• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Mercedes zmienia zdanie: elektryczny Mercedes CLA jednak naładuje się także na Superchargerach 400V

14.05.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Jedna decyzja, wiele konsekwencji
  • Jak będzie działać ładowanie?
  • Co dalej?
  • Czy to przełom?
  • Zachęcamy do dyskusji

Mercedes-Benz zrobił krok wstecz, ale z korzyścią dla kierowców. Elektryczny Mercedes CLA, który miał być ładowany wyłącznie z ultraszybkich ładowarek 800V, jednak będzie kompatybilny także z popularniejszymi ładowarkami 400V. Oznacza to jedno – dostęp do sieci Superchargerów Tesli stanie się realną opcją.

Jeszcze kilka dni temu wyglądało na to, że Mercedes postawi wszystko na jedną kartę – ekstremalnie szybkie ładowanie przy 800 woltach, ale kosztem kompatybilności. Pierwotny plan zakładał, że Mercedes CLA EV nie będzie wspierać 400-woltowych ładowarek, które dominują na amerykańskim rynku. Dla użytkowników oznaczałoby to wykluczenie z największej sieci ładowania DC w USA – czyli stacji Tesli.

Teraz Mercedes zmienia narrację. Amerykańska wersja nowego CLA EV dostanie wbudowany konwerter 400V, który umożliwi korzystanie z większości publicznych ładowarek DC w USA – w tym z Tesla Superchargerów. To istotna zmiana, która może zadecydować o rynkowym sukcesie tego modelu.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Jedna decyzja, wiele konsekwencji

Wbrew pozorom, nie chodzi tylko o wygodę. Pierwotna decyzja o ograniczeniu się do 800V miała sens technologiczny – szybkie ładowanie, nawet 320 kW, czyli możliwość uzupełnienia zasięgu o ponad 300 km w zaledwie 10 minut. Ale realia rynku szybko zweryfikowały plany producenta.

W USA dominują ładowarki 400V, a nie 800V. Co więcej, choć Mercedes CLA ma złącze NACS (czyli standard Tesli), to bez konwertera nie mógłby w pełni korzystać z tej infrastruktury – a przynajmniej nie bez dodatkowych adapterów i ograniczeń. To absurd, którego Mercedes postanowił uniknąć.

REKLAMA

Jak tłumaczy firma: „Technologia punktów ładowania różni się w zależności od regionu. Dlatego zdecydowaliśmy się wyposażyć CLA w możliwość ładowania zarówno przy 400V, jak i 800V, aby zapewnić jak największy zasięg kompatybilnych stacji ładowania”.

mercedes cla elektryczny

Jak będzie działać ładowanie?

Mercedes nie podał jeszcze oficjalnych danych na temat prędkości ładowania przy 400V, ale wiadomo jedno – będzie wolniej niż przy 800V. Dla przypomnienia, żeby osiągnąć 320 kW z instalacji 800V, potrzeba 400 amperów. Przy 400V trzeba byłoby dostarczyć aż 800 amperów – a takich ładowarek w USA niemal nie ma.

W praktyce oznacza to, że Mercedes CLA EV przy ładowarkach 400V – jak większość Superchargerów Tesli – naładuje się wolniej, ale naładuje się w ogóle. A to kluczowa różnica. Lepsze ładowanie z mniejszą mocą niż żadna możliwość doładowania w trasie.

REKLAMA

Dla porównania: Hyundai Ioniq 5, który także ma architekturę 800V, ładuje się z mocą ponad 200 kW przy odpowiednich stacjach. Ale podpięty do Superchargera V3 (najpowszechniejszego w USA), traci około 100 kW mocy ładowania. Można się spodziewać, że Mercedes CLA EV będzie mieć podobne ograniczenia.

Co dalej?

Decyzja Mercedesa to ważny sygnał dla całej branży – elastyczność zaczyna być ważniejsza niż czysta moc. Coraz więcej producentów dostrzega, że infrastruktura ładowania nie jest jeszcze wystarczająco rozwinięta, by opierać się tylko na jednym standardzie.

Mercedes deklaruje, że pierwsze egzemplarze Mercedes CLA EV trafią do USA jeszcze pod koniec 2025 roku, ale będą to modele pokazowe, demonstrujące możliwości szybkiego ładowania. Regularna sprzedaż z konwerterem 400V ruszy na początku 2026 roku. To oznacza, że klienci nie będą musieli czekać długo, by skorzystać z tej rozszerzonej funkcjonalności.

Co istotne, Mercedes już wcześniej ogłosił przejście na złącze NACS w USA. Teraz wiadomo, że będzie to przejście kompletne – z pełną obsługą sieci Tesli, bez półśrodków.

mercedes-benz cla elektryczny
mercedes-benz cla elektryczny
mercedes-benz cla elektryczny

Czy to przełom?

Dla potencjalnych nabywców – zdecydowanie tak. Możliwość korzystania z ponad 140 tys. ładowarek DC w USA bez martwienia się o kompatybilność to realna wartość dodana. Dla Mercedesa – także. Zamiast promować wyłącznie jeden typ ładowania, otwiera się na różnorodność. I to się opłaca.

Dla całego rynku to sygnał, że standardy się zacierają. Jeszcze niedawno każdy producent trzymał się swojej technologii i swojego złącza. Dziś widać, że klient i dostępność ładowania są ważniejsze niż dumna inżynieria.

W tle pozostaje pytanie: co zrobią inni producenci? Czy zobaczymy podobne zmiany u BMW, Audi czy Lucid? A może Tesla otworzy się jeszcze bardziej na obcych graczy? To wszystko pokaże najbliższy rok.

Zachęcamy do dyskusji

Czy uważacie, że decyzja Mercedesa to ukłon w stronę użytkowników, czy raczej konieczność podyktowana realiami rynku? Jakie znaczenie ma dla Was dostępność ładowarek podczas zakupu auta elektrycznego? Podzielcie się opinią w komentarzach – czy Mercedes CLA EV właśnie zyskał w Waszych oczach?

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Tagi: 800vmercedesmercedes-benzMercedes-Benz CLAMercedes-Benz CLA bateriaMercedes-Benz CLA cenaMercedes-Benz CLA specyfikacjaMercedes-Benz CLA wnętrzeMercedes-Benz CLA wyglądMercedes-Benz CLA zasięgport ładowania nacssedansuperchargertesla supercharger
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

tesla fsd 12.5
Aktualności

Tesla coraz bliżej autonomicznej jazdy w Europie – duża zmiana z FSD już we wrześniu

2025-05-14
mercedes amg gt ev
Aktualności

1000 KM mocy i zupełnie nowa platforma: Mercedes-AMG szykuje elektrycznego zabójcę Taycana

2025-05-13
tesla supercharger
Aktualności

Tesla planuje podbój Arktyki – Superchargery mają dotrzeć tam, gdzie jeszcze ich nie było

2025-05-10

Dołącz do dyskusji

Popularne wpisy

byd dolphin mini
Aktualności

BYD Dolphin Surf – najtańszy elektryk BYD wkracza do Europy z nową nazwą i ulepszeniami

2025-03-20
denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
REKLAMA

RSS Nowe tematy na forum

  • Elon Musk - czy problemy Tesli są jego winą
  • Must have elektryka
  • Tesla Roadster - co myślicie? Czy to auto powstanie?
  • Must have elektryka
  • Must have elektryka
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.