• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Volvo tnie koszty mimo rekordowych zysków. Co się dzieje z ikoną motoryzacji?

29.04.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Zyski z 2023 roku nie wystarczyły
  • Cięcia głębokie i szybkie
  • Przebudowa struktur. Europa na marginesie
  • Nowe modele i powrót starego CEO
  • Co dalej z elektromobilnością Volvo?
  • Sygnał dla całej branży
  • A Ty co o tym sądzisz?

Volvo Cars jeszcze niedawno chwaliło się rekordowymi wynikami finansowymi. Dziś – zaledwie kilka miesięcy później – ogłasza plan cięć na kwotę 18 miliardów koron szwedzkich, czyli blisko 1,9 miliarda dolarów. Co się stało, że jeden z liderów elektryfikacji nagle hamuje inwestycje i zwalnia pracowników?

Zyski z 2023 roku nie wystarczyły

Rok 2023 był dla Volvo bardzo udany. Firma osiągnęła najwyższe w historii przychody i zyski. Jednak już pierwszy kwartał 2024 roku okazał się brutalnym zderzeniem z rzeczywistością. Przychody spadły o 11,7%, a zysk operacyjny (bez udziałów w spółkach zależnych) zmniejszył się aż o 72%. Całościowy zysk operacyjny skurczył się o niemal 60%.

Do tego dochodzi spadek sprzedaży aut. W ciągu pierwszych trzech miesięcy Volvo sprzedało globalnie 172 219 pojazdów, czyli o 6% mniej niż rok wcześniej. To cios wizerunkowy i finansowy. Szczególnie dla marki, która zbudowała swoją pozycję na jakości, bezpieczeństwie i innowacjach – również w obszarze elektromobilności.

Cięcia głębokie i szybkie

Volvo nie zwleka. Plan cięcia kosztów opiewa na prawie 2 miliardy dolarów. Obejmuje nie tylko redukcję zatrudnienia, ale także ograniczenie inwestycji, które wcześniej miały wspierać rozwój nowych modeli i technologii.

Inne w podobnym temacie

tesla model y performance

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

14/12/2025
nio firefly

Chiński smok w owczej skórze? Nio Firefly wjeżdża do Europy i ma chrapkę na Polskę

13/12/2025
byd sealion 06

Przełom czy gra na czas? Unia i Chiny wznawiają negocjacje w sprawie cen aut elektrycznych

12/12/2025
los angeles znak hollywood

Historyczny moment w USA. Los Angeles ostatecznie odcina pępowinę od węgla, mimo politycznych krzyków

09/12/2025

Firma wycofała również swoje prognozy finansowe na kolejne dwa lata. To ruch bardzo rzadki, który świadczy o głębokiej niepewności co do przyszłości rynku motoryzacyjnego. Główne powody? Słabnąca sprzedaż, możliwe cła, a także koszty związane z wprowadzeniem nowych modeli.

Przebudowa struktur. Europa na marginesie

Volvo postanowiło także przebudować swoje struktury regionalne. Powstaje nowy region sprzedażowy Americas, obejmujący Stany Zjednoczone, Kanadę oraz rynki Ameryki Łacińskiej. Zmiany kadrowe już się rozpoczęły – Mike Cottone, odpowiedzialny dotąd za USA i Kanadę, odchodzi z firmy po prawie 20 latach pracy. Nowym liderem regionu zostaje Luis Rezende.

Największy znak zapytania pojawia się przy rynku europejskim. Volvo spycha Europę na dalszy plan, koncentrując się na regionie Americas i Chinach. Region EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) zostaje przemianowany na „Europe & Rest of the World” – co brzmi, delikatnie mówiąc, jak degradacja.

To symboliczne przesunięcie priorytetów, które może oznaczać, że Europa – mimo swojej roli w rozwoju elektromobilności – nie będzie już głównym celem inwestycyjnym Volvo.

volvo es90
Volvo ES90

Nowe modele i powrót starego CEO

W Chinach firma planuje wprowadzenie nowego plug-in hybrydowego modelu o zwiększonym zasięgu. To element ogłoszonego w lutym planu produktowego na 2024 rok, który obejmuje m.in. modele EX30 Cross Country, ES90 oraz odświeżonego S90.

Równocześnie, w marcu Volvo dokonało nieoczekiwanej zmiany na stanowisku prezesa. Jim Rowan, który promował ambitną elektryfikację, został odwołany. Na jego miejsce wrócił Håkan Samuelsson, były szef koncernu, kojarzony z rozwojem platformy SPA – technologicznej bazy dla wielu kluczowych modeli marki z ostatnich lat.

To sygnał, że Volvo chce postawić na sprawdzone rozwiązania i może lekko wyhamować tempo rewolucji technologicznej, skupiając się na stabilizacji i efektywności operacyjnej.

Co dalej z elektromobilnością Volvo?

Volvo pozostaje jednym z bardziej konsekwentnych graczy w obszarze elektromobilności. Plany pełnej elektryfikacji do 2030 roku nadal obowiązują. Jednak obecne wydarzenia mogą oznaczać przesunięcia w harmonogramach i ograniczenie skali inwestycji.

Nie da się też wykluczyć, że firma będzie bardziej selektywna, jeśli chodzi o rynki docelowe dla elektryków. Europa może stracić na znaczeniu, jeśli koszty produkcji i regulacje będą nadal rosnąć szybciej niż popyt.

Sygnał dla całej branży

Problemy Volvo nie są odosobnione. To kolejny znak ostrzegawczy dla całej branży motoryzacyjnej, która stoi dziś na skrzyżowaniu. Z jednej strony – ogromne inwestycje w OZE, napędy elektryczne i cyfryzację. Z drugiej – globalna niepewność, rosnące koszty surowców i napięcia geopolityczne.

Volvo robi to, co wiele firm może zrobić już wkrótce – przycina ambicje, szuka oszczędności i weryfikuje strategię.

A Ty co o tym sądzisz?

Czy to chwilowy kryzys, czy może zwiastun głębszych zmian? Czy Volvo powinno dalej agresywnie inwestować w elektromobilność, czy lepiej chwilowo „zdjąć nogę z gazu”? Czy ograniczenie inwestycji w Europie to błąd, czy racjonalna decyzja?

Zachęcamy do dyskusji w komentarzach lub na naszym forum dyskusyjnym.

Tagi: ChinyEuropaUSAVolvoWyniki sprzedaży
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

tesla model y performance
Aktualności

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

2025-12-14
nio firefly
Aktualności

Chiński smok w owczej skórze? Nio Firefly wjeżdża do Europy i ma chrapkę na Polskę

2025-12-13
byd sealion 06
Aktualności

Przełom czy gra na czas? Unia i Chiny wznawiają negocjacje w sprawie cen aut elektrycznych

2025-12-12

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

greenway promocja darmowe ladowanie huby
Aktualności

GreenWay odpala prawdziwą bombę na święta. Ładujesz z mocą 400 kW zupełnie za darmo

2025-12-11
tesla supercharger wroclaw
Aktualności

Wielki rozjazd cen na ładowarkach. W grudniu za to samo ładowanie zapłacisz 50 albo 200 złotych

2025-12-15
koszt ladowania ev w polsce
Poradniki

Ile kosztuje 100 km elektrykiem w 2025 roku? Jak wygląda koszt ładowania elektryka? Różnice są gigantyczne

2025-12-14
tesla model y performance
Aktualności

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

2025-12-14
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.