Spis treści
Diagnostyka baterii z pojazdów elektrycznych wchodzi w nową erę. Najnowsze metody pozwalają ocenić stan techniczny akumulatorów w zaledwie 10 minut, podczas gdy tradycyjne cykle testowe wymagały nawet kilku godzin. To rewolucyjne podejście może całkowicie odmienić rynek wtórnego wykorzystania baterii EV, którego znaczenie będzie rosło wraz ze zwiększającą się liczbą wycofywanych z eksploatacji akumulatorów.
Technologia EIS i innowacje ReJoule
Kluczem do szybkiej i dokładnej diagnostyki baterii okazuje się technologia spektroskopii impedancji elektrochemicznej (EIS). Firma ReJoule, specjalizująca się w analityce baterii, połączyła tę metodę z algorytmami uczenia maszynowego i modelowaniem statystycznym, co pozwala na błyskawiczne pozyskiwanie danych o stanie baterii.
Wielką zaletą tej technologii jest jej nieinwazyjność – podczas testów bateria nie jest narażona na dodatkowe starzenie, co czyni metodę idealną dla rynku akumulatorów drugiego życia.
Najnowsza technologia oceny baterii ReJoule, obecnie znajdująca się w fazie testów, umożliwi diagnozowanie baterii bez konieczności ich demontażu z pojazdu. To znaczące ułatwienie i oszczędność kosztów. Udoskonalona wersja wykorzysta tę samą technologię EIS poprzez port ładowania pojazdu elektrycznego, obsługując napięcie do 500V.
Możliwość przeprowadzania testów w salonach samochodowych i warsztatach sprawi, że diagnoza stanie się szybsza i łatwiej dostępna. Jeśli bateria okaże się odpowiednia do drugiego życia, może zostać przetransportowana bezpośrednio do nowego zastosowania, co eliminuje dodatkowe koszty związane z transportem i kolejnymi testami.
Chmura danych i system oceny baterii
ReJoule opracował również platformę chmurową, która gromadzi i analizuje dane o stanie baterii. Klienci mają dostęp do metryki zdrowia akumulatora zbieranej w czasie i mogą otrzymać rekomendacje dotyczące optymalnego zarządzania baterią.
System przyznaje bateriom oceny od A do F, dostarczając informacji o stanie zdrowia akumulatora i wskazując, czy części można poddać regeneracji w celu przedłużenia pierwszego życia. Baterie z oceną A i B mają największe szanse na przedłużenie pierwotnego użytkowania, podczas gdy akumulatory z oceną C i D są bardziej odpowiednie do zastosowań drugiego życia, wymagających mniejszego obciążenia, jak na przykład zasilacze awaryjne (UPS).
Unijny paszport baterii i wyzwania dla firm repurpose’ujących
Wprowadzenie unijnego paszportu baterii może spowodować, że firmy zajmujące się repurpose’ingiem stracą część udziału w rynku testowania akumulatorów wycofanych z eksploatacji. Sytuacji nie pomaga fakt, że Komisja Europejska wydaje się obecnie bardziej skoncentrowana na zbieraniu baterii do recyklingu niż na ich ponownym wykorzystaniu.
Producenci samochodów mogą zacząć samodzielnie zbierać dane o swoich bateriach do ponownego wykorzystania w wyniku integracji z systemem paszportowym. Mogliby to robić współpracując z firmami testującymi, a następnie rozwijać własne technologie magazynowania energii w bateriach drugiego życia, całkowicie pomijając zewnętrzne firmy repurpose’ujące.
Mimo tych zagrożeń, raport IDTechEx przewiduje, że firmy repurpose’ujące nadal będą głównymi użytkownikami zaawansowanych technologii testowania i oceny baterii. Producenci mogą zdecydować się na udostępnianie danych z systemów zarządzania baterią (BMS) w trybie tylko do odczytu, zamiast konieczności deszyfrowania tych danych przez firmy zewnętrzne.
Przyszłość rynku baterii drugiego życia
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych, który według szacunków ma osiągnąć 85 milionów do 2030 roku, rynek baterii drugiego życia staje przed ogromną szansą rozwoju. Ponowne wykorzystanie baterii EV, które osiągnęły poziom 70-80% swojej pierwotnej pojemności, stanowi nie tylko korzyść ekonomiczną, ale również ekologiczną.
Wyzwaniem pozostaje jednak brak standaryzacji baterii. Do 2025 roku na rynku może być nawet 250 nowych modeli pojazdów elektrycznych, z bateriami od ponad 15 różnych producentów. Ta fragmentacja utrudnia proces regeneracji i wymaga zaawansowanych systemów diagnostycznych, takich jak te opracowane przez ReJoule.
Ku gospodarce o obiegu zamkniętym
Rozwój technologii szybkiej diagnostyki baterii to kluczowy krok w stronę pełnej gospodarki o obiegu zamkniętym dla akumulatorów litowo-jonowych. Zamiast kosztownego i energochłonnego recyklingu, wiele baterii może znaleźć drugie życie w mniej wymagających zastosowaniach, co wydłuża ich cykl życia i zmniejsza ślad węglowy.
Czy Twój samochód elektryczny po kilku latach eksploatacji może zasilać Twój dom? Dzięki nowym technologiom diagnostycznym i rosnącej liczbie firm zajmujących się repurpose’ingiem baterii, taka przyszłość staje się coraz bardziej realna.
Co sądzicie o ponownym wykorzystaniu baterii z samochodów elektrycznych? Czy widzicie w tym szansę na obniżenie kosztów magazynowania energii w systemach domowych?
Dołącz do dyskusji