Chiny rozpoczynają ambitny projekt dwukierunkowego ładowania pojazdów elektrycznych. Szanghaj jako pierwsze miasto w kraju uruchomił testowy program Vehicle to Grid (V2G), który ma wykorzystać akumulatory samochodów do stabilizacji sieci energetycznej w godzinach szczytu.
Pierwsze testy już się rozpoczęły
Po opublikowaniu przez chiński rząd wytycznych dotyczących poprawy interakcji samochodów elektrycznych i hybryd plug-in z siecią energetyczną na początku 2024 roku, Szanghaj zainicjował pierwszy w kraju kompleksowy test technologii V2G. Program rozpoczął się 31 marca i potrwa do końca kwietnia.
W teście bierze udział 19 pojazdów od 10 producentów oraz 13 stacji ładowania z funkcją V2G od 9 różnych producentów. Projekt obejmuje samochody elektryczne, autobusy oraz ciężarówki, co pokazuje szerokie spektrum zastosowań technologii dwukierunkowego przepływu energii.
Szanghaj liderem energetycznej rewolucji
„Jako jedno z miast pilotażowych dla wielkoskalowej aplikacji vehicle-to-grid, Szanghaj zbudował inteligentną sieć ładowania o mocy 300 000 kilowatów, wraz z mocą rozładowania V2G wynoszącą 20 000 kilowatów” – powiedział Shen Bing, zastępca głównego inżyniera instytutu badań energetycznych State Grid Shanghai.
Szanghaj przeprowadzi cztery z łącznie 30 pilotażowych projektów V2G zaplanowanych w Chinach. Pozostałe osiem miast uczestniczących w programie to Changzhou, Hefei, Huaibei, Guangzhou, Shenzhen, Haikou, Chongqing i Kunming.
Ambitne plany na przyszłość
Władze Szanghaju są tak przekonane o zaletach technologii V2G, że jeszcze przed rozpoczęciem projektu opracowały plan zakładający instalację od 30 000 do 50 000 stacji ładowania z funkcją V2G do 2030 roku. To pokazuje, jak poważnie traktowana jest ta technologia w kontekście przyszłości energetycznej miasta.
Większość z 30 pilotażowych projektów będzie wykorzystywać technologię V2G, w której samochody elektryczne mogą służyć jako magazyny energii i oddawać zgromadzoną energię z powrotem do sieci. Dodatkowo, harmonogramy ładowania pojazdów mogą być dostosowywane tak, aby unikać godzin szczytu.
Odpowiedź na obawy związane z rozwojem elektromobilności
Program ma dwa główne cele. Pierwszy to wykorzystanie baterii rosnącej floty pojazdów elektrycznych do zabezpieczenia dostaw energii w godzinach szczytowego zapotrzebowania. Drugi cel to przeciwstawienie się obawom, że rozpowszechnienie pojazdów elektrycznych może przeciążyć sieć energetyczną ze względu na dużą liczbę procesów ładowania.
Za wdrożenie projektów pilotażowych odpowiadają operatorzy sieci energetycznych, natomiast władze prowincji są odpowiedzialne za rozbudowę infrastruktury ładowania. Eksperci branżowi zwracają jednak uwagę, że przed wdrożeniem koncepcji V2G na dużą skalę należy jeszcze pokonać wyzwania związane z opracowaniem rentownych modeli biznesowych i udoskonaleniem technologii akumulatorów.
Przyszłość technologii V2G
Koncepcja wykorzystania pojazdów elektrycznych jako mobilnych magazynów energii nie jest nowa – datuje się nawet na lata 90. XX wieku, a pierwsze eksperymentalne weryfikacje rozpoczęto już w 2001 roku. Przez lata kraje takie jak te w Europie, USA i Chiny aktywnie promowały jej rozwój, a niektórzy producenci samochodów już produkują pojazdy zdolne do dwukierunkowego ładowania.
Chiny, jako światowy lider w rocznej sprzedaży pojazdów elektrycznych (EV) i wielkości floty elektrycznej, mają wyjątkową pozycję do testowania i wdrażania takich rozwiązań na dużą skalę. Program w Szanghaju może posłużyć jako model dla podobnych inicjatyw na całym świecie.
Korzyści dla kierowców i sieci
Technologia V2G oferuje korzyści zarówno dla kierowców, jak i operatorów sieci:
- Dla kierowców: możliwość sprzedaży nadmiaru energii z powrotem do sieci, potencjalne korzyści finansowe, optymalizacja kosztów energii
- Dla sieci: stabilizacja obciążenia, lepsze zarządzanie szczytami zapotrzebowania, integracja odnawialnych źródeł energii, zwiększona elastyczność
Pojazdy mogą ładować się w okresach niskiego zużycia energii elektrycznej i rozładowywać w godzinach szczytu, pomagając w wyrównaniu obciążenia sieci i zapewniając nagrody finansowe dla właścicieli pojazdów.
Polska perspektywa
Rozwiązania V2G mogłyby znaleźć zastosowanie również w Polsce, gdzie sieć energetyczna stoi przed wyzwaniami związanymi z transformacją energetyczną i rosnącą liczbą pojazdów elektrycznych. Wykorzystanie akumulatorów samochodów elektrycznych jako rozproszonych magazynów energii mogłoby pomóc w stabilizacji sieci i integracji odnawialnych źródeł energii.
Jednak przed wdrożeniem takich rozwiązań konieczne byłoby dostosowanie infrastruktury, regulacji prawnych oraz modeli biznesowych, które zachęcałyby właścicieli pojazdów elektrycznych do uczestnictwa w takich programach.
Wyzwania na drodze do powszechnego wdrożenia
Mimo obiecujących perspektyw, przed technologią V2G stoi jeszcze wiele wyzwań:
- Opracowanie rentownych modeli biznesowych zachęcających kierowców do uczestnictwa
- Udoskonalenie technologii akumulatorów, aby wytrzymywały częstsze cykle ładowania i rozładowania
- Standaryzacja protokołów komunikacji między pojazdami a siecią
- Kwestie regulacyjne i prawne związane z handlem energią
Chińskie doświadczenia z pilotażowych programów mogą dostarczyć cennych wniosków dla reszty świata w rozwiązywaniu tych wyzwań.
Co sądzicie o tego typu rozwiązaniach? Czy bylibyście skłonni udostępniać energię z baterii swojego elektryka, gdyby wiązało się to z korzyściami finansowymi? Czekamy na Wasze opinie w komentarzach!
Dołącz do dyskusji