• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Polska daleko w tyle z infrastrukturą ładowania. AFIR pokazuje brutalną rzeczywistość

29.04.2025
w Aktualności, Stacje ładowania
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • AFIR – motor napędowy elektromobilności?
  • Niby mamy moc, ale…
  • TEN-T: luka co 60 km
  • Elektryczne ciężarówki bez szans
  • 4 miliardy euro na ratunek?
  • Punkty są, ale nie tam gdzie trzeba
  • Co dalej? Realistyczny scenariusz
  • Głos należy teraz do Was

Polska ma spory problem z realizacją unijnego rozporządzenia AFIR. Chodzi o rozbudowę infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż sieci TEN-T. Choć oficjalne liczby rosną, tempo jest dalekie od wymaganego. Czas ucieka, a 2025 rok zbliża się szybciej, niż by się mogło wydawać.

AFIR – motor napędowy elektromobilności?

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804, czyli tzw. AFIR, to jedno z najważniejszych narzędzi politycznych, które mają pomóc Europie przejść na zeroemisyjny transport. W teorii – silny impuls dla rynku. W praktyce – duże wyzwanie, szczególnie dla takich krajów jak Polska.

Aby mierzyć tempo realizacji celów AFIR, Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) uruchomiło Licznik AFIR – aktualizowane cyklicznie narzędzie pokazujące, jak wygląda wdrażanie unijnych przepisów w praktyce. I nie wygląda dobrze.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Niby mamy moc, ale…

Jednym z obowiązków wynikających z AFIR jest zapewnienie odpowiedniej mocy stacji ładowania względem liczby zarejestrowanych pojazdów elektrycznych. Na każdy samochód typu BEV przypadać ma 1,3 kW, a na PHEV – 0,8 kW.

Na pierwszy rzut oka Polska spełnia te wymagania. Ale to pozorne zwycięstwo. Nasz park pojazdów elektrycznych jest po prostu jeszcze bardzo mały – około 80 tys. samochodów BEV. Dla porównania: we Francji tylko w trzy miesiące zarejestrowano podobną liczbę nowych „elektryków”.

REKLAMA

Nie zbudowaliśmy więc sieci ładowania szybciej niż inni. Po prostu mamy mniej aut, więc i mniej mocy musimy zapewnić. To nie sukces – to efekt startu z bardzo niskiego pułapu.

afir q1 2025

TEN-T: luka co 60 km

Największe wyzwanie dotyczy infrastruktury wzdłuż tzw. sieci TEN-T – strategicznej sieci transportowej w UE. AFIR wymaga, by co 60 km po każdej stronie drogi istniały strefy ładowania o mocy co najmniej 400 kW, a od 2027 roku – 600 kW.

W Polsce te cele są na razie realizowane tylko w 13% (dla roku 2025) i 6% (dla roku 2027). W porównaniu z końcówką 2024 roku to zaledwie 2 punkty procentowe postępu. A mówimy o drogach, które mają kluczowe znaczenie dla transportu krajowego i międzynarodowego.

REKLAMA

Jeszcze gorzej wygląda sytuacja w przypadku sieci kompleksowej TEN-T – tam poziom realizacji to okrągłe 0%.

Elektryczne ciężarówki bez szans

Jeszcze trudniej mają użytkownicy elektrycznych ciężarówek (eHDV). AFIR nakłada na państwa obowiązek stworzenia stref ładowania o mocy 2800 kW do 2027 roku, a do 2030 roku – aż 3600 kW. I to na co najmniej połowie sieci bazowej TEN-T.

W Polsce – zero takich stref. Funkcjonują tylko trzy lokalizacje z ładowarkami dla ciężarówek, rozmieszczone zbyt rzadko, by spełniały wymagania rozporządzenia. Z perspektywy międzynarodowego transportu drogowego to poważna bariera.

4 miliardy euro na ratunek?

31 marca Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił dwa programy wsparcia mające przyspieszyć rozbudowę infrastruktury wzdłuż sieci TEN-T. Łączny budżet to aż 4 miliardy euro.

Celem jest stworzenie kilkuset nowych punktów ładowania oraz zapewnienie przyłączy wysokiej mocy. Problem w tym, że to inwestycje wieloletnie. Cel na 2025 rok jest już w praktyce nie do osiągnięcia.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Polska może dogonić wymagania na rok 2027, a z większym wysiłkiem – na 2030. Ale to wymaga skoordynowanych działań, przyspieszenia procedur i realnego zaangażowania administracji publicznej.

Punkty są, ale nie tam gdzie trzeba

Nie oznacza to, że na autostradach nie da się naładować samochodu. PSNM podaje, że liczba punktów ładowania wzdłuż TEN-T w Polsce przekroczyła w marcu 930 – to wzrost o 37% rok do roku. To dobry sygnał.

Problem leży jednak w zagęszczeniu infrastruktury, czyli właśnie tym, na co kładzie nacisk AFIR. Rozrzucone ładowarki nie wystarczą, by zapewnić komfort podróżowania czy płynność transportu towarowego. A tego wymaga rynek, zwłaszcza gdy liczba elektryków ma szybko rosnąć.

Co dalej? Realistyczny scenariusz

Rok 2025 jest już niemal stracony. Nawet jeśli przyspieszymy, nadrobienie zaległości w tak krótkim czasie jest nierealne. Wszystko wskazuje na to, że 2027 może być pierwszym realnym testem, czy Polska traktuje AFIR poważnie.

Jeśli wykorzystamy dostępne fundusze i uprościmy procedury przyłączeniowe, mamy szansę na dogonienie liderów Europy Środkowo-Wschodniej. Inaczej zostaniemy w tyle – nie tylko w statystykach, ale też w realnej konkurencyjności gospodarki.

Nie chodzi tylko o samochody osobowe. Transport ciężki, logistyka, handel międzynarodowy – wszystko to opiera się dziś na niezawodnych trasach i sprawnej infrastrukturze. Brak punktów ładowania oznacza realne straty.

Głos należy teraz do Was

Czy Waszym zdaniem Polska jeszcze ma szansę nadrobić zaległości w infrastrukturze ładowania? A może jesteśmy skazani na bycie europejskim outsiderem elektromobilności?

Czekamy na Wasze opinie w komentarzach. Czy uważacie, że 4 mld euro wystarczy, by zmienić sytuację? A może potrzeba czegoś więcej niż tylko pieniędzy?

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Źródło: psnm
Tagi: AFIRpolskaTEN-Tunia europejska
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

byd dolphin surf
Aktualności

BYD Dolphin Surf w Polsce – elektryczny hit za mniej niż 85 tys. zł? Oto ceny i szczegóły oferty

2025-05-21
orlen ładowarka ev
Aktualności

Boom na elektryki w Polsce – rekordowe wyniki, nowe wyzwania, wielkie oczekiwania

2025-05-18
ionity stacja ladowania
Aktualności

IONITY zdobywa rekordowe finansowanie. Europa przyspiesza elektryczną rewolucję

2025-05-16

Dołącz do dyskusji

RSS Nowe tematy na forum

  • Xiaomi YU7 zaprezentowane. Co o nim myślicie?
  • Czym śmigacie, jeśli macie?
  • TeslaFI czy Tessie czy Tesla Mate?
  • Elon Musk - czy problemy Tesli są jego winą
  • Must have elektryka
REKLAMA

Popularne wpisy

byd dolphin mini byd dolphin surf
Aktualności

BYD Dolphin Surf nadciąga do Polski. Mały elektryk, który może sporo namieszać

2025-05-17
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
xiaomi yu7
Aktualności

Xiaomi YU7 oficjalnie zaprezentowany – Czy Tesla Model Y ma się czego bać?

2025-05-22
denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.