• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Rynek używanych baterii EV może być wart miliardy do 2035 roku

01.02.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 4 min
0
Udostępnij

Branża pojazdów elektrycznych (EV) staje przed szansą na jeszcze większą efektywność dzięki recyklingowi i ponownemu wykorzystaniu baterii. Wprowadzenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego – redukcji, ponownego użycia i recyklingu – może zrewolucjonizować sposób, w jaki zarządzamy bateriami litowo-jonowymi. Według prognoz, rynek używanych baterii (Second-Life EV Battery Market) może osiągnąć wartość miliardów dolarów w ciągu najbliższych dziesięcioleci.

Przyszłość baterii drugiego życia

Bateria wysokiego napięcia to najdroższy i kluczowy komponent pojazdu elektrycznego. Problemem pozostaje jej utylizacja po zakończeniu cyklu życia, gdyż zawarte w niej chemikalia mogą być niebezpieczne dla środowiska. Globalne wysiłki zmierzają jednak do tego, aby zamiast utylizacji, baterie zyskały „drugie życie”.

Według brytyjskiej firmy badawczej IDTechEx, rynek baterii drugiego życia może być wart 4,2 miliarda dolarów już w ciągu dekady. Dzięki temu zmniejszy się zapotrzebowanie na wydobycie surowców, takich jak nikiel, kobalt czy lit, co wpłynie pozytywnie na środowisko.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Recykling i ponowne wykorzystanie

Baterie wycofane z eksploatacji mogą być wykorzystywane w aplikacjach drugiego życia, takich jak systemy magazynowania energii. Przykładem są domowe magazyny energii czy instalacje wspierające odnawialne źródła energii, które pozwalają na efektywne przechowywanie nadwyżek.

IDTechEx wskazuje, że baterie zawierające nikiel i kobalt, takie jak NMC (niklowo-manganowo-kobaltowe), są bardziej opłacalne w recyklingu ze względu na wartość tych surowców. Z kolei baterie LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe), które nie zawierają niklu ani kobaltu, są mniej atrakcyjne pod tym względem.

REKLAMA
obieg zamknięty baterii ev
fot. IDTechEx

Mimo to cały rynek, zarówno recyklingu, jak i ponownego użycia baterii, ma przejść znaczącą transformację w nadchodzących latach. Spadające ceny litu, jak donosi InsideEVs, dodatkowo obniżają koszty wymiany baterii, co czyni EV bardziej opłacalnymi w utrzymaniu w porównaniu do tradycyjnych pojazdów spalinowych.

Wyzwania do pokonania

Choć wizja drugiego życia baterii jest obiecująca, na drodze do jej realizacji stoją poważne bariery:

  1. Koszty logistyki: Transport zużytych baterii, najczęściej w małych ilościach i na duże odległości, znacząco podnosi koszty.
  2. Procesy ręczne: Inspekcja, testowanie i demontaż baterii wymagają dużego nakładu pracy ludzkiej, co zwiększa koszty ponownego użycia.
  3. Brak standaryzacji: Kraje takie jak Chiny i Unia Europejska już wprowadziły regulacje dotyczące minimalnej zawartości surowców wtórnych w bateriach. Przykładowo, w UE od 2031 roku baterie EV będą musiały zawierać co najmniej 16% kobaltu oraz 6% niklu i litu z recyklingu. W USA brakuje podobnych standardów, co opóźnia rozwój rynku.

Przykłady globalnych działań

W USA branża recyklingu baterii już się rozwija – w ciągu kilku lat krajowa zdolność przetwarzania baterii ma osiągnąć pół miliona ton rocznie. Jednak to Chiny i UE wyznaczają standardy w tym zakresie. Wprowadzenie regulacji wspierających gospodarkę obiegu zamkniętego mogłoby przyspieszyć rozwój tej branży także w innych częściach świata.

REKLAMA
bateria catl qilin 2

Zalety baterii drugiego życia

Wykorzystanie baterii w aplikacjach drugiego życia przynosi szereg korzyści:

  • Redukcja wydobycia surowców: Mniejsze zapotrzebowanie na nowe materiały pozwala chronić środowisko.
  • Obniżenie kosztów energii magazynowanej: Baterie drugiego życia są tańsze niż nowe rozwiązania magazynowania energii, co sprzyja ich zastosowaniu w domach czy sieciach energetycznych.
  • Wsparcie dla OZE: Magazynowanie energii z odnawialnych źródeł staje się bardziej efektywne i przystępne cenowo.

Podsumowanie

Rynek baterii drugiego życia jest ogromnym potencjałem dla branży EV oraz gospodarki obiegu zamkniętego. Z jednej strony pozwala na efektywne wykorzystanie cennych surowców, z drugiej przyczynia się do ochrony środowiska. Jednak, aby ten rynek mógł w pełni rozkwitnąć, należy pokonać bariery logistyczne, technologiczne i regulacyjne.

Czy recykling i ponowne wykorzystanie baterii to przyszłość elektromobilności? Jakie wyzwania widzicie w rozwoju tego rynku? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Źródło: insideevs
Tagi: badaniabaterie lfpbaterie ncmprzyszłośćrecyklingrecykling bateriiużywane baterie
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

catl baterie
Aktualności

Chińskie baterie tańsze i lepsze – Europa i USA zostają w tyle?

2025-06-02
byd e-vali
Aktualności

BYD wjeżdża do Europy z gigantycznym elektrycznym vanem. Czy BYD E-Vali to początek rewolucji w dostawach?

2025-05-30
elevenes blade lfp
Aktualności

Baterie, które zmienią zasady gry? Serbska firma ElevenEs wprowadza ultraszybko ładowaną LFP do aut elektrycznych

2025-05-27

Dołącz do dyskusji

RSS Nowe tematy na forum

  • Folia na ekranie - ktoś ma?
  • Jaki mały samochód elektryczny?
  • Xiaomi YU7 zaprezentowane. Co o nim myślicie?
  • Czym śmigacie, jeśli macie?
  • TeslaFI czy Tessie czy Tesla Mate?
REKLAMA

Popularne wpisy

denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
forum .lovev.pl grafika ai
Aktualności

Forum.LovEV.pl – tworzymy nową jakość dla miłośników elektromobilności w Polsce

2025-04-12
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.