Volkswagen przygotowuje się do wprowadzenia na rynek swojego najnowszego, najbardziej przystępnego cenowo pojazdu elektrycznego – ID.1. Nowy model, którego cena ma zaczynać się od 20 000 euro (około 83 500 zł)), będzie reprezentował nową erę „pojazdów definiowanych przez oprogramowanie” (ang. Software-Defined Vehicles, SDV). Co ciekawe, dzięki współpracy z amerykańskim Rivianem, ID.1 pojawi się na rynku szybciej, niż pierwotnie planowano.
ID.1 – pierwszy samochód SDV Volkswagena
Volkswagen ID.1 będzie nie tylko najtańszym autem elektrycznym w ofercie marki, ale również pierwszym modelem o całkowicie nowej architekturze oprogramowania. Jak podkreślił Kai Grunitz, szef ds. technologii w Volkswagenie, ID.1 będzie wyposażony w zaawansowaną platformę elektryczno-elektroniczną, która pozwoli na dodawanie nowych funkcji przez cały cykl życia pojazdu dzięki aktualizacjom OTA (over-the-air).
Grunitz zaznaczył: „To oznacza, że przyszły model Volkswagena z segmentu podstawowego może być ulepszany przez całe swoje życie dzięki nowym funkcjom oprogramowania”.
Volkswagen uważa, że ID.1 otworzy nowy rozdział w motoryzacji, wprowadzając w życie koncepcję pojazdów definiowanych przez oprogramowanie, co ma poprawić nie tylko funkcjonalność, ale także dostosowanie auta do indywidualnych potrzeb użytkownika.




Współpraca z Rivianem – klucz do sukcesu
Przyspieszenie premiery ID.1 jest możliwe dzięki współpracy Volkswagena z Rivianem. Obie firmy w listopadzie ubiegłego roku utworzyły wspólne przedsięwzięcie, którego wartość szacuje się na 5,8 miliarda dolarów. Volkswagen zainwestował w Riviana aż 1,3 miliarda dolarów w 2023 roku – i jak widać, inwestycja już zaczyna przynosić efekty.
Początkowo premierę ID.1 zaplanowano na 2028 rok. Jednak dzięki postępom w rozwoju nowego oprogramowania, Volkswagen potwierdził, że produkcyjna wersja ID.1 zadebiutuje rok wcześniej, w 2027 roku.
Thomas Schäfer, CEO marki Volkswagen, podkreślił znaczenie współpracy z Rivianem, mówiąc, że ID.1 będzie pierwszym modelem SDV marki dzięki „aktualizowalnej i wyjątkowo wydajnej architekturze elektryczno-elektronicznej”.
Specyfikacja i produkcja ID.1
Volkswagen ID.1 będzie kompaktowym samochodem elektrycznym o długości 3,880 mm, co plasuje go pomiędzy wcześniejszym Volkswagenem Up! (3,600 mm), ID.2all (4,050 mm) i Polo (4,074 mm). Nowy model będzie oparty na przednionapędowej platformie MEB, a jego zasięg wyniesie co najmniej 250 km według cyklu WLTP.
ID.1 zostanie wyprodukowany w Portugalii, w fabryce w Setubal, która jest jednym z najbardziej efektywnych zakładów Volkswagena. Wybór tej lokalizacji podyktowany był niższymi kosztami energii i pracy w tym regionie. Mimo to, CFO marki, Arno Antlitz, ostrzegł, że osiągnięcie dodatnich marż na sprzedaży ID.1 może być wyzwaniem, ze względu na niski segment cenowy, w którym auto będzie dostępne.




ID.1 jako część większego planu Volkswagena
ID.1 jest kluczowym elementem strategii Volkswagena, mającej na celu zaoferowanie najszerszej gamy modeli elektrycznych w segmencie masowym. Wcześniej zaprezentowany koncept ID.EVERY1 był zapowiedzią tego, jak będzie wyglądał nowy elektryk w wersji produkcyjnej.
ID.1 zadebiutuje po premierze ID.2all jako część serii dziewięciu nowych, przystępnych cenowo modeli elektrycznych, które Volkswagen wprowadzi na rynek do 2027 roku.
Nowa era pojazdów elektrycznych
Volkswagen, największy producent samochodów w Europie, stawia na rozwój nowoczesnych technologii, takich jak SDV, aby utrzymać swoją pozycję lidera na rynku pojazdów elektrycznych. Dzięki współpracy z Rivianem, Volkswagen nie tylko przyspiesza rozwój technologii, ale również wprowadza innowacje, które mogą zmienić sposób, w jaki postrzegamy nowoczesne samochody.
Co uważasz?
Volkswagen ID.1 to symbol nowej ery w motoryzacji – przystępny cenowo, kompaktowy elektryk, który jednocześnie wprowadza zaawansowane rozwiązania technologiczne, takie jak pojazdy definiowane przez oprogramowanie (SDV). Dzięki współpracy z Rivianem, ID.1 zadebiutuje wcześniej, niż pierwotnie zakładano, co pozwoli Volkswagenowi szybciej odpowiedzieć na rosnące potrzeby rynku.
Czy Volkswagen ID.1 okaże się przełomowym modelem na rynku przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych? Jak oceniasz współpracę Volkswagena z Rivianem? Podziel się swoją opinią w komentarzach!
Dołącz do dyskusji