• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Tesla bliża się do uruchomienia produkcji własnych baterii LFP w USA – czy to zmieni rynek akumulatorów?

04.07.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 5 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Walka o niezależność od chińskich dostawców
  • Strategiczny ruch wyprzedzający
  • Cel: zasilanie amerykańskich Megapacków
  • Konkurencja nie śpi
  • Realistyczne oczekiwania
  • Przyszłość amerykańskiej branży baterii

Tesla pokazała nowe zdjęcia swojej fabryki baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) w stanie Nevada. Firma twierdzi, że zakład jest praktycznie gotowy do rozpoczęcia działalności produkcyjnej.

Walka o niezależność od chińskich dostawców

Amerykański producent samochodów elektrycznych od lat boryka się z silnym uzależnieniem od chińskich producentów baterii. Wszystkie najtańsze modele Tesli wykorzystują właśnie ogniwa LFP, a także cała gama systemów magazynowania energii – Megapack i Powerwall.

Problem polega na tym, że Tesla, podobnie jak inne marki motoryzacyjne, musi importować te komponenty z Chin. W obliczu trwającej wojny handlowej między USA a Chinami, sytuacja staje się coraz bardziej skomplikowana dla amerykańskich firm.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Cła na baterie z Chin wzrosły dramatycznie – z 25% do ponad 80% za poprzedniej administracji Trumpa. Choć niektóre taryfy zostały zawieszone, nikt nie wie, jaki będzie ostateczny poziom ceł po zakończeniu negocjacji handlowych.

REKLAMA

Strategiczny ruch wyprzedzający

Tesla przewidziała te problemy i jeszcze przed objęciem władzy przez Trumpa zaplanowała budowę własnego zakładu LFP w USA. Firma pozyskała starsze urządzenia produkcyjne od jednego ze swoich dostawców baterii – chińskiego giganta CATL.

Nowe zdjęcia z wnętrza fabryki w Nevadzie pokazują zaawansowany stan prac. Tesla oficjalnie ogłosiła, że zakład „zbliża się do ukończenia”. Planowana wydajność produkcyjna wynosi około 10 GWh rocznie, co stanowi znaczący krok w kierunku uniezależnienia się od importu.

fabryka baterii lfp tesla nevada 01
fabryka baterii lfp tesla nevada 01
fabryka baterii lfp tesla nevada 01

Cel: zasilanie amerykańskich Megapacków

Wyprodukowane w Nevadzie ogniwa LFP będą wykorzystywane przede wszystkim w systemach Megapack produkowanych w USA. Tesla dysponuje obecnie fabryką w Kalifornii o zdolności produkcyjnej 40 GWh Megapacków rocznie. Firma pracuje także nad nowym zakładem Megapack w Teksasie.

Ta strategia ma sens biznesowy – Tesla obecnie produkuje większość swoich pojazdów z bateriami LFP i wszystkie swoje stacjonarne systemy magazynowania energii. Własna produkcja oznacza większą kontrolę nad łańcuchem dostaw i koszty.

REKLAMA

Konkurencja nie śpi

Tesla nie jest jedyną firmą inwestującą w produkcję LFP w USA. Ford rozwija własną fabrykę baterii LFP w Michigan, która będzie znacznie większa – jej planowana zdolność produkcyjna wynosi 35 GWh, czyli ponad trzykrotnie więcej niż zakład Tesli.

Warto zauważyć, że technologia LFP została wynaleziona w USA i Kanadzie. Pionierskie prace prowadzili Arumugam Manthiram i John B. Goodenough, a badacze z Quebecu przyczynili się do komercjalizacji technologii. Chiny jednak wcześnie dostrzegły potencjał i masowo zainwestowały w produkcję na dużą skalę.

Realistyczne oczekiwania

Mimo tych inwestycji, Tesla prawdopodobnie nie dogoni chińskich liderów – BYD i CATL, którzy dominują w produkcji ogniw LFP na świecie. Amerykańska fabryka pomoże uniknąć ceł na niewielki procent Megapacków produkowanych w USA, ale to tylko kropla w morzu potrzeb.

Projekt Forda wydaje się bardziej ambitny pod względem skali, choć oba przedsięwzięcia zostały zaplanowane jeszcze przed wprowadzeniem wysokich ceł przez Trumpa. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że taryfy celne miały ograniczone powodzenie w sprowadzaniu produkcji z powrotem do USA.

fabryka baterii lfp tesla nevada

Przyszłość amerykańskiej branży baterii

Inwestycje Tesli i Forda w produkcję LFP mogą być początkiem większego trendu. Amerykańscy producenci samochodów elektrycznych i systemów magazynowania energii coraz bardziej zdają sobie sprawę z ryzyka związanego z uzależnieniem od jednego regionu.

Kluczowe będzie tempo rozwoju – im szybciej amerykańskie firmy zbudują konkurencyjne zdolności produkcyjne, tym większa szansa na zmniejszenie zależności od importu. Jednak chińska przewaga w tej dziedzinie jest ogromna i odrobienie strat zajmie lata.

Pytanie brzmi: czy inne amerykańskie firmy pójdą śladami Tesli i Forda? A może będziemy świadkami powstania zupełnie nowych graczy na rynku baterii w USA?

Zamów swoją Teslę i zaoszczędź 2000 zł!
Zamów swoją Teslę!
Tagi: baterie LFPdonald trumpfabrykafabryka bateriiTeslaUSA
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

polestar 7
Aktualności

Polestar 7 będzie pierwszym modelem marki produkowanym w Europie. Słowacka fabryka Volvo zmieni podejście?

2025-07-04
silniki elektryczne mercedes
Aktualności

Mercedes zapowiada przełom w produkcji napędów elektrycznych – fabryka w Stuttgarcie już pracuje na pełnych obrotach

2025-07-03
dodge charger daytona ev render
Aktualności

Dodge Charger Daytona EV wycofywany z rynku. Problem z sztucznym rykiem silnika może być śmiertelnie niebezpieczny

2025-07-02

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
orlen charge stacja
Aktualności

ORLEN Charge wprowadza wakacyjną rewolucję cenową – ładowanie elektryków nawet o 80 groszy taniej za kWh

2025-07-01
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.