• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Unia Europejska rozdaje 852 miliony euro na baterie do aut elektrycznych – jeden projekt trafia do Polski

05.07.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 5 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Jeden z projektów ląduje w Polsce
  • Francja i Niemcy dominują w wyścigu
  • Gigantyczne możliwości produkcyjne
  • Strategia przeciwko azjatyjskiej konkurencji
  • Rygorystyczne kryteria wyboru
  • Szansa dla polskiej elektromobilności
  • Co dalej z europejskimi bateriami

Komisja Europejska ogłosiła przełomową decyzję, która może zmienić krajobraz produkcji baterii do pojazdów elektrycznych w Europie. Sześć nowatorskich projektów otrzyma łącznie 852 miliony euro z Funduszu Innowacji, finansowanego z dochodów systemu handlu emisjami CO2 bo rozwijać baterie do samochodów elektrycznych.

Jeden z projektów ląduje w Polsce

Wśród wybranych przedsięwzięć znalazł się projekt realizowany w Polsce przez LG Energy Solution. Inicjatywa o nazwie „46inEU – Powering the Future” ma wykorzystać innowacyjne cylindryczne ogniwa baterii o średnicy 46 mm, co może znacząco wpłynąć na rozwój polskiego sektora elektromobilności.

To właśnie te cylindryczne ogniwa stanowią przyszłość przemysłu baterii. Oferują lepsze parametry chłodzenia, wyższą gęstość energii i większą elastyczność w projektowaniu pakietów baterii. Ich zastosowanie może obniżyć koszty produkcji i zwiększyć zasięg pojazdów elektrycznych.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Francja i Niemcy dominują w wyścigu

Pozostałe projekty koncentrują się głównie w krajach zachodnich. Francja otrzymała dwa duże granty – pierwszy dla Automotive Cells Company (ACC), drugi dla firmy Verkor. Niemcy również mogą pochwalić się dwoma projektami: Cellforce Group i Leclanche rozwijają swoje technologie produkcji baterii.

REKLAMA

Szwecja dołącza do wyścigu z projektem NOVO Energy, który ma uruchomić gigafabrykę w najbliższych latach. Wszystkie sześć projektów ma rozpocząć działalność przed 2030 rokiem, co wpisuje się w ambitne plany klimatyczne Unii Europejskiej.

Gigantyczne możliwości produkcyjne

Liczby robią wrażenie. Łączna pojemność produkcyjna wszystkich projektów wyniesie około 56 gigawatogodzin rocznie. To wystarczająca ilość baterii do zasilania setek tysięcy samochodów elektrycznych każdego roku.

Jeszcze bardziej впечатляюще выглядят korzyści środowiskowe. W ciągu pierwszych dziesięciu lat działalności projekty mają zredukować emisje gazów cieplarnianych o 91 milionów ton ekwiwalentu CO2. To równowartość wyjęcia z ruchu milionów samochodów spalinowych.

Strategia przeciwko azjatyjskiej konkurencji

Decyzja Komisji Europejskiej nie jest przypadkowa. Europa od lat stara się nadrobić zaległości w produkcji baterii, gdzie dominują firmy z Chin, Japonii i Korei Południowej. Fundusz Innowacji ma pomóc w budowie europańskiego łańcucha dostaw baterii, zmniejszając zależność od importu.

Projekty będą otrzymywać wsparcie zarówno na wydatki kapitałowe, jak i operacyjne. Część środków może zostać wypłacona jeszcze przed uruchomieniem produkcji, co pomoże firmom sfinansować fazę inwestycyjną.

Rygorystyczne kryteria wyboru

Spośród 14 zgłoszonych projektów z ośmiu krajów, tylko sześć spełniło wszystkie wymagania komisji. Niezależni eksperci oceniali każdy projekt pod kątem stopnia innowacyjności, potencjału redukcji emisji, dojrzałości technicznej i finansowej.

Ważnym kryterium była również możliwość replikacji rozwiązań oraz wkład w bezpieczeństwo dostaw surowców dla Unii Europejskiej. Te projekty, które nie otrzymały finansowania, mogą liczyć na wsparcie rozwojowe od Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

REKLAMA

Szansa dla polskiej elektromobilności

Dla Polski udział w tym programie oznacza realne szanse na rozwój przemysłu baterii. LG Energy Solution to globalny lider w produkcji baterii do pojazdów elektrycznych, współpracujący z największymi producentami samochodów na świecie.

Polskie przedsiębiorstwa mogą zyskać dostęp do najnowszych technologii i stać się częścią europejskiego łańcucha dostaw. To również tysiące nowych miejsc pracy w sektorze wysokich technologii.

Co dalej z europejskimi bateriami

Umowy grantowe mają zostać podpisane w trzecim kwartale 2025 roku. Od tego momentu rozpocznie się prawdziwy wyścig z czasem – wszystkie projekty muszą być gotowe przed 2030 rokiem.

Fundusz Innowacji już przeznaczył 12 miliardów euro na ponad 200 projektów w całej Europie. Specjalny program baterii może otrzymać dodatkowe 3 miliardy euro wsparcia, co pokazuje wagę, jaką Unia Europejska przywiązuje do tego sektora.

Czy Europa zdoła dogonić azjatyckich gigantów w produkcji baterii? Czy polski projekt LG Energy Solution stanie się katalizatorem rozwoju krajowej elektromobilności? Podzielcie się swoimi przewidywaniami w komentarzach – jak widzicie przyszłość europejskiego rynku baterii do aut elektrycznych?

Tagi: dotacjeEuropafabryka bateriilgogniwa 46 mmPolskaunia europejska
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

polestar ładowanie
Aktualności

Polestar otwiera dostęp do miliona ładowarek w Europie – koniec z lękiem przed rozładowaniem

2025-07-05
nowa kia ev6
Aktualności

Odświeżona Kia EV6 z większymi bateriami i szybszym ładowaniem wyceniona na polskim rynku

2025-07-04
fabryka baterii lfp tesla nevada
Aktualności

Tesla bliża się do uruchomienia produkcji własnych baterii LFP w USA – czy to zmieni rynek akumulatorów?

2025-07-04

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
orlen charge stacja
Aktualności

ORLEN Charge wprowadza wakacyjną rewolucję cenową – ładowanie elektryków nawet o 80 groszy taniej za kWh

2025-07-01
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.