• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Polska spełnia minimalne wymogi AFIR dotyczące mocy ładowarek, ale sieć TEN-T pozostaje daleko w tyle

11.02.2025
w Aktualności, Stacje ładowania
Czas czytania: 4 min
0
Udostępnij

Zgodnie z najnowszym raportem „Licznik AFIR” opublikowanym przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), Polska z nawiązką spełnia wymogi unijnego rozporządzenia AFIR dotyczące minimalnej mocy infrastruktury ładowania przypadającej na zarejestrowane pojazdy elektryczne. Jednak sytuacja w zakresie rozbudowy sieci ładowarek wzdłuż tras TEN-T jest znacznie gorsza – pokrycie sieci bazowej dla samochodów osobowych wynosi zaledwie 11%, a dla pojazdów ciężarowych 0%.

AFIR – kluczowe regulacje dla infrastruktury ładowania

Unijne rozporządzenie AFIR (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804) określa ambitne cele rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych w państwach członkowskich UE. Główne założenia obejmują:

  1. Dostosowanie mocy ładowarek do liczby zarejestrowanych samochodów elektrycznych (BEV) i hybryd plug-in (PHEV).
  2. Rozmieszczenie stref ładowania wzdłuż sieci TEN-T co maksymalnie 60 km, zarówno dla pojazdów osobowych, dostawczych, jak i ciężarowych.

Polska spełnia wymogi dotyczące mocy ładowania

Według raportu PSNM, Polska spełnia z nawiązką wymogi AFIR w zakresie minimalnej mocy ładowarek przypadającej na zarejestrowane pojazdy elektryczne:

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

  • 1,3 kW na BEV i 0,8 kW na PHEV.

Jednak, jak zauważa Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM, spełnienie tych wymogów wynika bardziej z małej liczby zarejestrowanych pojazdów elektrycznych w Polsce niż z dobrze rozwiniętej sieci ładowarek. Obecnie w Polsce działa około 9 tys. punktów ładowania, co jest znacznie mniej niż w Belgii (80 tys.) czy Austrii (30 tys.), krajach z mniejszym parkiem pojazdów niż Polska.

REKLAMA

Problemy z siecią TEN-T

Największym wyzwaniem dla Polski pozostaje rozbudowa stref ładowania wzdłuż sieci TEN-T:

  • Dla samochodów osobowych i dostawczych: Wymagane strefy ładowania o mocy co najmniej 400 kW (do 2027 r. 600 kW) co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T. Obecny stopień realizacji celów wynosi:
    • 11% dla wymogów na 2025 r.
    • 4% dla wymogów na 2027 r.
  • Dla pojazdów ciężarowych (eHDV): Do końca 2027 r. wzdłuż połowy sieci bazowej TEN-T powinny działać strefy ładowania o mocy co najmniej 2800 kW, a do 2030 r. moc ta powinna wzrosnąć do 3600 kW. Obecny stopień realizacji celów w Polsce wynosi 0%.

Mimo że w Polsce istnieją już ładowarki dla elektrycznych ciężarówek, żaden odcinek sieci TEN-T nie spełnia wymagań unijnych co do minimalnej długości i liczby stref ładowania.

licznik afir q4
fot. PSNM

Wyzwania i potrzeba wsparcia finansowego

Rozwój infrastruktury wzdłuż sieci TEN-T wymaga ogromnych nakładów finansowych. Według Aleksandra Rajcha, członka zarządu PSNM, kluczowym czynnikiem może być uruchomienie programów dofinansowania przez NFOŚiGW (Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej). Na ten cel przeznaczono 4 mld zł, co ma pomóc w budowie stref ładowania w kluczowych lokalizacjach tranzytowych.

Jednak wyzwaniem pozostaje skoordynowanie dopłat do infrastruktury wysokiej mocy i przyłączy energetycznych:
„Idealnie byłoby, gdyby dofinansowanie obejmowało zarówno przyłącza, jak i stacje ładowania. To nadal otwarte pytanie, czy NFOŚiGW zdoła zapewnić równoległe wsparcie w większości lokalizacji” – podkreśla Rajch.

REKLAMA

Klucz do sukcesu – współpraca interesariuszy

Aby zrealizować ambitne cele AFIR, konieczne jest zaangażowanie wielu kluczowych podmiotów, w tym administracji centralnej, operatorów systemów dystrybucyjnych (OSD), operatorów stacji ładowania (OOSŁ) oraz sektora energetycznego.

Co myślicie?

Polska osiągnęła zadowalający poziom w zakresie mocy infrastruktury ładowania, ale pozostaje daleko w tyle w rozbudowie sieci ładowarek wzdłuż tras TEN-T. Przyspieszenie prac wymaga nie tylko większych inwestycji, ale także lepszej koordynacji działań między instytucjami i wsparcia ze strony funduszy publicznych.

Czy Polska jest w stanie nadgonić zaległości w realizacji celów AFIR? Jakie działania powinny zostać podjęte, aby przyspieszyć rozwój infrastruktury ładowania? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!

Tagi: AFIRPolskaTEN-Tunia europejska
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

Kia EV5
Aktualności

Kia EV5 szykuje się do wjazdu na europejskie drogi – czy to przyszłość segmentu SUV?

2025-07-08
strefa czystego transportu warszawa
Aktualności

Strefa Czystego Transportu w Warszawie: zero mandatów, a spalinowe auta wciąż jeżdżą

2025-07-08
byd dolphin surf
Aktualności

Komisja Europejska podtrzymuje ambitne cele klimatyczne na 2040 rok, ale kontrowersyjne offsety budzą niepokój

2025-07-06

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
onvo l90
Aktualności

Chińska rewolucja w SUV-ach elektrycznych: Onvo L90 waży mniej niż większość aut osobowych

2025-07-10
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.