• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Rewolucja w badaniu baterii EV – od recyklingu do drugiego życia w 10 minut

13.04.2025
w Aktualności
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Technologia EIS i innowacje ReJoule
  • Chmura danych i system oceny baterii
  • Unijny paszport baterii i wyzwania dla firm repurpose’ujących
  • Przyszłość rynku baterii drugiego życia
  • Ku gospodarce o obiegu zamkniętym

Diagnostyka baterii z pojazdów elektrycznych wchodzi w nową erę. Najnowsze metody pozwalają ocenić stan techniczny akumulatorów w zaledwie 10 minut, podczas gdy tradycyjne cykle testowe wymagały nawet kilku godzin. To rewolucyjne podejście może całkowicie odmienić rynek wtórnego wykorzystania baterii EV, którego znaczenie będzie rosło wraz ze zwiększającą się liczbą wycofywanych z eksploatacji akumulatorów.

Technologia EIS i innowacje ReJoule

Kluczem do szybkiej i dokładnej diagnostyki baterii okazuje się technologia spektroskopii impedancji elektrochemicznej (EIS). Firma ReJoule, specjalizująca się w analityce baterii, połączyła tę metodę z algorytmami uczenia maszynowego i modelowaniem statystycznym, co pozwala na błyskawiczne pozyskiwanie danych o stanie baterii.

Wielką zaletą tej technologii jest jej nieinwazyjność – podczas testów bateria nie jest narażona na dodatkowe starzenie, co czyni metodę idealną dla rynku akumulatorów drugiego życia.

Najnowsza technologia oceny baterii ReJoule, obecnie znajdująca się w fazie testów, umożliwi diagnozowanie baterii bez konieczności ich demontażu z pojazdu. To znaczące ułatwienie i oszczędność kosztów. Udoskonalona wersja wykorzysta tę samą technologię EIS poprzez port ładowania pojazdu elektrycznego, obsługując napięcie do 500V.

REKLAMA

Możliwość przeprowadzania testów w salonach samochodowych i warsztatach sprawi, że diagnoza stanie się szybsza i łatwiej dostępna. Jeśli bateria okaże się odpowiednia do drugiego życia, może zostać przetransportowana bezpośrednio do nowego zastosowania, co eliminuje dodatkowe koszty związane z transportem i kolejnymi testami.

firmy recyklingowe baterii
fot. IDTechEx

Chmura danych i system oceny baterii

ReJoule opracował również platformę chmurową, która gromadzi i analizuje dane o stanie baterii. Klienci mają dostęp do metryki zdrowia akumulatora zbieranej w czasie i mogą otrzymać rekomendacje dotyczące optymalnego zarządzania baterią.

System przyznaje bateriom oceny od A do F, dostarczając informacji o stanie zdrowia akumulatora i wskazując, czy części można poddać regeneracji w celu przedłużenia pierwszego życia. Baterie z oceną A i B mają największe szanse na przedłużenie pierwotnego użytkowania, podczas gdy akumulatory z oceną C i D są bardziej odpowiednie do zastosowań drugiego życia, wymagających mniejszego obciążenia, jak na przykład zasilacze awaryjne (UPS).

Unijny paszport baterii i wyzwania dla firm repurpose’ujących

Wprowadzenie unijnego paszportu baterii może spowodować, że firmy zajmujące się repurpose’ingiem stracą część udziału w rynku testowania akumulatorów wycofanych z eksploatacji. Sytuacji nie pomaga fakt, że Komisja Europejska wydaje się obecnie bardziej skoncentrowana na zbieraniu baterii do recyklingu niż na ich ponownym wykorzystaniu.

Producenci samochodów mogą zacząć samodzielnie zbierać dane o swoich bateriach do ponownego wykorzystania w wyniku integracji z systemem paszportowym. Mogliby to robić współpracując z firmami testującymi, a następnie rozwijać własne technologie magazynowania energii w bateriach drugiego życia, całkowicie pomijając zewnętrzne firmy repurpose’ujące.

Mimo tych zagrożeń, raport IDTechEx przewiduje, że firmy repurpose’ujące nadal będą głównymi użytkownikami zaawansowanych technologii testowania i oceny baterii. Producenci mogą zdecydować się na udostępnianie danych z systemów zarządzania baterią (BMS) w trybie tylko do odczytu, zamiast konieczności deszyfrowania tych danych przez firmy zewnętrzne.

ekonomia cyrkularna baterii li-ion
fot. IDTechEx

Przyszłość rynku baterii drugiego życia

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych, który według szacunków ma osiągnąć 85 milionów do 2030 roku, rynek baterii drugiego życia staje przed ogromną szansą rozwoju. Ponowne wykorzystanie baterii EV, które osiągnęły poziom 70-80% swojej pierwotnej pojemności, stanowi nie tylko korzyść ekonomiczną, ale również ekologiczną.

REKLAMA

Wyzwaniem pozostaje jednak brak standaryzacji baterii. Do 2025 roku na rynku może być nawet 250 nowych modeli pojazdów elektrycznych, z bateriami od ponad 15 różnych producentów. Ta fragmentacja utrudnia proces regeneracji i wymaga zaawansowanych systemów diagnostycznych, takich jak te opracowane przez ReJoule.

Ku gospodarce o obiegu zamkniętym

Rozwój technologii szybkiej diagnostyki baterii to kluczowy krok w stronę pełnej gospodarki o obiegu zamkniętym dla akumulatorów litowo-jonowych. Zamiast kosztownego i energochłonnego recyklingu, wiele baterii może znaleźć drugie życie w mniej wymagających zastosowaniach, co wydłuża ich cykl życia i zmniejsza ślad węglowy.

Czy Twój samochód elektryczny po kilku latach eksploatacji może zasilać Twój dom? Dzięki nowym technologiom diagnostycznym i rosnącej liczbie firm zajmujących się repurpose’ingiem baterii, taka przyszłość staje się coraz bardziej realna.

Co sądzicie o ponownym wykorzystaniu baterii z samochodów elektrycznych? Czy widzicie w tym szansę na obniżenie kosztów magazynowania energii w systemach domowych?

UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

toyota corolla ev koncept
Aktualności

Toyota zapowiada 1200 km zasięgu i ładowanie w 10 minut. Jest jeden problem: rywale są bardziej do przodu

2025-11-03
projekt stellar nowa anoda
Aktualności

Europa rusza po świętego graala baterii. Projekt Stellar ma rozwiązać kluczowy problem

2025-11-03
volvo ex90 ładowanie
Aktualności

Rząd obiecuje 87 tysięcy ładowarek do 2030 roku. Jest jeden wielki haczyk

2025-11-03

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

byd tang l
Aktualności

Koniec żartów. BYD Atto 8 nadciąga globalnie z mocą 1086 KM i absurdalnie niską ceną

2025-10-26
GAC Hyptec GT Lite
Aktualności

Chińska wojna cenowa wchodzi w nową fazę. GAC odpala Hyptec GT Lite z zasięgiem 630 km za grosze

2025-11-02
toyota corolla ev koncept
Aktualności

To już nie jest samochód dla dziadka. Toyota pokazała Corollę EV i fani nie wierzą własnym oczom

2025-10-30
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.