-state jinshi
Aktualności

Volkswagen ma asa w rękawie. Chińska rewolucja w bateriach właśnie ruszyła

2025-10-13
naszeauto zmiany 10 2025
Aktualności

Rewolucja w dopłatach do elektryków z programu naszEauto. Dostawczaki i busy włączone do dopłat, ale czy dla wszystkich starczy pieniędzy?

2025-10-13
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.