Spis treści
Chińska firma Nio osiągnęła właśnie imponujący kamień milowy. 80 milionów wymian baterii – tyle usług wykonały jej stacje w całej historii działalności. Co robi jeszcze większe wrażenie, to tempo osiągnięcia tego wyniku. Od przekroczenia 70 milionów wymian minęły zaledwie cztery miesiące.
Liczby przedstawione przez producenta elektrycznych samochodów robią wrażenie. W tym miesiącu firma wykonuje średnio 97 tysięcy wymian baterii dziennie. To oznacza, że z każdej stacji Nio co 0,88 sekundy wyjeżdża pojazd z w pełni naładowaną baterią.
Sieć, która robi wrażenie
Obecna infrastruktura Nio w Chinach to 3405 stacji wymiany baterii. Tysiąc z nich znajduje się przy autostradach, co pokazuje, jak ważne są dla dalekobieżnych podróży. To strategiczne umiejscowienie pozwala kierowcom na szybkie „zatankowanie” podczas długich tras.
Firma podaje, że jej stacje dostarczyły łącznie ponad 4,2 miliarda kWh energii elektrycznej. Ta ilość wystarczyłaby do zasilania 2,11 miliona gospodarstw domowych przez cały rok. Ponad połowa energii używanej przez pojazdy Nio pochodzi właśnie ze stacji wymiany baterii.
Oszczędności, które przekonują użytkowników
Nio przedstawia konkretne korzyści swojego rozwiązania. W porównaniu z ładowaniem w publicznych stacjach, wymiana baterii pozwala zaoszczędzić czas. Łącznie użytkownicy zaoszczędzili już około 6703 godzin, co daje średnio 109 godzin na osobę.
Jeszcze bardziej przekonujące są oszczędności finansowe. W porównaniu z benzynowymi autami tej samej klasy, system wymiany baterii pozwolił zaoszczędzić użytkownikom około 20,9 miliarda juanów (około 10,7 miliarda złotych). Średnio każdy użytkownik zaoszczędził 34 tysięce juanów (około 17,3 tysiąca złotych).
Długa droga do sukcesu
Historia rozwoju sieci Nio pokazuje, jak trudne było początkowo wprowadzenie tej technologii. Pierwsza stacja wymiany baterii została uruchomiona 20 maja 2018 roku w Shenzhen. Do wykonania pierwszego miliona wymian potrzeba było aż 29 miesięcy.
Przełom nastąpił w 2022 roku. 4 lipca, cztery lata po uruchomieniu usługi, firma osiągnęła 10 milionów wymian. Tempo znacznie przyspieszyło – 5 sierpnia 2024 roku Nio osiągnęło 50 milionów wymian. Już 1 kwietnia tego roku licznik pokazał 70 milionów.
Strategiczne partnerstwo z CATL
18 marca Nio ogłosiło przełomowe partnerstwo z CATL, swoim dostawcą baterii. Firmy planują wspólnie zbudować największą na świecie sieć stacji wymiany baterii. To może oznaczać jeszcze szybszy rozwój infrastruktury i większą dostępność usługi.
CATL to jeden z największych światowych producentów baterii do pojazdów elektrycznych. Współpraca tych firm może znacząco wpłynąć na rozwój elektromobilności nie tylko w Chinach.
Nie tylko wymiana – kompleksowa sieć ładowania
Nio rozwija również tradycyjną infrastrukturę ładowania. Firma dysponuje obecnie 2896 stacjami szybkiego ładowania z 13375 punktami ładowania. Dodatkowo ma 1778 stacji docelowego ładowania oferujących 13398 portów ładowania.
To czyni Nio chińskim producentem samochodów z największą siecią infrastruktury ładowania. Firma nie stawia tylko na wymianę baterii, ale buduje kompleksowy ekosystem dla użytkowników pojazdów elektrycznych.
Czy to przyszłość elektromobilności?
Sukces Nio pokazuje, że wymiana baterii może być realną alternatywą dla tradycyjnego ładowania. Szybkość procesu porównywalna do tankowania paliwa to główna zaleta tego rozwiązania. Eliminuje ona jeden z głównych problemów elektromobilności – długi czas ładowania.
Jednak wdrożenie tej technologii na większą skalę wymaga ogromnych inwestycji i standaryzacji. Czy inne firmy pójdą podobną drogą? Czy wymiana baterii stanie się standardem w branży automotive?
Model biznesowy Nio opiera się na dzierżawie baterii, co obniża cenę zakupu samochodu. Użytkownicy płacą miesięczny abonament za korzystanie z baterii i mogą wymieniać ją w stacjach. To rozwiązanie może przyspieszyć adopcję pojazdów elektrycznych, szczególnie w krajach, gdzie cena jest główną barierą.
Liczby osiągnięte przez Nio pokazują, że chiński rynek elektromobilności dynamicznie się rozwija. 80 milionów wymian baterii w tak krótkim czasie to dowód na to, że użytkownicy doceniają wygodę i szybkość tej usługi.
Czy podobne rozwiązania pojawią się na polskim rynku? Jakie są wasze doświadczenia z ładowaniem pojazdów elektrycznych? Czy widzielibyście korzyści z możliwości wymiany baterii zamiast jej ładowania?
Dołącz do dyskusji