• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Lidar kontra kamery: Czy Tesla powinna zrewidować swoje podejście do autonomicznej jazdy?

18.03.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Tesla, lider rynku pojazdów elektrycznych, od lat stawia na technologię opartą wyłącznie na kamerach i sztucznej inteligencji w rozwijaniu systemów autonomicznej jazdy. To podejście, promowane przez Elona Muska, CEO Tesli, jest często krytykowane, a ostatni test przeprowadzony przez YouTubera i byłego inżyniera NASA, Marka Robera, ponownie rozniecił dyskusję na temat sensowności tej strategii.

Test „Looney Tunes” – kamery Tesli kontra lidar

Mark Rober, znany YouTuber i inżynier, w swoim najnowszym materiale porównał system oparty na kamerach w Tesli Model Y z pojazdem wyposażonym w lidar – technologię, która wykorzystuje laserowe czujniki do mapowania otoczenia. Inspiracją do testu była scena rodem z kreskówek „Looney Tunes”, gdzie fałszywa, namalowana ściana miała symulować drogę.

Wyniki testu:

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

  • Pojazd z lidarowym systemem wykrył przeszkodę (namalowaną ścianę) i bezpiecznie się zatrzymał.
  • Tesla Model Y, korzystając wyłącznie z kamer, nie rozpoznała fałszywej ściany i wjechała w nią bez hamowania.

Rober podsumował wyniki testu słowami: „Po raz pierwszy w historii mogę stwierdzić, że system optyczny Tesli w pełni polegający na kamerach z impetem rozbiłby się o fałszywą ścianę, nie zwalniając ani na chwilę”.

REKLAMA
Can You Fool A Self Driving Car?

Czy system Tesli jest wystarczający?

Tesla konsekwentnie rozwija swoją technologię Autopilot i Full Self-Driving (FSD), opierając się wyłącznie na kamerach. Elon Musk argumentuje, że taka strategia jest zbliżona do sposobu, w jaki ludzie prowadzą samochody – wykorzystując wzrok i analizując otoczenie w czasie rzeczywistym. Jednak krytycy podkreślają, że kamery nigdy nie osiągną precyzji i niezawodności lidarów, szczególnie w trudnych lub nietypowych sytuacjach.

Zalety lidarów:

  • Lidar tworzy trójwymiarową mapę otoczenia, co pozwala na precyzyjne wykrywanie przeszkód, niezależnie od warunków oświetleniowych.
  • W przeciwieństwie do kamer, lidar nie jest podatny na oszustwa, takie jak manipulacje wizualne (np. fałszywa ściana).

Problemy z kamerami:

  • System oparty na kamerach może mieć trudności z rozpoznawaniem nietypowych obiektów lub iluzji optycznych, co wykazał test Robera.
  • Kamery mogą działać mniej efektywnie w trudnych warunkach, takich jak mgła, deszcz czy intensywne światło słoneczne.

Kontrowersje wokół testu

Wideo Robera szybko zdobyło popularność, osiągając 10 milionów wyświetleń w ciągu dwóch dni. Jednak część widzów oskarżyła YouTubera o manipulację wynikami, sugerując, że test miał na celu zdyskredytowanie Tesli na korzyść Luminar, firmy produkującej lidary, której logo pojawiało się w materiale.

Najczęstsze zarzuty:

  1. Autopilot nie był włączony podczas testu: Krytycy zauważyli brak charakterystycznych wskaźników na ekranie Tesli, które potwierdzają aktywację Autopilota. Rober opublikował dodatkowe nagrania, które pokazują, że system był włączony przed zderzeniem.
  2. Autopilot wyłącza się tuż przed zderzeniem: Część widzów zwróciła uwagę, że Autopilot w Tesli ma tendencję do dezaktywacji tuż przed kolizją. To zjawisko zostało wcześniej opisane przez amerykańską agencję NHTSA podczas badania wypadków Tesli z udziałem pojazdów ratunkowych.
  3. Wielokrotne podejścia do testu: W materiałach opublikowanych przez Robera zauważono różnice w prędkości pojazdu, co sugeruje, że test przeprowadzono kilka razy, aby uzyskać pożądany efekt.

Rober odrzucił zarzuty o manipulację, podkreślając, że nie otrzymał żadnego wynagrodzenia od Luminar za użycie lidarowego pojazdu w swoim teście.

Tesla i kontrowersyjne decyzje technologiczne

W 2021 roku Tesla usunęła z pojazdów przednie radary oraz czujniki ultradźwiękowe, przechodząc w pełni na system oparty na kamerach, nazwany „Tesla Vision”. Ta decyzja spotkała się z krytyką nawet wśród inżynierów Tesli, którzy uważali, że kamery nie są wystarczającym rozwiązaniem do zapewnienia pełnego bezpieczeństwa.

REKLAMA
tesla model y juniper
Tesla Model Y, fot. Tesla

Chociaż Full Self-Driving (FSD) Tesli jest bardziej zaawansowanym systemem niż Autopilot, oba rozwiązania korzystają z tych samych kamer, co oznacza, że mogą napotkać podobne problemy w nietypowych warunkach.

Rzeczywistość systemów autonomicznych

Test Robera podkreśla kluczowe wyzwania, przed którymi stoi branża autonomicznej jazdy:

  • Różnica między asystentami kierowcy a pełną autonomią: Autopilot Tesli jest systemem wspomagającym kierowcę, a nie pełnym systemem autonomicznym. Firma ostrzega, że kierowca musi być cały czas czujny i gotowy do interwencji. Jednak nazewnictwo i marketing Tesli często wprowadzają w błąd, sugerując wyższy poziom autonomii.
  • Bezpieczeństwo w nietypowych sytuacjach: Testy takie jak ten Robera pokazują, że systemy autonomiczne muszą być przygotowane na nieprzewidywalne scenariusze, które mogą wystąpić na drodze.

Czy Tesla powinna zmienić podejście?

W obliczu rosnącej konkurencji na rynku pojazdów elektrycznych i autonomicznych, pytanie o sensowność strategii Tesli pozostaje otwarte. Lidar, choć droższy, oferuje niezrównaną precyzję i bezpieczeństwo, co czyni go preferowanym rozwiązaniem dla wielu innych producentów, takich jak Mercedes-Benz czy Waymo.

Tesla, z kolei, argumentuje, że kamery i sztuczna inteligencja to przyszłość autonomii, ponieważ są bardziej zbliżone do ludzkiego sposobu postrzegania świata. Jednak kolejne incydenty i badania mogą sugerować, że łączenie kamer z lidarami i innymi czujnikami może być bardziej skutecznym podejściem.

Co uważasz?

Test Marka Robera uwypuklił potencjalne słabości systemu Tesli opartego wyłącznie na kamerach, co ponownie wzbudziło debatę na temat przyszłości autonomicznej jazdy. Chociaż Tesla pozostaje liderem innowacji, być może nadszedł czas, aby firma rozważyła integrację lidarów lub innych czujników w swoich pojazdach.

Jakie jest Twoje zdanie na temat podejścia Tesli do autonomicznej jazdy? Czy kamery wystarczą, czy może lidar jest niezbędnym elementem? Podziel się swoją opinią w komentarzach!

Zamów swoją Teslę i zaoszczędź 2000 zł!
Zamów swoją Teslę!
Tagi: Elon MuskLiDARporównanieTeslawypadek
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

volvo ex90
Aktualności

Volvo EX60 zadebiutuje już na początku 2026 roku – szwedzki producent odkrywa karty

2025-06-30
tesla supercharger v4
Aktualności

Tesla obiecywała tańsze auta już od roku – zostały tylko dwa dni do końca terminu

2025-06-29
tesla model y robotaxi
Aktualności

Tesla ukrywa dane o Robotaxi przed amerykańskimi regulatorami. Pierwsze dni usługi przyniosły poważne problemy

2025-06-28

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
xiaomi yu7
Aktualności

Xiaomi YU7 oficjalnie w sprzedaży – nowy SUV, który może pogrążyć Model Y

2025-06-26
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.