• Słownik
  • Kontakt
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Toyota wie, co zrobić ze starymi bateriami z aut. To może być rewolucja

24.08.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 4 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Fabryka zasilana starymi bateriami
  • Technologia, która zmienia zasady gry
  • Co to oznacza dla przyszłości?

Problem zużytych baterii z samochodów elektrycznych i hybrydowych rośnie z każdym rokiem. Co z nimi zrobić, gdy ich wydajność w pojeździe spada? Recykling to jedno, ale to proces skomplikowany i kosztowny. Toyota pokazuje jednak, że istnieje znacznie lepsze rozwiązanie. Japoński gigant motoryzacyjny, we współpracy z Mazdą, wdraża system, który daje starym akumulatorom drugie, niezwykle pożyteczne życie.

Fabryka zasilana starymi bateriami

W fabryce Mazdy w Hiroszimie uruchomiono właśnie pilotażowy program, który może zmienić zasady gry w elektromobilności i energetyce. Mowa o systemie magazynowania energii o nazwie Sweep Energy Storage. Jego sercem nie są fabrycznie nowe, drogie ogniwa, ale zużyte akumulatory pochodzące z różnych zelektryfikowanych pojazdów. To rozwiązanie, które jednocześnie adresuje problem odpadów i rosnące zapotrzebowanie na stabilne źródła energii.

Obecnie system w fabryce Mazdy jest w fazie testów. Inżynierowie sprawdzają, jak stabilnie magazyn ładuje się i rozładowuje oraz czy jest w stanie sprostać wymaganiom ogromnego zakładu produkcyjnego. Docelowo ma on pełnić rolę bufora energetycznego. W ciągu dnia będzie magazynował nadwyżki energii produkowanej przez zakładową farmę fotowoltaiczną, a następnie oddawał ją, gdy zapotrzebowanie na prąd będzie największe. Działa to podobnie do domowych magazynów energii, ale na niewyobrażalną skalę.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

stare baterie toyota fabryka mazda

Technologia, która zmienia zasady gry

To, co wyróżnia system Toyoty, to kilka unikalnych i przełomowych rozwiązań technologicznych. Do tej pory budowa tak dużych magazynów energii z używanych baterii była niezwykle trudna. Główny problem polegał na tym, że akumulatory pochodziły z różnych modeli, miały inną chemię, pojemność i stopień zużycia. Zarządzanie takim zróżnicowanym pakietem było logistycznym i technicznym koszmarem.

REKLAMA

Toyota znalazła na to sposób. Po pierwsze, jej system potrafi integrować i efektywnie zarządzać pracą baterii litowo-jonowych, niklowo-wodorkowych, a nawet starych kwasowo-ołowiowych. To absolutna nowość. Ale to nie wszystko. Inżynierom udało się wyeliminować potrzebę stosowania jednego, centralnego i bardzo drogiego falownika, który normalnie jest niezbędny w tego typu instalacjach. Zamiast tego, system Sweep wykorzystuje oryginalne, małe falowniki, które były integralną częścią baterii w samochodach. To genialne w swojej prostocie rozwiązanie, które drastycznie obniża koszty i złożoność całej instalacji.

Kluczem do sukcesu jest opatentowane przez firmę Toyota urządzenie „sweep”. Działa ono jak niezwykle szybki przełącznik. W mikrosekundach potrafi kontrolować przepływ energii przez poszczególne, połączone szeregowo baterie. W zależności od zapotrzebowania, może włączać jedne pakiety do obwodu, a inne w tym samym czasie pomijać. To pozwala na precyzyjne zarządzanie energią i optymalne wykorzystanie potencjału każdej, nawet częściowo zużytej baterii.

Co to oznacza dla przyszłości?

Projekt, który Toyota rozwija od 2022 roku we współpracy z Jera, największym japońskim koncernem energetycznym, to znacznie więcej niż tylko eksperyment. To zapowiedź realnej zmiany i stworzenia prawdziwej gospodarki o obiegu zamkniętym w branży motoryzacyjnej. Zamiast traktować starą baterię jako problem i kosztowny odpad, producenci mogą przekształcić ją w wartościowy zasób.

W perspektywie globalnej, takie magazyny energii mogą stać się kluczowym elementem transformacji energetycznej. Masowe wykorzystanie starych baterii samochodowych do stabilizacji sieci energetycznych pomogłoby rozwiązać największy problem odnawialnych źródeł energii – ich niestabilność. Gdy słońce nie świeci lub wiatr nie wieje, setki tysięcy takich magazynów mogłyby oddawać zmagazynowaną energię, zapewniając ciągłość dostaw prądu. To zdecentralizowana elektrownia szczytowo-pompowa, zbudowana z tego, co i tak już zostało wyprodukowane.

Dla kierowców aut elektrycznych oznacza to potencjalnie niższe koszty eksploatacji w przyszłości. Jeśli zużyta bateria zachowa znaczną wartość rezydualną jako element magazynu energii, może to wpłynąć na cenę całego pojazdu lub koszt jej ewentualnej wymiany.

REKLAMA

Inicjatywa firm Toyota i Mazda to wzorowy przykład myślenia przyszłościowego. To pragmatyczne i inteligentne podejście, które rozwiązuje jednocześnie kilka palących problemów: zarządzanie odpadami, koszty transformacji energetycznej i niestabilność OZE. Teraz pozostaje czekać na wyniki testów i obserwować, jak szybko ta technologia zostanie wdrożona na szerszą skalę.

A jakie jest Wasze zdanie na ten temat? Czy takie „drugie życie” dla baterii to najlepszy kierunek, w jakim powinna podążać elektromobilność? Czy podobne rozwiązania miałyby szansę przyjąć się w Polsce? Czekamy na Wasze opinie w komentarzach.

Tagi: fabryka samochodówmagazyny energiimazdarecykling bateriistabilizacja systemu energetycznegoTOYOTAużywane baterie
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

kia ev4 start produkcji na slowacji
Aktualności

Kia odpala produkcję w Europie. Ten ruch może namieszać na rynku

2025-08-20
v2g ai
Aktualności

Twój elektryk jako magazyn energii? Kto naprawdę zarobi na V2G

2025-08-10
fabryka nio onvo l90
Aktualności

Fabryka Nio nie śpi, a nowy SUV Onvo L90 rozbija bank. Czy to początek nowej ery?

2025-08-08

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
xiaomi su7 weselnie
Aktualności

Gigant od smartfonów rzuca wyzwanie Tesli. Xiaomi oficjalnie potwierdza plany na Europę

2025-08-19
nio es8
Aktualności

Nio odpala bombę. Nowe Nio ES8 to gigant na prąd, który chce zawstydzić Europę

2025-08-21
stelato s9t
Aktualności

Ten elektryk Huawei to luksusowe kombi, które może namieszać na rynku. Oto Stelato S9T

2025-08-19
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.