• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

1000 km na jednym ładowaniu? Renault udowadnia, że kluczem nie jest wielka bateria, a dieta

25.12.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 19 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Nie tylko laboratoryjna ciekawostka
  • Specyfikacja techniczna Renault Filante Record 2025
  • Gdzie tkwi sekret?
  • Co to oznacza dla przyszłości?
  • Czy jesteśmy gotowi na kompromisy?

W świecie elektromobilności wciąż pokutuje przekonanie, że jedyną drogą do dużych zasięgów jest montowanie coraz większych i cięższych akumulatorów. Tymczasem Renault, tuż przed świętami, postanowiło włożyć kij w mrowisko. Ich eksperymentalny projekt, Renault Filante Record 2025, pokonał barierę 1000 kilometrów na jednym ładowaniu, korzystając z baterii, którą znajdziemy w seryjnym modelu stojącym w salonach. To wydarzenie może zmienić nasze postrzeganie efektywności w transporcie elektrycznym.

Nie tylko laboratoryjna ciekawostka

Większość rekordów zasięgu bita jest w warunkach, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistością – prędkości rzędu 30-40 km/h i jazda do ostatniego elektronu. Francuzi z Renault podeszli do tematu inaczej. Test przeprowadzony na torze UTAC w Maroku miał symulować realną podróż autostradową.

Wynik robi wrażenie: 1008 kilometrów przejechanych w czasie poniżej 10 godzin. Średnia prędkość wyniosła 102 km/h, co biorąc pod uwagę konieczność zmian kierowców i krótki postój techniczny, oznacza, że prędkość przelotowa musiała oscylować w granicach 110-120 km/h. To parametry typowe dla podróży drogą ekspresową, a nie powolnego toczenia się w cieniu ciężarówek.

Co najbardziej zaskakuje, po przekroczeniu linii mety komputer pokładowy wciąż wskazywał 11 procent energii w akumulatorze. Inżynierowie szacują, że pozwoliłoby to na pokonanie kolejnych 120 kilometrów. Teoretyczny zasięg całkowity zbliżył się więc do granicy 1130 km.

Inne w podobnym temacie

geely ex5

Renault idzie na układ z Geely. Chińczycy przejmują udziały, w zamian dają technologię EV

15/11/2025
rekord guinnessa kia pv5

Kia PV5 z ładunkiem 665 kg przejechała 693 km. Ten rekord Guinnessa to rewolucja dla firm

15/11/2025
gama alpine A110 2025

Koniec pewnej epoki. Alpine oficjalnie uśmierca spalinowe A110 i ma już gotowego następcę na prąd

15/11/2025
renault twingo e-tech

Renault odpala rewolucję. Tanie auta elektryczne z Europy mają zmieść chińską konkurencję

13/10/2025

Specyfikacja techniczna Renault Filante Record 2025

Poniżej znajdziecie kluczowe parametry tego niezwykłego pojazdu, zestawione z danymi seryjnego Scenica, z którego zapożyczono „serce” układu.

ParametrRenault Filante Record 2025Renault Scenic E-Tech (seryjny)
Pojemność baterii87 kWh87 kWh
Masa własnaok. 1000 kgok. 1850 kg
Średnie zużycie energii (test)7,8 kWh/100 kmok. 17-20 kWh/100 km (autostrada)
Zasięg (test/WLTP)1008 km+ (realny, szybki)625 km (WLTP, cykl mieszany)
OponySpecjalne Michelin (niskie opory)Standardowe drogowe

Gdzie tkwi sekret?

Liczby nie kłamią – zużycie energii na poziomie 7,8 kWh/100 km przy prędkości autostradowej to wynik, o którym dzisiejsze seryjne auta mogą tylko pomarzyć. Nawet liderzy efektywności, jak Tesla Model 3 czy Lucid Air, przy takich prędkościach potrzebują zazwyczaj dwa razy więcej prądu. Skoro bateria jest ta sama co w cywilnym Scenicu, różnicę musi robić reszta konstrukcji.

Odpowiedzią jest radykalna walka z masą i oporami powietrza. Filante waży zaledwie 1000 kilogramów. Dla porównania, współczesne kompakty elektryczne rzadko schodzą poniżej 1,6 tony. Francuzi osiągnęli to, stosując ultralekkie materiały oraz technologie steer-by-wire i brake-by-wire. Pozbycie się mechanicznych połączeń (kolumny kierowniczej, hydrauliki hamulcowej) na rzecz sterowania elektronicznego pozwoliło urwać kolejne cenne kilogramy.

Do tego dochodzi aerodynamika. Samochód wygląda jak kropla wody, a specjalnie zaprojektowane przez Michelin wąskie opony stawiają minimalny opór toczenia. To pokazuje brutalną prawdę o dzisiejszych elektrykach: to nie technologia bateryjna jest głównym hamulcem zasięgu, ale nasza chęć podróżowania wielkimi, ciężkimi SUV-ami o aerodynamice kiosku ruchu.

Renault Filante Record 2025

1 of 15
– +
1000 km na jednym ładowaniu? Renault udowadnia, że kluczem nie jest wielka bateria, a dieta
1000 km na jednym ładowaniu? Renault udowadnia, że kluczem nie jest wielka bateria, a dieta
1000 km na jednym ładowaniu? Renault udowadnia, że kluczem nie jest wielka bateria, a dieta
1000 km na jednym ładowaniu? Renault udowadnia, że kluczem nie jest wielka bateria, a dieta
1000 km na jednym ładowaniu? Renault udowadnia, że kluczem nie jest wielka bateria, a dieta
1000 km na jednym ładowaniu? Renault udowadnia, że kluczem nie jest wielka bateria, a dieta
1000 km na jednym ładowaniu? Renault udowadnia, że kluczem nie jest wielka bateria, a dieta
1000 km na jednym ładowaniu? Renault udowadnia, że kluczem nie jest wielka bateria, a dieta
1000 km na jednym ładowaniu? Renault udowadnia, że kluczem nie jest wielka bateria, a dieta
1000 km na jednym ładowaniu? Renault udowadnia, że kluczem nie jest wielka bateria, a dieta
1000 km na jednym ładowaniu? Renault udowadnia, że kluczem nie jest wielka bateria, a dieta
1000 km na jednym ładowaniu? Renault udowadnia, że kluczem nie jest wielka bateria, a dieta
1000 km na jednym ładowaniu? Renault udowadnia, że kluczem nie jest wielka bateria, a dieta
renault filante rekord
1000 km na jednym ładowaniu? Renault udowadnia, że kluczem nie jest wielka bateria, a dieta

Co to oznacza dla przyszłości?

Oczywiście, Renault Filante to prototyp. Nie kupimy go u dealera, nie zapakujemy do niego rodziny na wakacje (to auto jednomiejscowe). Ale jego rola jest inna. To poligon doświadczalny, który ma pokazać inżynierom, gdzie leżą granice fizyki.

Renault wysyła jasny sygnał: zamiast bezmyślnie powiększać baterie do 120 czy 150 kWh, co prowadzi do spirali masy (cięższa bateria wymaga mocniejszych hamulców, zawieszenia i struktury, co znowu zwiększa masę), należy wrócić do podstaw inżynierii. Lekkość i aerodynamika to „darmowy” zasięg.

Jeśli choć część rozwiązań z Filante – na przykład zaawansowane zarządzanie energią czy technologie by-wire – trafi do zapowiadanego na przyszły rok nowego Twingo, możemy być świadkami małej rewolucji w segmencie aut miejskich. Obecne Renault 5 E-Tech jest udanym autem, ale zużywa w realnych warunkach około 14-15 kWh/100 km. Zejście w okolice 10-11 kWh w seryjnym aucie oznaczałoby, że mała bateria 40 kWh wystarczyłaby na solidne 400 km zasięgu.

Czy jesteśmy gotowi na kompromisy?

Ten rekord zmusza do refleksji nad kierunkiem rozwoju motoryzacji. Producenci dają nam to, co chcemy kupować: wysokie, masywne crossovery. Ale fizyki nie da się oszukać. Filante udowadnia, że technologia pozwalająca na przejechanie 1000 km bez ładowania już istnieje. Jest w naszych rękach. Wymaga jednak rezygnacji z nadmuchanych nadwozi na rzecz niskich, opływowych sylwetek.

Czy bylibyście skłonni kupić niższe, bardziej aerodynamiczne auto (np. w stylu dawnych sedanów czy liftbacków), gdyby w zamian oferowało realne 800-1000 km zasięgu na autostradzie? A może wolicie sylwetkę SUV-a i akceptujecie częstsze postoje na ładowarkach? Dajcie znać w komentarzach, co jest dla Was ważniejsze: forma czy efektywność.

Tagi: rekordrekord zasięguRenaultRenault Filante Record 2025
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

geely ex5
Aktualności

Renault idzie na układ z Geely. Chińczycy przejmują udziały, w zamian dają technologię EV

2025-11-15
rekord guinnessa kia pv5
Aktualności

Kia PV5 z ładunkiem 665 kg przejechała 693 km. Ten rekord Guinnessa to rewolucja dla firm

2025-11-15
gama alpine A110 2025
Aktualności

Koniec pewnej epoki. Alpine oficjalnie uśmierca spalinowe A110 i ma już gotowego następcę na prąd

2025-11-15

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

orlen charger w orlen vitay
Aktualności

Kierowcy elektryków odetchną z ulgą? Orlen kończy z rozbiciem aplikacji i łączy usługi

2025-12-19
toyota urban cruiser ev
Aktualności

Toyota naprawia błędy bZ4X? Nowy Urban Cruiser ma wszystko, by stać się hitem

2025-12-21
Oto elektryczny Ford Bronco za cenę kompaktu. Europa może tylko zazdrościć, a USA pożegnało legendę
Aktualności

Oto elektryczny Ford Bronco za cenę kompaktu. Europa może tylko zazdrościć, a USA pożegnało legendę

2025-12-20
byd ladowanie w domu airbnb
Aktualności

BYD robi „Airbnb dla prądu”. Twoja domowa ładowarka zarobi na siebie, gdy będziesz w pracy

2025-12-22
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.