Pożar baterii? Koniec z tym! Stellantis opatentował system „wydechowy” dla pojazdów elektrycznych, aby zmniejszyć ryzyko

Choć układy wydechowe kojarzą się głównie z silnikami spalinowymi, Stellantis postanowił wprowadzić tę koncepcję do świata pojazdów elektrycznych (EV). 16 stycznia 2025 roku Urząd Patentów i Znaków Towarowych USA (USPTO) opublikował zgłoszenie patentowe Stellantis, które zostało pierwotnie złożone w 2023 roku. Firma twierdzi, że z nowym systemem pożar baterii może zostać mocno ograniczony lub nawet się nie pojawić.

Jak działa system Stellantis?

Baterie w pojazdach elektrycznych mogą ulec przegrzaniu, co prowadzi do tzw. „thermal runaway” – procesu, w którym uwalniane są łatwopalne gazy, takie jak wodór czy węglowodory (np. metan, etan, propan). Wysokie temperatury mogą spowodować zapłon tych gazów, co zwiększa ryzyko pożaru.

Stellantis proponuje system, który:

Dlaczego Stellantis rozwija tę technologię?

Nowoczesne baterie w EV są wyposażone w zaawansowane systemy zarządzania, które monitorują temperaturę i izolują uszkodzone moduły. Jednak mimo tych zabezpieczeń, ryzyko pożarów baterii wciąż istnieje, co prowadziło do licznych akcji serwisowych w branży EV.

System Stellantis ma na celu nie tylko ograniczenie skutków pożarów, ale także zwiększenie bezpieczeństwa pojazdów dla ratowników, którzy muszą podejść do płonącego EV.

Inne innowacje w walce z pożarami baterii

Stellantis nie jest jedyną firmą, która szuka rozwiązań tego problemu. W 2019 roku Bosch zaproponował system pirotechniczny, który w przypadku przegrzania baterii szybko odcina połączenia elektryczne między pakietem baterii a resztą pojazdu. Oba podejścia skupiają się na ograniczeniu skutków pożarów, a nie na ich całkowitym zapobieganiu.

Czy to konieczne?

Choć pożary baterii w EV są rzadkie, ich skutki mogą być poważne. W 2023 roku Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) zauważył, że ryzyko pożarów w EV jest mniejsze niż w pojazdach spalinowych, ale ich większa masa stanowi inne zagrożenie – większe uszkodzenia w przypadku kolizji.

Koniec z pożarami?

System „wydechowy” Stellantis to innowacyjne podejście do zwiększenia bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych. Choć może wydawać się nietypowe, takie rozwiązania mogą odegrać kluczową rolę w dalszym rozwoju EV, szczególnie w kontekście bezpieczeństwa użytkowników i ratowników.

Czy system Stellantis to przyszłość bezpieczeństwa EV? Jak oceniacie takie podejście do problemu pożarów baterii? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!

Exit mobile version