• Słownik
  • Kontakt
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Tesla w końcu to zrobiła. Nowa Tesla Model Y zasili Twój dom. Ale jest pewien haczyk

02.10.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Zasilacz na kółkach, ale na razie przez adapter
  • Prawdziwa rewolucja dopiero nadejdzie
  • Dlaczego teraz i dlaczego tylko w najdroższej wersji?
  • Co to oznacza dla rynku i dla nas?

Tesla po latach oczekiwań wreszcie dołącza do świata ładowania dwukierunkowego. Potwierdzono, że nowa Tesla Model Y w wersji Performance będzie mógł oddawać energię z powrotem do sieci domowej lub zasilać urządzenia zewnętrzne. To funkcja, którą konkurencja oferuje od dawna, a jej brak był jedną z częściej wytykanych wad w ekosystemie Elona Muska. Teraz to się zmienia, choć nie bez kilku warunków.

Zasilacz na kółkach, ale na razie przez adapter

Na ten moment nowa funkcjonalność jest mocno ograniczona. Tesla potwierdziła, że Model Y Performance obsługuje technologię Vehicle-to-Load (V2L). W praktyce oznacza to, że samochód może działać jak gigantyczny powerbank. Za pomocą specjalnego adaptera podłączanego do portu ładowania, będziemy mogli zasilać praktycznie dowolne urządzenia elektryczne – od laptopa i ekspresu do kawy na kempingu, po elektronarzędzia na budowie.

Moc, jaką zaoferuje nowa Tesla Model Y, jest imponująca. Mówi się o maksymalnej mocy eksportu na poziomie nawet 11.5kW. W praktyce, przy zasilaniu urządzeń przez standardowe gniazdka, realna ciągła moc wyniesie od 3 do 5kW. To w zupełności wystarczy, aby poradzić sobie z większością domowych i warsztatowych sprzętów. Aktywacja funkcji ma nastąpić poprzez aktualizację oprogramowania (OTA) do wersji 2025.20 lub nowszej, która spodziewana jest w czwartym kwartale 2025 roku.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Należy jednak pamiętać, że do skorzystania z V2L potrzebny będzie odpowiedni adapter. Tesla oferuje swoje rozwiązanie, ale na rynku dostępne są też produkty firm trzecich, których koszt waha się w granicach 200–400 dolarów.

REKLAMA

New Model Y Performance offers Vehicle to Load (120V 20A AC) with Tesla Outlet Adapter

— Tesla (@Tesla) October 1, 2025

Prawdziwa rewolucja dopiero nadejdzie

Funkcja V2L to jednak tylko przedsmak tego, co najważniejsze. Prawdziwą zmianą jest zapowiedź wsparcia dla technologii Vehicle-to-Home (V2H), która pozwoli na zasilanie całego domu energią zgromadzoną w akumulatorze samochodu. To rozwiązanie, które może zrewolucjonizować sposób, w jaki myślimy o bezpieczeństwie energetycznym. W przypadku awarii sieci energetycznej, Tesla Model Y z baterią o pojemności około 82kWh będzie w stanie podtrzymać działanie kluczowych domowych urządzeń przez kilka dni.

Wprowadzenie V2H nie będzie jednak tak proste jak w przypadku V2L. Oprócz samochodu z odpowiednim oprogramowaniem, konieczna będzie instalacja dodatkowego sprzętu w domu. Tesla wskazuje tu na kompatybilność z systemem Powerwall 3 lub innym, zewnętrznym falownikiem dwukierunkowym. Koszty takiej instalacji, wraz z niezbędnym osprzętem, mogą wynieść od 1000 do 2500 dolarów, nie licząc ceny samego magazynu energii, jeśli nie zdecydujemy się na rozwiązanie zintegrowane.

tesla powershare v2l
tesla powershare v2l

Dlaczego teraz i dlaczego tylko w najdroższej wersji?

Informacje o tym, że pokładowe ładowarki w Teslach od lat posiadają techniczną zdolność do pracy dwukierunkowej, krążyły w branży od dawna. Dlaczego więc producent zdecydował się na odblokowanie tej funkcji dopiero teraz i to wyłącznie w topowej wersji Tesla Model Y Performance? Odpowiedź wydaje się prosta: to przemyślana strategia marketingowa.

Tesla, wprowadzając tę wyczekiwaną nowość jako ekskluzywną dla najdroższego wariantu, chce dodatkowo zachęcić klientów do jego wyboru. To klasyczne budowanie przewagi produktu, nawet jeśli jest ona oparta wyłącznie na oprogramowaniu. Jest jednak więcej niż prawdopodobne, że to tylko pierwszy krok. W miarę upływu czasu funkcja ładowania dwukierunkowego niemal na pewno zostanie odblokowana również w tańszych wersjach Modelu Y, a być może także w starszych pojazdach, które są technicznie do tego przygotowane.

Dla Tesli jest to również ruch konieczny, aby dogonić konkurencję. Marki takie jak Hyundai, Kia czy Ford oferują ładowanie dwukierunkowe w swoich popularnych modelach od lat. Dalsze ignorowanie tego trendu byłoby dla amerykańskiego giganta strategicznym błędem.

REKLAMA
Tesla w końcu to zrobiła. Nowa Tesla Model Y zasili Twój dom. Ale jest pewien haczyk
Tesla w końcu to zrobiła. Nowa Tesla Model Y zasili Twój dom. Ale jest pewien haczyk
tesla model y performance

Co to oznacza dla rynku i dla nas?

Uruchomienie ładowania dwukierunkowego w najpopularniejszym samochodzie elektrycznym na świecie to ważny sygnał dla całej branży. Popularyzacja technologii V2H może w przyszłości zmienić nasze domy w małe, samowystarczalne elektrownie. W połączeniu z instalacją fotowoltaiczną, samochód elektryczny przestaje być tylko środkiem transportu, a staje się kluczowym elementem domowego ekosystemu energetycznego. Pozwoli magazynować nadwyżki energii ze słońca w ciągu dnia i wykorzystywać je do zasilania domu wieczorem, zmniejszając rachunki za prąd i zwiększając niezależność od sieci.

Pojawienie się tej funkcji w Tesli z pewnością przyspieszy jej adaptację na szerszą skalę. Pozostaje jednak pytanie, jak szybko i na jakich warunkach zostanie ona udostępniona posiadaczom innych modeli i wersji.

A jakie jest Wasze zdanie? Czy ładowanie dwukierunkowe to funkcja, na którą czekaliście i która może wpłynąć na Waszą decyzję o zakupie samochodu elektrycznego? A może to tylko ciekawy, ale wciąż niszowy dodatek? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

Zamów swoją Teslę i zaoszczędź 2000 zł!
Zamów swoją Teslę!
Tagi: TeslaTesla Model Ytesla model y bateriaTesla Model Y cenatesla model y moctesla model y opinietesla model y specyfikacjatesla model y wnętrzetesla model y wyglądtesla model y zasięgv2gv2hv2lvehicle to gridvehicle to home
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

lucid gravity lucid air
Aktualności

Klienci Tesli przesiadają się do samochodów Lucid. Czy era Modelu S i X dobiega końca?

2025-10-01
tesla supercharger v4
Aktualności

Tesla w końcu odpaliła Supercharger V4. 500 kW mocy i koniec żartów z „dziecięcej zabawki”?

2025-09-30
chowane klamki
Aktualności

Tesla to zaczęła, Chiny chcą to skończyć. Koniec klamki-pułapki w autach elektrycznych

2025-09-26

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

baterie sodowe
Aktualności

Baterie czeka duża rewolucja? Sód rzuca wyzwanie litowi, ale w zupełnie nowej grze

2025-09-29
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
orlen ładowarka ev
Aktualności

Orlen z nową promocją na jesień. Ceny ładowania w dół o 25 procent

2025-10-02
gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.