Od momentu wprowadzenia ustawy Inflation Reduction Act (IRA) w 2022 roku, Stany Zjednoczone rozpoczęły intensywną kampanię na rzecz odbudowy krajowego przemysłu, szczególnie w sektorze technologii ekologicznych. Celem tej legislacji jest przyciągnięcie miejsc pracy z powrotem do USA, zwłaszcza w szybko rozwijających się branżach, takich jak pojazdy elektryczne (EV), magazynowanie energii czy fotowoltaika. Teraz okazuje się, że zmiany te wywierają istotny wpływ na łańcuchy dostaw do samochodów marki Tesla.
Panasonic zmienia strategię na rynek amerykański
Panasonic Energy, główny dostawca baterii dla Tesli, ogłosił, że planuje całkowicie wyeliminować zależność swojego łańcucha dostaw od Chin, jeśli chodzi o akumulatory produkowane w Stanach Zjednoczonych. Allan Swan, prezes Panasonic Energy of North America, określił tę zmianę mianem „najważniejszego celu”. Firma zamierza przyspieszyć działania na rzecz lokalizacji dostaw i wspierać partnerów, którzy mogą przenieść swoją produkcję do USA.
Aktualnie większość surowców używanych w bateriach produkowanych w USA przez Panasonic pochodzi z Kanady, ale firma intensywnie pracuje nad budową bardziej rozbudowanego amerykańskiego łańcucha dostaw. Działania te obejmują podpisywanie nowych umów z dostawcami w USA, wspieranie japońskich i koreańskich partnerów w zakładaniu produkcji w Stanach oraz nawiązywanie współpracy z firmami, które już mają plany operacyjne w USA.
Wpływ polityki celnej USA
Jednym z głównych impulsów do zmiany łańcucha dostaw są rosnące napięcia handlowe między USA a Chinami. Administracja prezydenta Joe Bidena wprowadziła 100-procentowy podatek na pojazdy elektryczne importowane z Chin. Jednocześnie Donald Trump, który zapowiada możliwość ponownego kandydowania, deklaruje jeszcze bardziej agresywne podejście. Plany obejmują wprowadzenie 60-procentowego cła na towary chińskie oraz 25-procentowego na import z Kanady i Meksyku.
Takie działania zmuszają firmy, takie jak Panasonic i Tesla, do szybkiego dostosowywania się do zmieniających się warunków handlowych. „Musimy uniezależnić nasz łańcuch dostaw od Chin” – powiedział Swan podczas targów CES 2025 w Las Vegas.
Rozwój amerykańskiej infrastruktury produkcyjnej
Panasonic Energy już teraz posiada fabrykę w Nevadzie, która produkuje akumulatory dla Tesli. W 2025 roku firma planuje uruchomić kolejną fabrykę w Kansas. Rozbudowa tej infrastruktury ma kluczowe znaczenie dla realizacji planów Tesli związanych z lokalizacją produkcji.
Jednak budowa lokalnego łańcucha dostaw to nie tylko nowe fabryki. Panasonic wspiera również swoich dostawców z Japonii i Korei w zakładaniu produkcji w USA. Dzięki temu proces transformacji ma być szybszy i bardziej efektywny.
Korzyści dla Tesli i amerykańskiego rynku EV
Dzięki zmianom w łańcuchu dostaw Tesla może zyskać większą elastyczność i odporność na napięcia handlowe. Producent będzie także lepiej przygotowany do spełnienia wymogów IRA, które premiują pojazdy elektryczne z bateriami produkowanymi w USA. To może przyciągnąć więcej klientów, którzy chcą skorzystać z ulg podatkowych.
Zmiany te mogą również pozytywnie wpłynąć na rozwój rynku pracy w USA. Przemysł EV potrzebuje wysoko wykwalifikowanej siły roboczej, co stwarza szanse na rozwój lokalnych społeczności, zwłaszcza w stanach, gdzie powstają nowe zakłady produkcyjne.
Wyzwania i możliwości
Chociaż decyzja Panasonica i Tesli o przeniesieniu łańcucha dostaw do USA jest krokiem w dobrym kierunku, nie brakuje wyzwań. Produkcja baterii wymaga ogromnych ilości surowców, takich jak lit, nikiel czy kobalt. Stany Zjednoczone będą musiały zwiększyć wydobycie tych minerałów lub znaleźć alternatywne źródła ich dostaw.
Innym wyzwaniem jest tempo budowy infrastruktury. Aby zrealizować ambitne plany, firmy takie jak Panasonic muszą szybko rozbudowywać swoje zakłady i sieci dostawców. To wymaga ogromnych inwestycji i efektywnego zarządzania.
Czy to początek nowej ery dla EV?
Działania Tesli i Panasonica mogą być sygnałem początku większych zmian w globalnym przemyśle EV. Lokalizacja produkcji staje się coraz ważniejsza, a Stany Zjednoczone mogą stać się jednym z liderów w tej dziedzinie. Jednak sukces tych planów zależy od współpracy firm z rządem i lokalnymi społecznościami.
Czy Tesla i Panasonic zdołają zrealizować swoje ambitne plany? Jakie są Wasze opinie na temat przenoszenia łańcuchów dostaw do USA? Podzielcie się swoimi przemyśleniami w komentarzach – przyszłość przemysłu EV zależy od nas wszystkich.
Dołącz do dyskusji