• Słownik
  • Kontakt
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Polestar kapituluje – sprzedał tylko 69 aut w pół roku i zamyka działalność na dużym rynku

02.08.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Dramat sprzedażowy w kraju pochodzenia
  • Systematyczne zamykanie działalności
  • Finansowa przepaść pogłębia się
  • Ratunkowa injekcja kapitału
  • Giełdowa katastrofa
  • Czy to koniec marzeń o Chinach?
  • Co dalej z marką premium?

Szwedzko-chiński producent aut elektrycznych Polestar przygotowuje się do całkowitego wycofania z chińskiego rynku do końca tego roku. Informację podały chińskie media NBD Auto, powołujące się na katastrofalne wyniki sprzedaży i masową reorganizację struktury firmy w regionie.

Dramat sprzedażowy w kraju pochodzenia

Liczby mówią same za siebie – w pierwszej połowie 2025 roku Polestar sprzedał w Chinach zaledwie 69 pojazdów. To oznacza średnio nieco ponad 11 aut miesięcznie. Jeszcze gorzej prezentują się dane z kwietnia i maja, kiedy sprzedaż spadła do zera.

Ten dramatyczny wynik kontrastuje z globalnymi osiągnięciami marki. Na świecie Polestar dostarczył w tym samym okresie 30 300 pojazdów, co oznacza wzrost o 51 procent rok do roku. Paradoksalnie, firma radzi sobie lepiej na rynkach zagranicznych niż w swoim rodzimym Państwie Środka.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Systematyczne zamykanie działalności

Oznaki retretu narastały od miesięcy. W kwietniu zakończyła działalność spółka joint venture Polestar Times Technology (China) Co., Ltd., utworzona wspólnie z firmą Star Meizu. Jednocześnie nastąpiły znaczące zmiany w zarządzie – dyrektora generalnego na Chiny Wu Huijing zastąpił Hu Shiwen jako przedstawiciel prawny Polestar Automobile Sales Co., Ltd.

REKLAMA

Obecnie Polestar utrzymuje tylko jeden salon sprzedaży bezpośredniej w całych Chinach – znajduje się w Szanghaju. System zakupów online został wyłączony, a jazdy próbne wymagają umówienia telefonicznego. To wszystko wskazuje na niemal całkowite zawieszenie operacji na chińskim rynku.

Finansowa przepaść pogłębia się

Problemy w Chinach to tylko wierzchołek góry lodowej finansowych kłopotów Polestara. Na koniec 2024 roku firma wykazywała ujemne aktywa netto w wysokości 3,329 miliarda dolarów (12,3 miliarda złotych). Zobowiązania sięgały 7,4 mld dolarów (27,2 miliarda złotych) przy aktywach o wartości 4,05 mld dolarów) (15 miliardów złotych).

Od 2020 roku Polestar skumulował straty przekraczające 5,1 mld dolarów (18,8 miliarda złotych). Sam 2024 rok przyniósł stratę netto rzędu 7,4 miliarda złotych. Te liczby pokazują skalę problemów, z jakimi boryka się marka.

REKLAMA
samochody polestar
samochody polestar
polestar

Ratunkowa injekcja kapitału

W czerwcu PSD Investment Limited, główny inwestor w Geely Holding Group kontrolowanym przez przewodniczącego Li Shufu, wpompował w Polestara ratunkowe 200 milionów dolarów (738 milionów złotych). Ta transakcja zwiększyła łączny udział Li Shufu w firmie do 66 procent, podczas gdy udział Volvo spadł z 18 do 16 procent.

Giełdowa katastrofa

Sytuacja na giełdzie nie pozostawia złudzeń co do kondycji firmy. Od debiutu na NASDAQ w 2022 roku kurs akcji Polestara spadł o 90 procent. W 2024 roku firma otrzymała nawet zawiadomienie o niezgodności z regulaminem giełdy po tym, jak cena akcji spadła poniżej jednego dolara za sztukę.

Czy to koniec marzeń o Chinach?

Analitycy branżowi cytowani przez NBD Auto wyrażają wątpliwości, czy nawet ta znacząca injekcja kapitału wystarczy do rozwiązania problemów finansowych Polestara. Firma wciąż deklaruje osiągnięcie rentowności do 2025 roku, ale wobec intensywnej konkurencji na globalnym rynku aut elektrycznych to niezwykle ambitny cel.

Wycofanie z Chin może być strategiczną decyzją o koncentracji zasobów na bardziej obiecujących rynkach. Europa i Ameryka Północna wydają się obecnie priorytetowymi obszarami dla szwedzko-chińskiej marki. Tam Polestar cieszy się większym uznaniem klientów i osiąga lepsze wyniki sprzedażowe.

Co dalej z marką premium?

Sytuacja Polestara pokazuje, jak trudne jest budowanie marki premium na konkurencyjnym chińskim rynku aut elektrycznych. Lokalni producenci jak BYD, NIO czy XPeng zdominowali segment, oferując atrakcyjne produkty w niższych cenach.

Pozostaje pytanie, czy Polestar zdoła wykorzystać doświadczenia z chińskiej porażki do budowania silniejszej pozycji na innych rynkach. Koncentracja na Europie i Ameryce może okazać się kluczowa dla przyszłości marki, zwłaszcza że tam konsumenci doceniają skandynawski design i filozofię zrównoważonego rozwoju.

Czy uważacie, że Polestar podejmuje słuszną decyzję wycofując się z Chin? A może to kapitulacja, która może zaszkodzić globalnej marce? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach.

Tagi: ChinyGeelyPolestarWyniki sprzedaży
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

polish ev outlook 10 2025
Aktualności

Polska goni Europę w elektromobilności. Kiedy dogonimy Niemcy i czy grozi nam rynkowa zapaść?

2025-10-15
gotion bateria solid-state jinshi
Aktualności

Volkswagen ma asa w rękawie. Chińska rewolucja w bateriach właśnie ruszyła

2025-10-13
xiaomi su7 spalony
Aktualności

Xiaomi SU7 stanęło w płomieniach. Kierowca uwięziony w śmiertelnej pułapce

2025-10-13

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

spolmlek elocity stacja szybkiego ładowania
Aktualności

Ładowanie auta za 80 groszy i za 3,50 zł. Polska to istny Dziki Zachód elektromobilności

2025-10-10
renault twingo e-tech
Aktualności

Renault odpala rewolucję. Tanie auta elektryczne z Europy mają zmieść chińską konkurencję

2025-10-13
gotion bateria solid-state jinshi
Aktualności

Volkswagen ma asa w rękawie. Chińska rewolucja w bateriach właśnie ruszyła

2025-10-13
gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.