• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Polska ma za dużo ładowarek, a i tak jest problem. Nowy raport pokazuje nasz paradoks

04.11.2025
w Aktualności, Stacje ładowania
Czas czytania: 8 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Polski paradoks: ładowarki stoją puste
  • Infrastruktura na wyrost, ale czy na pewno?
  • Prawdziwy problem: zły miks i słabe sieci
  • Holandia pokazuje, co nas czeka
  • Przynajmniej jest tanio (choć to nie reguła)

Rynek pojazdów elektrycznych w Europie jedzie na dwóch różnych biegach. Podczas gdy północny zachód kontynentu, z Holandią i krajami skandynawskimi na czele, ucieka reszcie stawki, południe i wschód – w tym Polska – zostają w tyle. Nowa analiza europejskiego rynku infrastruktury od ChargePlanner ujawnia jednak, że Polska ma wyjątkowo specyficzny problem, którego nie mają inni.

W skrócie: zbudowaliśmy sieć ładowarek, z których… mało kto korzysta. Jednocześnie brakuje nam kluczowej technologii, która jest niezbędna do dalszego rozwoju.

Polski paradoks: ładowarki stoją puste

Brzmi to jak absurd, biorąc pod uwagę ciągłe narzekania na brak infrastruktury. Jednak dane liczbowe są bezlitosne. Zgodnie z analizą, Polska cierpi obecnie na „nadpodaż” ładowarek (oversupply) w stosunku do liczby zarejestrowanych pojazdów elektrycznych.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Raport wskazuje, że przy obecnej liczbie około 686 tysięcy pojazdów elektrycznych (BEV i PHEV), nasza sieć licząca ponad 50 tysięcy publicznych punktów ładowania (ok. 37,3 tys. AC, 9,5 tys. szybkich DC i 3,8 tys. ultraszybkich DC) jest po prostu niewykorzystana.

REKLAMA

Wskaźniki obłożenia stacji w Polsce i Hiszpanii są niższe niż w jakimkolwiek innym analizowanym kraju. Dla przykładu, średnie roczne wykorzystanie szybkiej ładowarki (Fast DC) to w Polsce zaledwie 8,4 MWh/rok. W tym samym czasie w innych krajach jest to 13,5 MWh/rok, a w przypadku stacji ultraszybkich różnice są jeszcze większe. Mówiąc wprost: inwestycje w infrastrukturę wyprzedziły zakupy samochodów, a operatorzy stacji ponoszą koszty utrzymania sprzętu, który przez większość czasu stoi bezczynnie.

WskaźnikWielka BrytaniaNiemcyFrancjaHiszpaniaWłochyPolskaHolandiaBelgiaPortugaliaLuksemburg
Cel liczby EV na 2030 (BEV+PHEV)9 300 K8 500 K6 930 K5 000 K6 000 K1 900 K1 453 K1 446 K797 K203 K
Obecna liczba pojazdów elektrycznych (BEV+PHEV)2 853 K3 287 K2 561 K686 K741 K249 K1 307 K892 K444 K66 K
Liczba pojazdów w pełni elektrycznych (BEV)1 916 K2 231 K1 694 K312 K365 K130 K748 K481 K261 K44 K
Liczba hybryd plug-in (PHEV)937 K1 055 K867 K374 K376 K119 K559 K411 K183 K22 K
Penetracja rynku przez EV (BEV)4.27%3.70%3.75%0.84%0.70%0.33%6.78%5.52%3.02%7.72%
Liczba punktów ładowania AC80.5 K150.5 K133.1 K37.3 K57.7 K8.6 K193.8 K88.1 K10.7 K2.5 K
Liczba szybkich punktów ładowania (Fast)13.0 K12.5 K13.3 K9.5 K10.8 K5.1 K1.7 K1.9 K5.4 K0.1 K
Liczba ultraszybkich punktów ładowania (Ultrafast)10.8 K34.4 K21.0 K3.8 K4.4 K1.1 K4.8 K4.9 K1.0 K0.4 K
Liczba EV na 1 punkt ładowania AC3522191813297104127
Liczba EV na 1 szybki punkt ładowania21926319372694977846583493
Liczba EV na 1 ultraszybki punkt ładowania26595122183168225272184425167
Średnie zużycie na punkt ładowania DC (MWh/rok)25.320.823.513.913.310.344.831.815.738.3
Średnie zużycie na szybki punkt ładowania (MWh/rok)11.87.411.38.49.69.012.813.510.914.4
Średnie zużycie na ultraszybki punkt ładowania (MWh/rok)41.625.631.228.022.316.556.039.040.546.5
Średnia cena za ładowanie AC45p/KWh53 ct/KWh1.64zł/KWh39 ct/KWh48 ct/KWh
Średnia cena za szybkie ładowanie64p/KWh53 ct/KWh42 ct/KWh62 ct/KWh2.15zł/KWh56 ct/KWh61 ct/KWh68 ct/KWh
Średnia cena za ultraszybkie ładowanie67p/KWh62 ct/KWh42 ct/KWh66 ct/KWh2.36zł/KWh63 ct/KWh60 ct/KWh67 ct/KWh

Infrastruktura na wyrost, ale czy na pewno?

Czy to oznacza, że przestaniemy budować nowe stacje? Niekoniecznie. Raport sugeruje intrygujące wytłumaczenie tego stanu rzeczy, szczególnie w kontekście Polski.

Nasza infrastruktura może być budowana nie z myślą o obecnych kierowcach aut osobowych, ale w oczekiwaniu na zupełnie inną rewolucję. Możliwe, że Polska, jako kluczowy kraj tranzytowy, przygotowuje się na elektryfikację ciężkiego transportu (e-HDV). Te pojazdy będą potrzebowały gęstej sieci ładowania o wysokiej mocy. Dzisiejsza nadpodaż może być więc strategiczną inwestycją „na wyrost”, która zaprocentuje, gdy na trasy wyjadą elektryczne ciężarówki.

Prawdziwy problem: zły miks i słabe sieci

Nawet jeśli przyjmiemy logikę budowy „na zapas”, analiza obnaża drugi, znacznie poważniejszy problem Polski. Nie chodzi tylko o to, ile mamy ładowarek, ale jakiego są one rodzaju.

REKLAMA

Nasza infrastruktura ma fatalny miks. W Polsce mamy obecnie około 9,5 tysiąca punktów ładowania „szybkich” (Fast DC, zazwyczaj 50 kW) i zaledwie 3,8 tysiąca „ultraszybkich” (Ultrafast DC, 150 kW i więcej). To prawie trzy razy mniej tych najbardziej pożądanych.

Dlaczego to źle? Ponieważ w dojrzałych rynkach, jak Niemcy czy Francja, ta proporcja jest odwrotna. Tam stawia się przede wszystkim na ładowarki ultraszybkie, bo to one realnie skracają czas podróży i likwidują „lęk o zasięg”. Kierowcy wolą dopłacić, ale ładować auto w 20 minut, a nie godzinę.

Raport wskazuje winowajcę bez owijania w bawełnę. Polska, obok Hiszpanii i Portugalii, cierpi z powodu sieci energetycznej, która nie radzi sobie z wyzwaniami. Wysokie koszty przyłączenia, niewystarczająca moc w kluczowych lokalizacjach i powolne procedury administracyjne skutecznie blokują rozwój stacji o dużej mocy. To nasz prawdziwy hamulec.

tesla supercharger wroclaw

Holandia pokazuje, co nas czeka

W problemach z siecią nie jesteśmy sami. Holandia, lider europejskiej elektromobilności, również boryka się z gigantyczną „kongestią” (korkami) w sieci. Ich sieć wysokiego napięcia nie była gotowa na tak szybki wzrost popytu.

Różnica polega na podejściu do problemu. Zamiast się zatrzymać, Holendrzy eksperymentują na potęgę z rozwiązaniami, które są przyszłością energetyki:

  • Dynamiczne ceny prądu (tańsze ładowanie poza szczytem).
  • Inteligentne ładowanie (Smart Charging), gdzie auto ładuje się wtedy, gdy sieć jest najmniej obciążona.
  • Lokalne mikrosieci zasilane np. z fotowoltaiki, odciążające główny system.

To lekcja dla Polski. Samo „stawianie słupków” to za mało. Jeśli nie zainwestujemy w inteligentne zarządzanie energią, nasze problemy z siecią będą się tylko pogłębiać, a rozwój ultraszybkich ładowarek stanie w miejscu.

Przynajmniej jest tanio (choć to nie reguła)

Jest jednak jeden pozytywny aspekt, który wyróżnia Polskę. Ceny. Podczas gdy w Niemczech czy Holandii koszt ładowania na stacjach ultraszybkich sięga 62-67 eurocentów za kWh (ok. 2,65 – 2,90 zł), w Polsce jest wyraźnie taniej.

Nasza średnia cena za ładowanie ultraszybkie to około 2,36 zł/kWh. Jest to poziom zbliżony do Francji (ok. 42-55 ct/kWh), która korzysta z taniej energii jądrowej. Na tle Europy Zachodniej wypadamy bardzo konkurencyjnie.

Tylko co z tego, skoro tych tanich, ultraszybkich stacji mamy jak na lekarstwo?

Europa wyraźnie się podzieliła. My tkwimy w grupie krajów, które gonią peleton. Nasz problem jest jednak wyjątkowy – mamy nadpodaż wolniejszych ładowarek, które stoją puste, bo kierowcy wolą ładować się w domu. Jednocześnie realnym hamulcem rozwoju jest słabość sieci energetycznych, która blokuje budowę ładowarek ultraszybkich – tych, których naprawdę potrzebujemy w trasie.

Wygląda na to, że kluczem do przyszłości nie jest już tylko liczba stacji, ale ich moc i inteligencja, z jaką zarządzają energią.

A jakie są Wasze doświadczenia? Czy też macie wrażenie, że publiczne ładowarki często stoją puste? A może brakuje Wam właśnie tych najszybszych na autostradach? Czekamy na Wasze głosy w komentarzach.

Tagi: infrastruktura ładowaniaładowanie samochodu elektrycznegoładowanie samochodu elektrycznego w Polsceładowarki ACładowarki DCPolskarozwój elektromobilności w Polsce
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

volvo ex90 ładowanie
Aktualności

Rząd obiecuje 87 tysięcy ładowarek do 2030 roku. Jest jeden wielki haczyk

2025-11-03
uciety kabel ładowarki
Aktualności

Kolejny cios w plagę cięcia kabli. Złodzieje z Gdańska złapani na gorącym uczynku

2025-10-26
złapano zlodzieja kabli lubin
Aktualności

Koniec plagi na Dolnym Śląsku? Złapano złodzieja kabli z ładowarek. Grozi mu kilka lat odsiadki

2025-10-24
REKLAMA

Popularne wpisy

byd tang l
Aktualności

Koniec żartów. BYD Atto 8 nadciąga globalnie z mocą 1086 KM i absurdalnie niską ceną

2025-10-26
GAC Hyptec GT Lite
Aktualności

Chińska wojna cenowa wchodzi w nową fazę. GAC odpala Hyptec GT Lite z zasięgiem 630 km za grosze

2025-11-02
toyota corolla ev koncept
Aktualności

To już nie jest samochód dla dziadka. Toyota pokazała Corollę EV i fani nie wierzą własnym oczom

2025-10-30
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.