• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Tesla bliża się do uruchomienia produkcji własnych baterii LFP w USA – czy to zmieni rynek akumulatorów?

04.07.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Walka o niezależność od chińskich dostawców
  • Strategiczny ruch wyprzedzający
  • Cel: zasilanie amerykańskich Megapacków
  • Konkurencja nie śpi
  • Realistyczne oczekiwania
  • Przyszłość amerykańskiej branży baterii

Tesla pokazała nowe zdjęcia swojej fabryki baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) w stanie Nevada. Firma twierdzi, że zakład jest praktycznie gotowy do rozpoczęcia działalności produkcyjnej.

Walka o niezależność od chińskich dostawców

Amerykański producent samochodów elektrycznych od lat boryka się z silnym uzależnieniem od chińskich producentów baterii. Wszystkie najtańsze modele Tesli wykorzystują właśnie ogniwa LFP, a także cała gama systemów magazynowania energii – Megapack i Powerwall.

Problem polega na tym, że Tesla, podobnie jak inne marki motoryzacyjne, musi importować te komponenty z Chin. W obliczu trwającej wojny handlowej między USA a Chinami, sytuacja staje się coraz bardziej skomplikowana dla amerykańskich firm.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Cła na baterie z Chin wzrosły dramatycznie – z 25% do ponad 80% za poprzedniej administracji Trumpa. Choć niektóre taryfy zostały zawieszone, nikt nie wie, jaki będzie ostateczny poziom ceł po zakończeniu negocjacji handlowych.

Inne w podobnym temacie

saic solid-state battery

SAIC odpala linię produkcyjną baterii ze stałym elektrolitem. Czy rok 2027 to realny początek nowej ery?

23/11/2025
tesla glosowanie suc q3 2025

Internauci wybrali nową lokalizację Superchargera. To kluczowy punkt na mapie, ale radość może być przedwczesna

22/11/2025
lucid gravity touring

Lucid Gravity Touring oficjalnie wjeżdża do gry. Tańszy o 15 tysięcy dolarów, ale czy to wystarczy, by uratować sprzedaż?

21/11/2025
tesla fsd

Elon Musk znów przesuwa terminy. Kluczowy element autonomii Tesli spóźni się o dwa lata

21/11/2025
REKLAMA

Strategiczny ruch wyprzedzający

Tesla przewidziała te problemy i jeszcze przed objęciem władzy przez Trumpa zaplanowała budowę własnego zakładu LFP w USA. Firma pozyskała starsze urządzenia produkcyjne od jednego ze swoich dostawców baterii – chińskiego giganta CATL.

Nowe zdjęcia z wnętrza fabryki w Nevadzie pokazują zaawansowany stan prac. Tesla oficjalnie ogłosiła, że zakład „zbliża się do ukończenia”. Planowana wydajność produkcyjna wynosi około 10 GWh rocznie, co stanowi znaczący krok w kierunku uniezależnienia się od importu.

fabryka baterii lfp tesla nevada 01
fabryka baterii lfp tesla nevada 01
fabryka baterii lfp tesla nevada 01

Cel: zasilanie amerykańskich Megapacków

Wyprodukowane w Nevadzie ogniwa LFP będą wykorzystywane przede wszystkim w systemach Megapack produkowanych w USA. Tesla dysponuje obecnie fabryką w Kalifornii o zdolności produkcyjnej 40 GWh Megapacków rocznie. Firma pracuje także nad nowym zakładem Megapack w Teksasie.

Ta strategia ma sens biznesowy – Tesla obecnie produkuje większość swoich pojazdów z bateriami LFP i wszystkie swoje stacjonarne systemy magazynowania energii. Własna produkcja oznacza większą kontrolę nad łańcuchem dostaw i koszty.

Konkurencja nie śpi

Tesla nie jest jedyną firmą inwestującą w produkcję LFP w USA. Ford rozwija własną fabrykę baterii LFP w Michigan, która będzie znacznie większa – jej planowana zdolność produkcyjna wynosi 35 GWh, czyli ponad trzykrotnie więcej niż zakład Tesli.

REKLAMA

Warto zauważyć, że technologia LFP została wynaleziona w USA i Kanadzie. Pionierskie prace prowadzili Arumugam Manthiram i John B. Goodenough, a badacze z Quebecu przyczynili się do komercjalizacji technologii. Chiny jednak wcześnie dostrzegły potencjał i masowo zainwestowały w produkcję na dużą skalę.

Realistyczne oczekiwania

Mimo tych inwestycji, Tesla prawdopodobnie nie dogoni chińskich liderów – BYD i CATL, którzy dominują w produkcji ogniw LFP na świecie. Amerykańska fabryka pomoże uniknąć ceł na niewielki procent Megapacków produkowanych w USA, ale to tylko kropla w morzu potrzeb.

Projekt Forda wydaje się bardziej ambitny pod względem skali, choć oba przedsięwzięcia zostały zaplanowane jeszcze przed wprowadzeniem wysokich ceł przez Trumpa. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że taryfy celne miały ograniczone powodzenie w sprowadzaniu produkcji z powrotem do USA.

fabryka baterii lfp tesla nevada

Przyszłość amerykańskiej branży baterii

Inwestycje Tesli i Forda w produkcję LFP mogą być początkiem większego trendu. Amerykańscy producenci samochodów elektrycznych i systemów magazynowania energii coraz bardziej zdają sobie sprawę z ryzyka związanego z uzależnieniem od jednego regionu.

Kluczowe będzie tempo rozwoju – im szybciej amerykańskie firmy zbudują konkurencyjne zdolności produkcyjne, tym większa szansa na zmniejszenie zależności od importu. Jednak chińska przewaga w tej dziedzinie jest ogromna i odrobienie strat zajmie lata.

Pytanie brzmi: czy inne amerykańskie firmy pójdą śladami Tesli i Forda? A może będziemy świadkami powstania zupełnie nowych graczy na rynku baterii w USA?

Zamów swoją Teslę i zaoszczędź 2000 zł!
Zamów swoją Teslę!
Tagi: baterie LFPdonald trumpfabrykafabryka bateriiTeslaUSA
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

saic solid-state battery
Aktualności

SAIC odpala linię produkcyjną baterii ze stałym elektrolitem. Czy rok 2027 to realny początek nowej ery?

2025-11-23
tesla glosowanie suc q3 2025
Aktualności

Internauci wybrali nową lokalizację Superchargera. To kluczowy punkt na mapie, ale radość może być przedwczesna

2025-11-22
lucid gravity touring
Aktualności

Lucid Gravity Touring oficjalnie wjeżdża do gry. Tańszy o 15 tysięcy dolarów, ale czy to wystarczy, by uratować sprzedaż?

2025-11-21

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

dongfeng bateria solid-state
Aktualności

450 km w 5 minut i 1000 km zasięgu. Chiński gigant odpala masową produkcję baterii solid-state

2025-11-15
saic solid-state battery
Aktualności

SAIC odpala linię produkcyjną baterii ze stałym elektrolitem. Czy rok 2027 to realny początek nowej ery?

2025-11-23
tesla glosowanie suc q3 2025
Aktualności

Internauci wybrali nową lokalizację Superchargera. To kluczowy punkt na mapie, ale radość może być przedwczesna

2025-11-22
xpeng x9 erev
Aktualności

Xpeng szykuje luksusowego vana z zasięgiem 1600 km i własnym „Mózgiem AI”

2025-11-18
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.