• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Awantura o opór powietrza trwa. Avatr pozywa influencera, który podważył dane techniczne nowego Avatr 12

12.05.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Influencer uderza w dane producenta
  • Avatr odpowiada — transmisja z tunelu aerodynamicznego
  • Prawne uderzenie w influencera
  • Co dalej?
  • Czy influencerzy powinni ponosić odpowiedzialność?
  • Otwarte pytanie do Was

Chiński producent pojazdów elektrycznych Avatr wchodzi na wojenną ścieżkę z popularnym influencerem motoryzacyjnym. Chodzi o zarzuty dotyczące rzekomo zawyżonego współczynnika oporu powietrza (Cd) nowego modelu Avatr 12. Firma nie tylko opublikowała oficjalne dane z tunelu aerodynamicznego, ale także postanowiła pójść o krok dalej — wystosowała oficjalne pismo przedsądowe i grozi pozwem.

Influencer uderza w dane producenta

Cała sprawa rozpoczęła się 2 maja 2025 roku. Popularny chiński bloger motoryzacyjny publikujący pod pseudonimem Zurich Bei Le Ye opublikował film, w którym twierdził, że realny współczynnik oporu powietrza Avatr 12 wynosi aż 0,28. To aż o 33% więcej niż deklarowane przez producenta 0,21.

Nagranie natychmiast wywołało burzę w chińskim internecie. Sprawa szybko nabrała rozgłosu — film został nawet udostępniony przez Elona Muska na platformie X (dawny Twitter), co dodatkowo rozdmuchało temat na tyle, by zaprosić szefa Amerykańskiego giganta na oficjalne testy Avatr 12 w tunelu aerodynamicznym.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Avatr odpowiada — transmisja z tunelu aerodynamicznego

Producent nie pozostał bierny. Już 9 maja, czyli tydzień po publikacji kontrowersyjnego filmu, Avatr przeprowadził publiczny test Avatr 12 w tunelu aerodynamicznym w renomowanym instytucie badawczym CAERI (China Automotive Engineering Research Institute). Test był nadzorowany przez niezależnych notariuszy i odbył się na oczach kamer w transmisji na żywo.

Przeprowadzono kilka prób Avatr 12 w różnych konfiguracjach:

REKLAMA
  • Konfiguracja niskiego oporu (160 km/h): Cd = 0,2172
  • Standardowa (120 km/h): Cd = 0,2175
  • Z felgami sportowymi (120 km/h): Cd = 0,2327
  • Modyfikacje lusterek i zawieszenia: Cd = 0,2509
  • Z otwartą aktywną kratką chłodnicy: Cd = 0,2741

Wszystkie wyniki pokazały, że w optymalnych warunkach samochód osiąga deklarowany współczynnik 0,21, potwierdzając dane producenta.

avatr 12 tunel
avatr 12 tunel
avatr 12 tunel

Prawne uderzenie w influencera

Mimo jasnych wyników i obecności niezależnych obserwatorów, influencer nie wycofał się z krytyki Avatr 12. Wręcz przeciwnie — kontynuował publikacje, sugerując manipulację danymi i wręcz wyśmiewając testy. W jednej z wypowiedzi porównał sytuację do scen z filmu Kung Fu Hustle, sugerując zmowę pomiędzy CAERI, Avatrem i mediami.

To przelało czarę goryczy. Dział prawny Avatra wystosował formalne pismo przedsądowe, w którym żąda:

REKLAMA
  • Natychmiastowego usunięcia wszystkich materiałów dotyczących sprawy opublikowanych między 2 a 10 maja,
  • Publicznych przeprosin,
  • Utrzymania tych przeprosin jako przypiętych postów na wszystkich profilach społecznościowych influencera przez 30 dni.

W przeciwnym razie firma zapowiada kroki prawne za zniesławienie i działanie na szkodę reputacji marki.

Co dalej?

Warto podkreślić, że cała sytuacja wybuchła tuż po premierze modelu Avatr 12, który miał miejsce 7 maja. Model pojawił się w sześciu wariantach, z napędami elektrycznymi oraz zasięgiem przedłużanym, w cenach od 269 900 do 429 900 juanów (czyli od około 140 000 do 224 000 zł).

Dla Avatra stawką nie są tylko dane techniczne. To walka o zaufanie klientów, którzy są coraz bardziej świadomi i czujni. Firma już wcześniej deklarowała walkę z „czarnym PR-em”, a teraz pokazuje, że nie są to puste słowa — nagroda za ujawnienie takich działań sięga aż 5 milionów juanów (około 3,5 miliona złotych).

avatr 12
avatr 12
avatr 12

Czy influencerzy powinni ponosić odpowiedzialność?

Spór ten wpisuje się w szerszy problem odpowiedzialności influencerów za publikowane treści. Motoryzacyjni twórcy coraz częściej testują auta i publikują własne pomiary. To cenne z punktu widzenia konsumentów, ale rodzi też pytania o kompetencje, metodologię testów i intencje.

Czy test wykonany bez precyzyjnych narzędzi i w warunkach drogowych może być traktowany jako wiarygodne źródło danych technicznych? Czy granica między opinią a oszczerstwem nie została w tym przypadku przekroczona?

Na razie influencer nie odniósł się publicznie do wezwania przedsądowego. Jednak niezależnie od dalszego biegu sprawy, ta sytuacja będzie mieć konsekwencje dla całej branży — zarówno dla producentów, jak i dla niezależnych recenzentów.

Otwarte pytanie do Was

Czy Waszym zdaniem Avatr słusznie zareagował tak zdecydowanie? A może firma zbyt agresywnie próbuje uciszyć krytykę? Jakie są Wasze doświadczenia z danymi technicznymi producentów — wierzycie im bez zastrzeżeń, czy raczej traktujecie je z rezerwą?

Zachęcamy do podzielenia się opinią w komentarzach. Wasz głos pomoże zrozumieć, jak konsumenci patrzą na konflikt danych producenta i niezależnych testów.

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Tagi: avatrAvatr 12avatr 12 bateriaavatr 12 cenaavatr 12 mocavatr 12 specyfikacjaavatr 12 wnętrzeavatr 12 wyglądavatr 12 zasięgchinywspółczynnik oporu cx
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

nio et9
Aktualności

Luksusowe ambicje Nio. Flagowy ET9 ruszył z miejsca. Czy to nowy symbol chińskiego premium?

2025-05-12
xpeng x9 chiny
Aktualności

Chiny o krok od elektrycznej połowy – rekordowy udział NEV w sprzedaży samochodów

2025-05-12
zeekr 007 gt
Aktualności

Geely ściąga Zeekr z giełdy. Chiński gigant zmienia strategię w obliczu wojny cenowej i napięć z USA

2025-05-12

Dołącz do dyskusji

Popularne wpisy

byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
byd dolphin mini
Aktualności

BYD Dolphin Surf – najtańszy elektryk BYD wkracza do Europy z nową nazwą i ulepszeniami

2025-03-20
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
REKLAMA

RSS Nowe tematy na forum

  • Elon Musk - czy problemy Tesli są jego winą
  • Must have elektryka
  • Tesla Roadster - co myślicie? Czy to auto powstanie?
  • Must have elektryka
  • Must have elektryka
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.