Styczeń 2025 roku przyniósł kolejny rekord na norweskim rynku motoryzacyjnym, gdzie pojazdy elektryczne (EV) osiągnęły 96,9% udziału w rynku, z czego 95,8% stanowiły w pełni elektryczne pojazdy (BEV), a 1,0% hybrydy plug-in (PHEV). To wzrost w porównaniu do stycznia 2024 roku, kiedy EV-y miały 93,9% udziału, a BEV-y 92,1%.
Toyota BZ4X liderem sprzedaży
Najlepiej sprzedającym się modelem w styczniu była Toyota BZ4X, z wynikiem 863 zarejestrowanych egzemplarzy, wyprzedzając Volkswagena ID.4 (542 sztuki) oraz Nissana Ariya (403 sztuki). Sukces Toyoty wynikał z dostawy dużej partii pojazdów w styczniu, co pozwoliło jej osiągnąć najlepszy wynik w Norwegii. Średnia miesięczna sprzedaż tego modelu w ciągu ostatnich 12 miesięcy wynosiła około 500 sztuk, co plasowało go na 5. miejscu w dłuższym okresie.





Wzrost sprzedaży na tle sezonowych norm
Styczeń, który zwykle jest miesiącem o najniższej sprzedaży w roku, w 2025 roku zaskoczył wysokim wolumenem – 9 343 zarejestrowane pojazdy, co oznacza wzrost o 82% rok do roku. Eksperci z norweskiej organizacji OFV (Opplysningsrådet for Veitrafikken) wskazują, że wzrost ten może wynikać z poprawy nastrojów konsumenckich po stabilizacji gospodarki w drugiej połowie 2024 roku.
Dominacja BEV-ów i marginalizacja innych napędów
Norweski rynek motoryzacyjny jest już niemal całkowicie zdominowany przez pojazdy elektryczne. W styczniu tylko dwa modele spośród 50 najlepiej sprzedających się samochodów nie były BEV-ami, a ich udział w rynku był marginalny:
- Diesle: 1,5% udziału,
- HEV-y (hybrydy bez ładowania): 1,3%,
- PHEV-y: 1,0%,
- Samochody benzynowe: zaledwie 0,35% (33 sztuki).


Nowe modele na rynku
Styczeń przyniósł również debiuty nowych modeli:
- Hyundai Inster: Subkompaktowy SUV o długości 3,83 m, z ceną początkową 231 000 NOK (~19 900 €). W styczniu zarejestrowano 4 egzemplarze, ale model ten ma potencjał, by znaleźć się w pierwszej dwudziestce sprzedaży w nadchodzących miesiącach.
- Opel Grandland: Po debiucie w grudniu (3 sztuki), w styczniu osiągnął wynik 37 sztuk.
- Audi S6 e-tron: Wzrost sprzedaży do 17 sztuk, po wcześniejszych pojedynczych rejestracjach w listopadzie i grudniu.
- Dongfang Nammi Box: Powrót do 20 sztuk po spadku do 6 w grudniu.
Tesla Model Y – lider długoterminowy
Pomimo umiarkowanego stycznia, Tesla Model Y pozostaje liderem długoterminowym dzięki wysokim wynikom sprzedaży w listopadzie i grudniu 2024 roku. Wprowadzenie odświeżonej wersji Modelu Y w marcu 2025 roku może umocnić jego pozycję na rynku.
Prognozy na 2025 rok
Norwegia, będąca liderem globalnej transformacji elektromobilności, osiągnęła niemal pełne nasycenie rynku pojazdami elektrycznymi. Pozostałe kilka procent rynku może zostać wypełnione dzięki:
- Nowym, bardziej przystępnym cenowo BEV-om, które pojawią się w związku z zaostrzeniem europejskich norm emisji w 2025 roku.
- Nowym niszowym modelom, takim jak średniej wielkości elektryczne pickupy, które mają trafić na rynek w 2025 roku.
Jak myślicie?
Norwegia kontynuuje swoją dominację w globalnym rynku EV, osiągając rekordowe wyniki udziału BEV-ów w sprzedaży. Toyota BZ4X zdominowała styczeń, ale konkurencja w segmencie elektrycznych SUV-ów pozostaje silna, z modelami takimi jak Volkswagen ID.4 czy Tesla Model Y.
Jakie modele mogą zyskać popularność w Norwegii w 2025 roku? Czy Tesla Model Y utrzyma swoją dominację? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji