• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Technologiczny pojedynek gigantów: Tesla 4680 kontra BYD Blade – szczegółowa analiza ujawnia zaskakujące różnice

11.04.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 7 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Dwie przeciwstawne filozofie konstrukcji baterii
  • Imponująca przewaga w gęstości energii
  • Zaskakujące odkrycie dotyczące zarządzania ciepłem
  • Koszty produkcji i materiałów
  • Innowacje w procesie produkcyjnym
  • Materiały elektrod pod mikroskopem
  • Co to oznacza dla przyszłości pojazdów elektrycznych?
  • Przyszłość technologii bateryjnych

Najnowsze badanie porównujące ogniwa bateryjne Tesla 4680 oraz BYD Blade, przeprowadzone przez naukowców z RWTH Aachen University, ujawniło fundamentalne różnice w konstrukcji i wydajności tych kluczowych technologii dla pojazdów elektrycznych. Szczegółowa analiza obu ogniw pokazuje, jak różne podejścia projektowe prowadzą do odmiennych kompromisów między wydajnością, kosztami i bezpieczeństwem.

Dwie przeciwstawne filozofie konstrukcji baterii

Tesla i BYD reprezentują dwa skrajnie różne podejścia do budowy ogniw bateryjnych. Tesla postawiła na cylindryczne ogniwa 4680 (46 mm średnicy, 80 mm wysokości) wykorzystujące chemię NMC811 (niklowo-manganowo-kobaltową), która zapewnia wysoką gęstość energii.

Z kolei BYD wykorzystuje pryzmatyczne ogniwa Blade o wymiarach 965 x 90 x 14 mm, bazujące na chemii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowej), która jest tańsza i bezpieczniejsza, choć oferuje niższą gęstość energii.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Imponująca przewaga w gęstości energii

Badanie wykazało, że ogniwo cylindryczne Tesli przewyższa BYD pod względem gęstości energii o około 50% wagowo i aż 80% objętościowo. Tesla 4680 osiąga 241 Wh/kg i 643,3 Wh/l, podczas gdy BYD Blade może pochwalić się wynikiem 160 Wh/kg i 355,26 Wh/l.

Ta różnica przekłada się bezpośrednio na większy zasięg pojazdów Tesla przy tej samej wadze baterii, co jest kluczowym argumentem dla konsumentów zaniepokojonych tzw. „lękiem przed zasięgiem”.

REKLAMA
byd blade bateria
BYD Blade, fot. BYD

Zaskakujące odkrycie dotyczące zarządzania ciepłem

Jednym z najbardziej interesujących wniosków z badania jest fakt, że ogniwo Tesli 4680 generuje dwukrotnie więcej ciepła na jednostkę objętości niż ogniwo BYD Blade przy tym samym obciążeniu. To fundamentalna różnica, która ma ogromne znaczenie dla projektowania systemów chłodzenia.

W praktyce oznacza to, że pojazdy korzystające z ogniw Tesli wymagają znacznie bardziej zaawansowanych i wydajnych systemów chłodzenia, szczególnie podczas szybkiego ładowania. BYD zyskuje tutaj istotną przewagę – niższe wymagania dotyczące chłodzenia przekładają się na prostsze i tańsze systemy zarządzania termicznego.

Koszty produkcji i materiałów

Analiza kosztów materiałów wykazała, że ogniwa BYD Blade są o około 10 euro/kWh tańsze w produkcji niż ogniwa Tesla 4680. Różnica ta wynika głównie z wykorzystania chemii LFP, która nie wymaga drogich pierwiastków takich jak nikiel i kobalt.

REKLAMA

Ciekawostką jest, że pomimo różnych formatów, oba ogniwa zawierają podobny procentowy udział materiałów aktywnych (około 60% całkowitej masy), co przeczy powszechnemu przekonaniu, że większe ogniwa pozwalają na wyższy udział materiałów aktywnych.

tesla 4680 cells
fot. Adamas Inside

Innowacje w procesie produkcyjnym

Badacze zidentyfikowali także istotne różnice w procesach produkcyjnych:

  • Tesla wykorzystuje bezwyprowadzeniowy (tabless) design z technologią spawania laserowego, co upraszcza proces produkcji
  • BYD łączy spawanie ultradźwiękowe i laserowe w swoim podejściu do łączenia elektrod, co pozwala na bardzo efektywne wykorzystanie przestrzeni

Choć produkcja ogniw pryzmatycznych BYD wymaga więcej kroków montażowych, każde ogniwo zawiera około pięciokrotnie więcej energii, co oznacza, że dla tej samej całkowitej produkcji energii BYD musi wyprodukować znacznie mniej jednostek.

Materiały elektrod pod mikroskopem

Naukowcy przeprowadzili również szczegółową analizę składu elektrod. Wbrew wcześniejszym spekulacjom, w żadnym z ogniw nie wykryto dwutlenku krzemu (SiOx) – oba opierają się na konwencjonalnych anodach grafitowych.

Interesującym odkryciem było zidentyfikowanie nietypowych składników w materiale wiążącym anody ogniwa Tesli 4680 – kwasu poliakrylowego (PAA) i tlenku polietylenu (PEO). Ta unikalna kombinacja spoiw może mieć wpływ na wydajność ogniw i zasługuje na dalsze badania.

Co to oznacza dla przyszłości pojazdów elektrycznych?

Oba podejścia do konstrukcji baterii – zarówno Tesli, jak i BYD – mają swoje mocne strony. Tesla maksymalizuje gęstość energii, co przekłada się na większy zasięg pojazdów, podczas gdy BYD priorytetowo traktuje efektywność kosztową i bezpieczeństwo.

Wyniki badania sugerują, że nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania – wybór między tymi technologiami zależy od konkretnych potrzeb i segmentu rynku. W segmencie premium klienci mogą preferować większy zasięg i wydajność oferowane przez ogniwa typu Tesla 4680, podczas gdy w segmencie masowym kluczowe znaczenie może mieć niższy koszt i wyższe bezpieczeństwo ogniw BYD Blade.

Co więcej, różnice w zarządzaniu ciepłem sugerują, że ogniwa BYD mogą mieć przewagę w kontekście szybkiego ładowania, które staje się coraz ważniejszym aspektem w miarę rozwoju infrastruktury ładowania.

byd blade

Przyszłość technologii bateryjnych

Porównanie tych dwóch wiodących technologii dostarcza cennych wskazówek dla przyszłego rozwoju baterii litowo-jonowych. Badacze i producenci będą prawdopodobnie dążyć do połączenia najlepszych cech obu podejść – wysokiej gęstości energii ogniw Tesli z efektywnością kosztową i lepszym zarządzaniem cieplnym ogniw BYD.

Można również oczekiwać dalszych innowacji w obszarze materiałów elektrodowych, spoiw i konstrukcji ogniw, które mogą zrewolucjonizować rynek baterii do pojazdów elektrycznych.

Czy w przyszłości zobaczymy konwergencję tych technologii? A może rynek pojazdów elektrycznych podzieli się na dwa wyraźne segmenty – premium z bateriami o wysokiej gęstości energii i masowy z tańszymi, bezpieczniejszymi alternatywami? Jakie jest Wasze zdanie na temat tego, która technologia ma większe szanse na dominację w przyszłości elektromobilności?

Zamów swoją Teslę i zaoszczędź 2000 zł!
Zamów swoją Teslę!
Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Źródło: cell.com
Tagi: analizabydbyd bladeróżnice w bateriach tesli i bydTeslatesla 4680
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

dealer byd upadl chiny
Aktualności

Nagły upadek kluczowej sieci dealerskiej BYD w Chinach. Kto ponosi odpowiedzialność?

2025-05-31
byd e-vali
Aktualności

BYD wjeżdża do Europy z gigantycznym elektrycznym vanem. Czy BYD E-Vali to początek rewolucji w dostawach?

2025-05-30
byd yangwang u7 fabryka
Aktualności

Chiński BYD wjeżdża na rynek z nowym ultra-luksusowym sedanem elektrycznym. Oto Yangwang U7 opuszczający linie produkcyjne

2025-05-30

Dołącz do dyskusji

RSS Nowe tematy na forum

  • Folia na ekranie - ktoś ma?
  • Jaki mały samochód elektryczny?
  • Xiaomi YU7 zaprezentowane. Co o nim myślicie?
  • Czym śmigacie, jeśli macie?
  • TeslaFI czy Tessie czy Tesla Mate?
REKLAMA

Popularne wpisy

denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
forum .lovev.pl grafika ai
Aktualności

Forum.LovEV.pl – tworzymy nową jakość dla miłośników elektromobilności w Polsce

2025-04-12
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.